Introducties Campina vallen in de smaak bij Nederlandse consument
Vier Campina producten behoren tot de top 20 van beste introducties in de Nederlandse supermarkt in 2005. Van alle introducties in 2005 genereert Mona Boordevol de hoogste omzet. Campina Flip bezet de derde plaats in de lijst van beste introducties, de vleesvariatie Campina Valess de vijfde stek en de drinkyoghurts Campina Vifit Light plaats 14. Dat blijkt uit berekeningen van het marktonderzoekbureau IRI, gepubliceerd in het vakblad FoodMagazine.
Voor de onderneming Campina is dit opnieuw een bewijs van de juistheid van de keuze om de marktpositie te versterken door innovaties en concentratie op een select aantal sterke merken (Campina en Mona in Nederland, Campina en Landliebe in Duitsland, Campina buiten Nederland en Duitsland). Al eerder becijferde IRI dat Campina in 2005 het grootste merk was in de Nederlandse supermarkt (voor de vierde keer op rij). Vorig najaar meldde IRI dat vier Campina producten behoorden tot de top 20 van introducties die twee jaar na introductie in de supermarkt de meeste omzet genereren.
Lekkerste zuivel boordevol fruit
Met een gemiddelde wekelijkse supermarktomzet van ruim 340.000 EUR voert Mona Boordevol de top 20 aan van beste supermarktintroducties in 2005, met ruime voorsprong op de nummer 2 en de nummer 3 (Campina Flip). Voor Mona is het Boordevol-concept ('de lekkerste zuivel met het meeste fruit') het eerste concept dat segment- én categorie-overstijgend is. Mona lanceerde in het voorjaar van 2005 Mona Boordevol yoghurt (in het koelschap) en ijs (in het vriesvak), gevolgd door Mona Boordevol Hangop (een yoghurtvariant, naar een aloud Nederlands recept) en de zuiveldrank Mona Boordevol Fruitshake.
Campina VlaFlip: drie stromen uit één pak
Campina VlaFlip is net als Mona Boordevol een groot succes sinds het in de Nederlandse winkels staat. Het product haakt aan bij de Nederlandse dessertcultuur; na het eten een schaaltje met yoghurt, vla en fruitsiroop. Dankzij de zuivelpassie en -kennis van Campina komt VlaFlip nu uit één pak , met een handige schroefdop. Dankzij het unieke productieproces komen de vla, siroop en yoghurt netjes naast elkaar uit het pak. De variant Campina YoghurtFlip is inmiddels opgevolgd door Campina DubbelvlaFlip; twee vla-varianten, met daartussen saus.
Valess laat categorie van vleesvervangers groeien
Een derde grote introductie van Campina in 2005 is de vleesvariatie Valess, bereid uit zuivel. Valess, waarvan de smaak en structuur sterk lijken op die van kip, past goed in een stijl dat mensen gezond en bewust willen leven en eten. De sterke promotie, onder meer via TV, internet en proeverijen, heeft ervoor gezorgd dat veel Nederlandse consumenten Valess kennen en dat veel supermarkten het product hebben opgenomen. De introductie van Valess, dat volgens IRI-cijfers een gemiddelde supermarktomzet van 135.000 EUR per week kent, heeft de totale categorie van vleesvervangers een flinke groei-impuls bezorgd.
Lightvariant Vifit zorgt voor nieuwe kopersgroep
De in 2005 gelanceerde lightvariant van de Campina Vifit drinkyoghurts (voor evenwichtige darmflora) neemt in de intro-top 20 de vijftiende plek in. Een nieuwe positionering van Vifit, naast Optimel (weinig calorieën door nul procent vet, geen suiker toegevoegd), heeft in 2005 gezorgd voor een flinke stijging van de Vifit omzet. Dat is nog eens versterkt door de introductie van de lightvariant van de drinkyoghurt, die een nieuwe kopersgroep heeft aangeboord.
Dit nieuwsitem behoort tot de categorie:
Nieuwsberichten