27-4-2006
Minister Dekker (VROM) heeft een handreiking gepresenteerd voor lokale
overheden om hen te helpen bij de invoering van de
omgevingsvergunning. Met de handreiking worden zij onder meer
ondersteund bij het opstellen van een klantprofiel en krijgen zij
ideeën voor het inrichten van het vergunnings- en handhavingsproces.
Ook krijgen zij een beeld van de inrichting van een loket voor de
aanvragers en het gebruik van ICT-middelen daarbij. De handreiking is
gemaakt op basis van de eerste resultaten van de lokale
vingeroefeningen in de pilots die met de omgevingsvergunning zijn
gedaan.
Aanpak
Voor een goede vergunningverlening moet deze beter afgestemd worden op
de klant. Dat vraagt om een veranderproces dat "de klant en zijn
vraag" als startpunt neemt. Daarvoor is een aantal vragen van belang:
Wie is de klant? Om hoeveel aanvragen gaat het? Met welke vragen
bereikt de klant de organisatie? Wat is het kennisniveau van de klant?
Op basis van de antwoorden op deze vragen is een klantprofiel te
bepalen. Dat geeft richting aan het organiseren van de invoering van
de omgevingsvergunning. Bij het vergunningsproces is de termijn van
acht weken voor de reguliere procedure de belangrijkste uitdaging.
Voor de vergunningen die over meerdere onderwerpen (ruimte, wonen,
milieu en monumenten) gaan, geldt stroomlijning van verschillende
procedures achter het loket als voornaamste opgave. Om dat te
realiseren zal meer moeten worden samengewerkt. Aan communicatie en
informatiebeheer, al dan niet digitaal, worden hoge eisen gesteld.
Belangrijke tip: voer simulaties uit zodat inzichtelijk wordt welk
serviceniveau daarmee wordt bereikt en wat dat vraagt van de inzet en
rol van medewerkers.
Het handhavingsproces is nu bij bedrijven complex. In de fase van de
bouw kan het nodig zijn dat verschillende disciplines van toezicht de
bouw bezoeken: vanuit bijvoorbeeld de bouw, vanuit brandveiligheid en
vanuit milieu. In de fase van exploitatie is integraal toezicht door
één toezichthouder mogelijk. In de kern gaat het om de vraag hoe dit
proces van gecoördineerde handhaving wordt georganiseerd.
Loket
De inrichting van het loket draait eigenlijk om goede dienstverlening.
Voor de inrichting van het loket is een aantal zaken verplicht vanaf 1
januari 2008. Er moet een fysiek 'indieningsloket voor de aanvraag'
zijn. Daar moet de aanvraag ingediend kunnen worden met één
indieningsformulier met één overzicht van zaken waarop getoetst kan
worden. Goede ondersteuning van de "frontoffice medewerkers" door de
specialisten in de backoffice is daarbij van groot belang, werkcultuur
en competenties spelen daarbij een belangrijke rol. In de handreiking
staan verder een aantal opties voor de inrichting van het loket
genoemd. Zo is het handig een fysieke balie te hebben met
informatiemateriaal. Een andere mogelijkheid is een digitaal loket
waar aanvragers formulieren kunnen krijgen, dat als postbus kan
fungeren (digitale indiening) maar eventueel ook kan worden gebruikt
voor het maken van afspraken of het inzichtelijk maken van de stand
van zaken van een aanvraag.
De handreiking maakt onderdeel uit van een groter geheel aan
activiteiten dat VROM de komende tijd zal inzetten om de invoering van
de omgevingsvergunning te ondersteunen. VROM zal een gezamenlijk
implementatieplan maken met IPO, VNG, Unie van Waterschappen en
bedrijfsleven waarin deze activiteiten een plek zullen krijgen. Dit
plan moet medio 2006 gereed zijn.
Zie ook
* Dossier Vergunningen: http://www.vrom.nl/vergunningen
Ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer