Ministerie lnv
http://www.minlnv.nl
nr.52 28 april 2006
Dit is een gezamenlijk persbericht van het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit en het het CBL
Tijdelijk lagere prijzen voor biologische producten
Vrijdag 28 april gaf minister Veerman van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV) in
Albert Heijn Maassluis het officiële startsein voor het Prijsexperiment Biologisch.
.Het CBL is blij met een minister die letterlijk en figuurlijk waar hij maar kan een duit
in het zakje doet om biologisch te stimuleren., aldus CBL-directeur Theo Roos. In totaal
doen 42 winkels verdeeld over 10 formules mee aan de prijsproef. De consument in deze
supermarkten kan 4 maanden lang profiteren van lagere prijzen voor tientallen producten
verdeeld over 8 groepen.
Het ministerie heeft opdracht gegeven voor dit prijsexperiment om te achterhalen tegen
welke meerprijs consumenten bereid zijn om biologische producten te kopen. Minister
Veerman: .Als je mensen vraagt, zeggen ze dat ze een beter milieu en dierenwelzijn
belangrijk vinden en daar geld voor over hebben. Toch kiezen in de winkel de meeste
consumenten vaak voor het goedkoopste product.. De eerste twee weken worden de
prijsverlagingen zichtbaar gemaakt via schapkaarten. Daarna moet blijken of de consument
meer biologische producten gaat kopen omdat de prijs lager is dan normaal. Tijdens de
vier maanden van het experiment worden ook honderden consumenten gevraagd naar hun
koopmotieven en wat men van biologisch vindt. Het CBL verwacht dat de resultaten hieruit
voor de supermarkten nog belangrijker zijn dan de kennis over prijzen.
Het ministerie is blij dat de supermarkten enthousiast hebben gereageerd om deel te nemen
aan het experiment. Supermarkten zorgen voor het grootste deel van de omzet in biologisch
in Nederland. Ondanks de moeilijke marktomstandigheden zijn de omzetten in biologisch de
laatste jaren met 2 à 3% gestegen. Vorig jaar hebben met name de kleinere en
regionale supermarktketens indexen laten zien van 115 tot 120.
Onderstaand de betreffende supermarkten, plaatsen en producten:
Winkelformules Plaatsen Biologische producten
Albert Heijn Berkel-Enschot Aardappelen
C1000 Brielle Champignons
CoopCodis Coevorden Eieren
Edah .s-Heerenberg Melk
Hoogvliet Houten Muesli
Jan Linders Huissen Rundergehakt
Jumbo Maassluis Rijst
Konmar Uden Varkensvlees
Plus Uithuizen
Super de Boer Zaltbommel
De biologische landbouw heeft een belangrijke pioniersrol in het duurzamer maken van de
landbouw en het verbeteren van het milieu en dierenwelzijn. Het ministerie van Landbouw,
Natuur en Voedselkwaliteit doet het prijsexperiment omdat de toekomst van de biologische
landbouw ook in het vergroten van de omzet ligt.
Het ministerie streeft naar een marktaandeel van 5% biologisch.
De supermarkten die meedoen, kunnen zeer exact en gecontroleerd de omzet tonen. Dit
gebeurt via IRI-gegevens (kassagegevens). Op basis van deze IRI-gegevens zijn de
producten geselecteerd die in de proef meedoen. Het onderzoek wordt door verschillende
wetenschappelijke instituten begeleid: Wageningen Universiteit en Researchcentrum,
Nijenrode en de Erasmus Univeristeit. Aan het eind van dit jaar zijn de resultaten
bekend.
NOOT voor de redactie (