Promotie: Probleemgestuurd onderwijs niet voor beginners

Open universiteit nederland

http://www.ou.nl

Kunnen zonder kennen kan niet!

Hoe populair probleemgestuurd onderwijs ook is, voor beginners is het niet efficiënt. Als beginners volledig zelfstandig, zonder directe instructie, problemen moeten oplossen, dan leren ze daar niet veel van. Uit onderzoek blijkt keer op keer dat zij meer leren van het bestuderen van voorbeelden. Onderzoek van Tamara van Gog, medewerkster van het Onderwijstechnologisch expertisecentrum van de Open Universiteit Nederland, toont aan dat absolute beginners het meest leren als de voorbeelden procesgericht zijn. Op 28 april verdedigt ze haar proefschrift 'Uncovering the problem-solving process to design effective worked examples'.

Bij probleemgestuurd onderwijs worden leerlingen geacht te leren door zelfstandig problemen op te lossen. Maar beginnende leerlingen missen de kennis om te weten hoe ze een probleem moeten aanpakken. Ze 'proberen dan maar wat' (trial and error). Als het hen dan al lukt om tot een oplossing te komen, wil dat nog niet zeggen dat ze onthouden hebben wat de kortste en juiste weg naar die oplossing was. Voor beginners is het bestuderen van voorbeelden van probleemoplossingen veel efficiënter. Het risico is dan echter dat leerlingen wel leren hoe ze een bepaald probleem op een bepaalde manier moeten oplossen, maar eigenlijk niet begrijpen waarom ze dat op die manier moeten doen. En dat begrip is wel nodig om nieuwe, slechts deels vergelijkbare problemen op hetzelfde gebied goed te kunnen oplossen.

Procesgerichte voorbeelden
In haar promotieonderzoek aan de Open Universiteit Nederland onderzocht Tamara van Gog daarom het effect van procesgerichte voorbeelden. In procesgerichte voorbeelden wordt niet alleen een oplossing getoond, maar wordt ook de redenering achter die oplossing duidelijk gemaakt. Van Gog legde leerlingen uit het mbo en het vwo 'troubleshooting' problemen in elektrische schakelingen voor. De leerlingen hadden nog geen ervaring met troubleshooten. Sommige leerlingen moesten zelf de oplossing zoeken, anderen kregen 'gewone' of procesgerichte voorbeelden.

Meerwaarde
Uit haar onderzoek bleek opnieuw dat leerlingen meer leren van voorbeelden dan van het zelf zoeken naar de oplossing. Zoals verwacht bleken leerlingen die met de procesgerichte voorbeelden hadden gewerkt, beter te presteren bij het oplossen van nieuwe, slechts deels vergelijkbare problemen. Maar ook werd duidelijk dat de procesgerichte voorbeelden snel hun meerwaarde verliezen. Als de leerlingen het waarom van de aanpak eenmaal begrijpen, wordt het overbodig deze uit te leggen in het voorbeeld. Een reeks van een paar procesgerichte voorbeelden gevolgd door gewone voorbeelden, leidde dan ook tot beter leren dan een reeks van alleen maar procesgerichte voorbeelden.

Ander onderzoek op dit terrein heeft aangetoond dat het leren door zelf problemen op te lossen wel effectief wordt als de leerlingen beschikken over meer voorkennis. De moraal van dit verhaal: kunnen zonder kennen kan niet!

Drs. Tamara van Gog (Raamsdonk, 1979) studeerde Ontwikkelings- en Onderwijspsychologie aan de Katholieke Universiteit Brabant (nu Universiteit van Tilburg). Sinds 2002 is zij in dienst als promovendus bij het Onderwijstechnologisch Expertisecentrum (OTEC) van de Open Universiteit Nederland. Het onderzoek werd gefinancierd door de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO). Promotores zijn prof. dr. J.J.G. van Merriënboer en prof. dr. G.W.C. Paas.