Gemeente Den Haag

Escamplaan wordt herstructureringsgebied

Den Haag gaat het aantal standplaatsen voor woonwagens in de stad geleidelijk aan verminderen. Zo worden geen nieuwe locaties aangelegd. Het grootste woonwagencentrum aan de Escamplaan wordt bovendien heringericht tot woningbouwlocatie. Bij het afbouwen van de standplaatsen en specifieke voorzieningen toont het college van burgemeester en wethouders respect voor de woontraditie van de woonwagenbewoners. Vrijgekomen standplaatsen elders worden zoveel mogelijk aangeboden aan bewoners van de Escamplaan.

Dat schrijft wethouder Marnix Norder (Bouwen en Wonen) in een gemeentelijke visie op het woonwagenbeleid. De gemeenteraad heeft om deze visie gevraagd om onderbouwing te krijgen van het plan om de woonwagenlocatie Escamplaan niet te renoveren, maar geschikt te maken voor woningbouw. De leefwijze van de woonwagenbewoners is inmiddels sterk gewijzigd en er wordt vrijwel alleen nog maar gewoond in grote niet-mobiele woonwagens. Op termijn zou het aantal woonwagenstandplaatsen in Den Haag hierdoor kunnen dalen van ruim 300 plaatsen nu, naar circa 250. Na de zomer komt wethouder Norder met een verder uitgewerkt voorstel dat ingaat op de toekomst van de locatie Escamplaan. De vermindering van woonwagens die hierdoor ontstaat betekent een trendbreuk, na een aanzienlijke toename van het aantal standplaatsen in de laatste tien tot vijftien jaar.

Volgens wethouder Norder mag de overheid haar ogen niet sluiten voor de maatschappelijke problemen die zich nu nog op woonwagencentra voordoen. "Het kost de gemeente onevenredig veel geld om het wonen in een woonwagen in goede banen te leiden", aldus de wethouder. De gemeentelijke visie benadrukt nog eens het beleid dat woonwagenbewoners gewoon Hagenaars zijn en ook zo behandeld worden. Ze hebben niet alleen dezelfde rechten, maar ook dezelfde plichten. Inzet van het beleid blijft dan ook gericht op normalisatie en zolang nodig wordt het integrale handhavingsbeleid voortgezet.