Escamplaan wordt herstructureringsgebied
Den Haag gaat het aantal standplaatsen voor woonwagens in de stad
geleidelijk aan verminderen. Zo worden geen nieuwe locaties aangelegd.
Het grootste woonwagencentrum aan de Escamplaan wordt bovendien
heringericht tot woningbouwlocatie. Bij het afbouwen van de
standplaatsen en specifieke voorzieningen toont het college van
burgemeester en wethouders respect voor de woontraditie van de
woonwagenbewoners. Vrijgekomen standplaatsen elders worden zoveel
mogelijk aangeboden aan bewoners van de Escamplaan.
Dat schrijft wethouder Marnix Norder (Bouwen en Wonen) in een
gemeentelijke visie op het woonwagenbeleid. De gemeenteraad heeft om
deze visie gevraagd om onderbouwing te krijgen van het plan om de
woonwagenlocatie Escamplaan niet te renoveren, maar geschikt te maken
voor woningbouw. De leefwijze van de woonwagenbewoners is inmiddels
sterk gewijzigd en er wordt vrijwel alleen nog maar gewoond in grote
niet-mobiele woonwagens. Op termijn zou het aantal
woonwagenstandplaatsen in Den Haag hierdoor kunnen dalen van ruim 300
plaatsen nu, naar circa 250. Na de zomer komt wethouder Norder met een
verder uitgewerkt voorstel dat ingaat op de toekomst van de locatie
Escamplaan. De vermindering van woonwagens die hierdoor ontstaat
betekent een trendbreuk, na een aanzienlijke toename van het aantal
standplaatsen in de laatste tien tot vijftien jaar.
Volgens wethouder Norder mag de overheid haar ogen niet sluiten voor
de maatschappelijke problemen die zich nu nog op woonwagencentra
voordoen. "Het kost de gemeente onevenredig veel geld om het wonen in
een woonwagen in goede banen te leiden", aldus de wethouder. De
gemeentelijke visie benadrukt nog eens het beleid dat
woonwagenbewoners gewoon Hagenaars zijn en ook zo behandeld worden. Ze
hebben niet alleen dezelfde rechten, maar ook dezelfde plichten. Inzet
van het beleid blijft dan ook gericht op normalisatie en zolang nodig
wordt het integrale handhavingsbeleid voortgezet.
Gemeente Den Haag