April 2006
Opheffen overwegen ernstige belemmering recreatief verkeer
Koepelorganisaties sturen eindrapport studie naar Kamercommissie
Een sluipend proces van barrièrevorming tast steeds meer wegen en
paden aan die gebruikt worden door fietsers, wandelaars en ruiters.
Het opheffen van honderden overwegen in de afgelopen jaren is daar een
voorbeeld van, maar ook de aanleg van grootschalige infrastructuur
draagt er aan bij.
Dit heeft ernstige gevolgen voor lokale verbindingen, voor
routestructuren voor wandelen, fietsen en paardrijden en voor de
mogelijkheid om in de nabijheid van de woonomgeving een ommetje te
kunnen maken. Omdat het een optelsom van incidentele gevallen betreft
- nu eens een overweg hier dan een overweg daar - valt het nauwelijks
op. Maar als je het landelijke beeld op een rijtje zet, blijkt heel
duidelijk dat de samenhang uit het fijnmazige stelsel van wegen en
paden steeds meer verdwijnt.
Andere belangen
Dat kan anders als de overheid andere belangen dan alleen
verkeerskundige meeweegt in de besluitvorming en creatiever naar
oplossingen zoekt. Ook moet de overheid bereid zijn om te investeren
in de kwaliteit van de fijnmazige netwerken (wandel-, fiets- en
ruiterpaden) en moeten er meer fiets- en voetgangerstunnels en -
bruggen worden aangelegd. De kosten ervoor moet de overheid meenemen
in de projectkosten volgens het beginsel `de barrièrevormer betaalt'.
Boodschap
Zo luidt de boodschap van drie koepelorganisaties, die op donderdag 27
april 2006 in Nieuwspoort in Den Haag aan de heer Joop Atsma,
CDA-kamerlid en voorzitter van de vaste kamercommissie voor Verkeer en
Waterstaat, wordt overhandigd. Hij ontvangt het eindrapport van het
project 'Recreatie & Overwegen', alsmede een afschrift van een brief
aan de minister van Verkeer en Waterstaat uit handen van ir. Arie de
Jong, voorzitter Wandelplatform.
Neveneffecten
Het rapport is het resultaat van een intensieve studie naar de
neveneffecten voor recreatie, toerisme en leefbaarheid van de
werkzaamheden van ProRail in het kader van het Programma Verbetering
Veiligheid Overwegen. De recreatief-toeristische betekenis van circa
2.700 overwegen is geïnventariseerd en het rapport bevat een veelheid
aan cijfers, analyses van optredende effecten, achtergronden en
aanbevelingen.
Samenwerking
Het rapport is het resultaat van een samenwerking tussen de landelijke
koepelorganisaties voor wandelen, fietsen en hippische sport: de
Stichting Wandelplatform-LAW, de Stichting Landelijk Fietsplatform en
de Koninklijke Nederlandse Hippische Sportfederatie. Het project werd
mede gefinancierd door de Ministeries van Verkeer en Waterstaat,
Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit en ProRail.
Ommetje
In 1980 waren er nog ruim 4.000 overwegen. Als de huidige werkwijze
(opheffing) van de overheid zich onveranderd voortzet, is op den duur
een ommetje van huis uit nauwelijks meer mogelijk. Burgers zullen dan
nog meer op de auto zijn aangewezen om een natuurwandeling of
fietstocht te maken.
Woongebieden
Van de circa 2.700 overwegen die er thans nog zijn, ligt driekwart
vlakbij woongebieden en wordt ruim een derde benut voor recreatieve
routes. Omdat de burger die zich niet-gemotoriseerd wil voortbewegen
nu in een achterstandssituatie verkeert, moet volgens de organisaties
overwogen worden een Meerjarenpro¬gram¬ma ontsnippering fijnmazige
infrastructuur op te stellen.
Eindrapportage
De complete eindrapportage bestaat uit een omvangrijke 'Handreiking',
een databestand van gegevens en een atlas van kaarten. De
'Handreiking' is als pdf-bestand te vinden op de internetsite
www.recreatie-overwegen.nl. Het databestand en de atlas zijn voor
specialistisch gebruik op te vragen. De hoofdlijn van de bevindingen
is samengevat in een brochure Als een ommetje een omweg wordt.