Investeren in wegen naar Amsterdam leidt tot meer economische groei
27.04.2007
Voor de economische ontwikkeling van Nederland is het van belang dat de
wegen in en om de grote steden worden verbeterd ten behoeve van het
woon-werkverkeer. Dit geldt met name voor de regio rond Amsterdam. Op de
langeafstandsverbindingen zijn het de wegen vanuit het oosten en zuidoosten
naar Amsterdam, en Utrecht, die van belang zijn voor de economie. Met name
de verbetering van de A2 levert daarbij de meeste baten op.
Dit zijn de belangrijkste bevindingen uit de studie 'Wegen naar economische
groei' die het Ruimtelijk Planbureau op 27 april heeft gepresenteerd. De
auteurs hebben in de studie onderzocht welke extra investeringen - dus
bovenop de al voorgenomen plannen tot 2020 - in het hoofdwegennet en
onderliggend wegennet het meest bijdragen aan een verdere economische groei
van Nederland.
Een goed functionerend wegennet is van groot belang voor de economische
ontwikkeling van Nederland. De kosten van investeringen in infrastructuur
zijn echter hoog en het rendement is verschillend. De overheid moet dan ook
zorgvuldig afwegen op welke plaatsen door middel van
infrastructuurverbetering in de bereikbaarheid van een regio wordt
geïnvesteerd. De studie biedt handvatten voor deze beslissingen door aan te
geven wat de effecten zijn voor de Nederlandse economie van investeringen in
de fysieke infrastructuur.
---
Verbindingen binnen de regio meest belangrijk voor woon-werkverkeer
Voor de economische groei is met name het wegnemen van belemmeringen in het
woon-werkverkeer over korte afstanden van belang. Vooral de betere
bereikbaarheid binnen de regio Groot Amsterdam leidt tot een hogere
economische groei voor Nederland als geheel. In en rond de grote steden is
ook het onderliggende wegennet van groot belang voor de Nederlandse
economische ontwikkeling.
Over wat langere afstanden kunnen investeringen in de verbindingen voor
woon-werkverkeer naar Amsterdam en Utrecht eveneens een forse bijdrage aan
de economische groei opleveren. Het gaat hier met name om de A6, de A27
vanuit de Flevopolder naar Amsterdam en Utrecht, de A2 tussen Amsterdam en
Utrecht, de A4 tussen Amsterdam en Leiden en de A12 van Ede tot Utrecht .
---
A2 meest geschikte langeafstandsverbinding voor extra investeringen
Worden ook de reistijdverbeteringen voor het goederenvervoer in de
afwegingen meegenomen, dan worden lange afstanden en het hoofdwegennet
steeds belangrijker. Het gaat hierbij met name om verbindingen vanuit Oost-
en Zuid-Nederland naar de Randstad. De A1 Deventer-Amersfoort, de A2 Den
Bosch-Utrecht en de A27 Breda-Utrecht zijn de verbindingen waar extra
investeringen het meeste rendement opleveren. Zowel voor het
woon-werkverkeer als voor het goederenvervoer geldt dat investeringen in de
verbetering van deze verbindingen een belangrijke bijdrage leveren aan de
groei van de Nederlandse economie. Van deze drie verbindingen is de A2 de
meest geschikte kandidaat voor extra investeringen in infrastructuur.
Het belang van de A1 voor de Nederlandse economie is een opvallende
uitkomst, aangezien deze verbinding in de discussie over
infrastructuurinvesteringen vaak ontbreekt. Het belang van deze verbinding
wordt hiermee onderschat. Daarentegen is de Triple-A met de A2, A4 en A12,
die in de Nota Mobiliteit als hoofdverbindingsassen worden aangeduid en
hierdoor extra aandacht krijgen, slechts gedeeltelijk van belang. Van deze
drie wegen zijn alleen extra investeringen in de A2 en een relatief kort
stuk van de A12 van groot belang voor de Nederlandse economie. Voor de A4
geldt dit slechts in beperkte mate voor het stuk tussen Amsterdam en Leiden.
De analyses in de studie geven aan wat de effecten van extra
infrastructuurinvesteringen zijn voor de economische groei in Nederland. De
studie biedt hiermee handvatten voor beleidsafwegingen bij deze
investeringen. Andere effecten zoals op het milieu en de open ruimte zijn in
deze studie niet meegenomen maar spelen bij beleidsafwegingen wel een rol.
Wegen naar economische groei, Mark Thissen, Paul van de Coevering, Hans
Hilbers, Rotterdam/Den Haag: NAi Uitgevers/RPB. ISBN 90 5662 502 0 / 978 90
5662 502 3
Prijs ¤ 22,50
Te bestellen bij de boekhandel of via NAi Boekverkopers, telefoon 010
4401203
---
Voor een recensie-exemplaar (uitsluitend voor pers) of meer informatie:
Ruimtelijk Planbureau, Bureau Communicatie, Paul Splinter, telefoon 070 3288
746 of 06 5267 1626; splinter@rpb.nl.
Ruimtelijk Planbureau