April 2006

Opheffen overwegen ernstige belemmering recreatief verkeer Koepelorganisaties sturen eindrapport studie naar Kamercommissie Een sluipend proces van barrièrevorming tast steeds meer wegen en paden aan die gebruikt worden door fietsers, wandelaars en ruiters. Het opheffen van honderden overwegen in de afgelopen jaren is daar een voorbeeld van, maar ook de aanleg van grootschalige infrastructuur draagt er aan bij.
Dit heeft ernstige gevolgen voor lokale verbindingen, voor routestructuren voor wandelen, fietsen en paardrijden en voor de mogelijkheid om in de nabijheid van de woonomgeving een ommetje te kunnen maken. Omdat het een optelsom van incidentele gevallen betreft
- nu eens een overweg hier dan een overweg daar - valt het nauwelijks op. Maar als je het landelijke beeld op een rijtje zet, blijkt heel duidelijk dat de samenhang uit het fijnmazige stelsel van wegen en paden steeds meer verdwijnt.

Andere belangen
Dat kan anders als de overheid andere belangen dan alleen verkeerskundige meeweegt in de besluitvorming en creatiever naar oplossingen zoekt. Ook moet de overheid bereid zijn om te investeren in de kwaliteit van de fijnmazige netwerken (wandel-, fiets- en ruiterpaden) en moeten er meer fiets- en voetgangerstunnels en - bruggen worden aangelegd. De kosten ervoor moet de overheid meenemen in de projectkosten volgens het beginsel `de barrièrevormer betaalt'.

Boodschap
Zo luidt de boodschap van drie koepelorganisaties, die op donderdag 27 april 2006 in Nieuwspoort in Den Haag aan de heer Joop Atsma, CDA-kamerlid en voorzitter van de vaste kamercommissie voor Verkeer en Waterstaat, wordt overhandigd. Hij ontvangt het eindrapport van het project 'Recreatie & Overwegen', alsmede een afschrift van een brief aan de minister van Verkeer en Waterstaat uit handen van ir. Arie de Jong, voorzitter Wandelplatform.

Neveneffecten
Het rapport is het resultaat van een intensieve studie naar de neveneffecten voor recreatie, toerisme en leefbaarheid van de werkzaamheden van ProRail in het kader van het Programma Verbetering Veiligheid Overwegen. De recreatief-toeristische betekenis van circa 2.700 overwegen is geïnventariseerd en het rapport bevat een veelheid aan cijfers, analyses van optredende effecten, achtergronden en aanbevelingen.

Samenwerking
Het rapport is het resultaat van een samenwerking tussen de landelijke koepelorganisaties voor wandelen, fietsen en hippische sport: de Stichting Wandelplatform-LAW, de Stichting Landelijk Fietsplatform en de Koninklijke Nederlandse Hippische Sportfederatie. Het project werd mede gefinancierd door de Ministeries van Verkeer en Waterstaat, Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit en ProRail.

Ommetje
In 1980 waren er nog ruim 4.000 overwegen. Als de huidige werkwijze (opheffing) van de overheid zich onveranderd voortzet, is op den duur een ommetje van huis uit nauwelijks meer mogelijk. Burgers zullen dan nog meer op de auto zijn aangewezen om een natuurwandeling of fietstocht te maken.

Woongebieden
Van de circa 2.700 overwegen die er thans nog zijn, ligt driekwart vlakbij woongebieden en wordt ruim een derde benut voor recreatieve routes. Omdat de burger die zich niet-gemotoriseerd wil voortbewegen nu in een achterstandssituatie verkeert, moet volgens de organisaties overwogen worden een Meerjarenpro¬gram¬ma ontsnippering fijnmazige infrastructuur op te stellen.

Eindrapportage
De complete eindrapportage bestaat uit een omvangrijke 'Handreiking', een databestand van gegevens en een atlas van kaarten. De 'Handreiking' is als pdf-bestand te vinden op de internetsite www.recreatie-overwegen.nl. Het databestand en de atlas zijn voor specialistisch gebruik op te vragen. De hoofdlijn van de bevindingen is samengevat in een brochure Als een ommetje een omweg wordt.