Officiële startsein prijsexperiment biologisch

Ministerie lnv

http://www.minlnv.nl

nr.52 28 april 2006

Dit is een gezamenlijk persbericht van het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit en het het CBL

Tijdelijk lagere prijzen voor biologische producten

Vrijdag 28 april gaf minister Veerman van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV) in Albert Heijn Maassluis het officiële startsein voor het Prijsexperiment Biologisch. .Het CBL is blij met een minister die letterlijk en figuurlijk waar hij maar kan een duit in het zakje doet om biologisch te stimuleren., aldus CBL-directeur Theo Roos. In totaal doen 42 winkels verdeeld over 10 formules mee aan de prijsproef. De consument in deze supermarkten kan 4 maanden lang profiteren van lagere prijzen voor tientallen producten verdeeld over 8 groepen.

Het ministerie heeft opdracht gegeven voor dit prijsexperiment om te achterhalen tegen welke meerprijs consumenten bereid zijn om biologische producten te kopen. Minister Veerman: .Als je mensen vraagt, zeggen ze dat ze een beter milieu en dierenwelzijn belangrijk vinden en daar geld voor over hebben. Toch kiezen in de winkel de meeste consumenten vaak voor het goedkoopste product.. De eerste twee weken worden de prijsverlagingen zichtbaar gemaakt via schapkaarten. Daarna moet blijken of de consument meer biologische producten gaat kopen omdat de prijs lager is dan normaal. Tijdens de vier maanden van het experiment worden ook honderden consumenten gevraagd naar hun koopmotieven en wat men van biologisch vindt. Het CBL verwacht dat de resultaten hieruit voor de supermarkten nog belangrijker zijn dan de kennis over prijzen.

Het ministerie is blij dat de supermarkten enthousiast hebben gereageerd om deel te nemen aan het experiment. Supermarkten zorgen voor het grootste deel van de omzet in biologisch in Nederland. Ondanks de moeilijke marktomstandigheden zijn de omzetten in biologisch de laatste jaren met 2 à 3% gestegen. Vorig jaar hebben met name de kleinere en regionale supermarktketens indexen laten zien van 115 tot 120.

Onderstaand de betreffende supermarkten, plaatsen en producten:

Winkelformules Plaatsen Biologische producten
Albert Heijn Berkel-Enschot Aardappelen
C1000 Brielle Champignons
CoopCodis Coevorden Eieren
Edah .s-Heerenberg Melk
Hoogvliet Houten Muesli
Jan Linders Huissen Rundergehakt
Jumbo Maassluis Rijst
Konmar Uden Varkensvlees
Plus Uithuizen
Super de Boer Zaltbommel

De biologische landbouw heeft een belangrijke pioniersrol in het duurzamer maken van de landbouw en het verbeteren van het milieu en dierenwelzijn. Het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit doet het prijsexperiment omdat de toekomst van de biologische landbouw ook in het vergroten van de omzet ligt.
Het ministerie streeft naar een marktaandeel van 5% biologisch. De supermarkten die meedoen, kunnen zeer exact en gecontroleerd de omzet tonen. Dit gebeurt via IRI-gegevens (kassagegevens). Op basis van deze IRI-gegevens zijn de producten geselecteerd die in de proef meedoen. Het onderzoek wordt door verschillende wetenschappelijke instituten begeleid: Wageningen Universiteit en Researchcentrum, Nijenrode en de Erasmus Univeristeit. Aan het eind van dit jaar zijn de resultaten bekend.

NOOT voor de redactie (