Ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer

27-4-2006

Minister Dekker (VROM) heeft een handreiking gepresenteerd voor lokale overheden om hen te helpen bij de invoering van de omgevingsvergunning. Met de handreiking worden zij onder meer ondersteund bij het opstellen van een klantprofiel en krijgen zij ideeën voor het inrichten van het vergunnings- en handhavingsproces. Ook krijgen zij een beeld van de inrichting van een loket voor de aanvragers en het gebruik van ICT-middelen daarbij. De handreiking is gemaakt op basis van de eerste resultaten van de lokale vingeroefeningen in de pilots die met de omgevingsvergunning zijn gedaan.

Aanpak
Voor een goede vergunningverlening moet deze beter afgestemd worden op de klant. Dat vraagt om een veranderproces dat "de klant en zijn vraag" als startpunt neemt. Daarvoor is een aantal vragen van belang: Wie is de klant? Om hoeveel aanvragen gaat het? Met welke vragen bereikt de klant de organisatie? Wat is het kennisniveau van de klant? Op basis van de antwoorden op deze vragen is een klantprofiel te bepalen. Dat geeft richting aan het organiseren van de invoering van de omgevingsvergunning. Bij het vergunningsproces is de termijn van acht weken voor de reguliere procedure de belangrijkste uitdaging. Voor de vergunningen die over meerdere onderwerpen (ruimte, wonen, milieu en monumenten) gaan, geldt stroomlijning van verschillende procedures achter het loket als voornaamste opgave. Om dat te realiseren zal meer moeten worden samengewerkt. Aan communicatie en informatiebeheer, al dan niet digitaal, worden hoge eisen gesteld. Belangrijke tip: voer simulaties uit zodat inzichtelijk wordt welk serviceniveau daarmee wordt bereikt en wat dat vraagt van de inzet en rol van medewerkers.
Het handhavingsproces is nu bij bedrijven complex. In de fase van de bouw kan het nodig zijn dat verschillende disciplines van toezicht de bouw bezoeken: vanuit bijvoorbeeld de bouw, vanuit brandveiligheid en vanuit milieu. In de fase van exploitatie is integraal toezicht door één toezichthouder mogelijk. In de kern gaat het om de vraag hoe dit proces van gecoördineerde handhaving wordt georganiseerd.

Loket
De inrichting van het loket draait eigenlijk om goede dienstverlening. Voor de inrichting van het loket is een aantal zaken verplicht vanaf 1 januari 2008. Er moet een fysiek 'indieningsloket voor de aanvraag' zijn. Daar moet de aanvraag ingediend kunnen worden met één indieningsformulier met één overzicht van zaken waarop getoetst kan worden. Goede ondersteuning van de "frontoffice medewerkers" door de specialisten in de backoffice is daarbij van groot belang, werkcultuur en competenties spelen daarbij een belangrijke rol. In de handreiking staan verder een aantal opties voor de inrichting van het loket genoemd. Zo is het handig een fysieke balie te hebben met informatiemateriaal. Een andere mogelijkheid is een digitaal loket waar aanvragers formulieren kunnen krijgen, dat als postbus kan fungeren (digitale indiening) maar eventueel ook kan worden gebruikt voor het maken van afspraken of het inzichtelijk maken van de stand van zaken van een aanvraag.

De handreiking maakt onderdeel uit van een groter geheel aan activiteiten dat VROM de komende tijd zal inzetten om de invoering van de omgevingsvergunning te ondersteunen. VROM zal een gezamenlijk implementatieplan maken met IPO, VNG, Unie van Waterschappen en bedrijfsleven waarin deze activiteiten een plek zullen krijgen. Dit plan moet medio 2006 gereed zijn.

Zie ook


* Dossier Vergunningen: http://www.vrom.nl/vergunningen