Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Sterk groeiende groep parttime vegetariërs

NEDERLANDS PUBLIEK BEZORGD OM VOGELGRIEP

Tilburg 27 april 2006 - Driekwart van de Nederlanders is bekeend met het verschijnsel vogelgriep en de gevolgen daarvan. Het Nederlands publiek maakt zich ook in toenemende mate zorgen om vogelgriep in relatie tot de dagelijkse voeding. Deze zorg leidt in de praktijk vervolgens tot aanpassing van het voedingspatroon en een groeiende voorkeur voor alternatieve producten, waaronder vleesvervangers. Dat blijkt uit een onderzoek dat Metrixlab heeft uitgevoerd in opdracht van Valess onder 500 consumenten in Nederland. De groep parttime vegetariërs blijft mede onder invloed van de vogelgriep zeer snel stijgen in Nederland. Zij kiezen er bewust voor om een of meerdere dagen in de week geen vlees te eten.

Alternatieven
Bijna de helft van de vleeseters (44%) maakt zich zorgen over de gevolgen van vogelgriep. Een percentage dat nagenoeg gelijk ligt met de groep bezorgde consumenten die geen vlees eet. Een aanzienlijk deel van de vleeseters past inmiddels ook het voedingspatroon aan. Zo zegt bijvoorbeeld 20% van de vleeseters en een kwart van de parttime vegetariërs als gevolg van de vogelgriep inmiddels minder kip te eten dan voorheen. Alternatieven worden door hen vooral gezocht in de hoek van de vleesvervangers (52%) en noten, linzen en peulvruchten (31%). Menco Sandstra, internationaal marketing manager van Valess, over het onderzoek: 'Wij herkennen de uitkomsten van het onderzoek. In de praktijk zien we een sterk groeiende voorkeur voor onze producten en andere alternatieven bij het publiek. Vorig jaar steeg de omzet in de totale categorie vleesvervangers al met 17%. Wij verwachten voor dit jaar een substantiële verdere ontwikkeling van onze omzet. En daarmee blijkt ons product, dat gemaakt is van zuivel, nadrukkelijk te voldoen aan een behoefte aan alternatieven bij het Nederlands publiek. Interessant is te zien dat vooral de groep parttime vegetariërs zich daarbij zeer snel ontwikkelt. Vorig jaar groeide deze groep met meer dan 400.000 huishoudens. Valess is in iets meer dan een jaar uitgegroeid tot het voorkeurmerk van de parttime vegetariër.'

EINDE PERSBERICHT



Ingezonden persbericht