Blokkerconcern: winst bevredigend
Huijskens & istha
Persbericht
Blokkerconcern: In korter boekjaar bevredigende winst bij iets lagere omzet
- Netto winst Euro 110,6 miljoen over 2005/06
- 52 verkoopweken in 2005/06 ten opzichte van 53 verkoopweken in
2004/05
- Totale netto omzet 2005/06 in korter boekjaar fractioneel lager
op Euro 2.340 miljoen
- Aantal winkels (inclusief franchise) gestegen met 71 tot 2.678
Vooruitzichten 2006:
- Goede start met eerste kwartaal van het nieuwe boekjaar
- Positieve verwachting voor resultaat boekjaar 2006/07
- Verdere expansie in binnen- en buitenland
Laren, 27 april 2006 - Blokker Holding, waartoe onder andere behoren de winkelketens
Blokker, Bart Smit/E-Plaza, Leen Bakker, Xenos, Casa, Intertoys, Marskramer, Hoyng,
Tuincentrum Overvecht en de groothandel Trend Center heeft in het 52 verkoopweken
tellende boekjaar 2005/06 (eindigend op 28 januari 2006) een netto omzet gerealiseerd van
Euro 2.340 miljoen. Dit is 0,6 % lager dan in het boekjaar 2004/05 dat 53 verkoopweken
telde. De netto winst over het afgelopen boekjaar is uitgekomen op Euro 110,6 miljoen,
een daling van 9% ten opzichte van het jaar 2004/05 (Euro 121,1 miljoen).
Het bedrijfsresultaat (EBIT) kwam met Euro 166,1 miljoen uit op 7,1% van de omzet tegen
8,2% een jaar eerder.
De cash flow daalde met 5% tot Euro 183,3 miljoen, waarvan 43% werd geïnvesteerd,
voornamelijk in expansie en renovatie van de winkelformules. De solvabiliteit bleef met
47,5% onveranderd.
De omzet werd gerealiseerd met 15 winkelformules in 13 landen. Het aantal winkels van het
concern steeg internationaal met 71 tot 2.678 (inclusief 666 franchisevestigingen). In
Nederland bevinden zich 1.599 winkels. Het aantal medewerkers van het concern daalde in
het afgelopen boekjaar licht tot 22.910, waarvan 16.378 in Nederland.
Evenals in 2004 was het afgelopen jaar geen gemakkelijk jaar voor de non-food detailhandel
in Nederland. Gedurende het grootste deel van het jaar was er sprake van een verminderd
consumentenvertrouwen en lagere omzetten in onze winkelketens. Een herstel trad in
Nederland eerst op vanaf het derde kwartaal, hetgeen tot uiting kwam in goede
Sinterklaas- en Kerstverkopen. In het buitenland (met name België en Frankrijk) was
sprake van een omgekeerde situatie. Daar daalde halverwege het jaar de vergelijkbare
omzet, na een stijging in de eerste helft van het jaar. De Duitse markt kenmerkt zich al
jaren door lagere consumentenbestedingen en daarin kwam ook het afgelopen boekjaar geen
verandering.
Goede resultaten werden in Nederland behaald door de Blokkerketen, Leen Bakker, Xenos en
Trend Center, ondanks het feit dat de vergelijkbare detailhandelsomzetten achterbleven
bij het voorgaande jaar. De speelgoedbranche had o.a. te lijden onder vertraagde
afleveringen van hardware voor multimedia. De resultaten van Intertoys, Bart Smit/E-Plaza
voldeden daardoor niet geheel aan de verwachtingen. De resultaten van Marskramer, Hoyng en
Tuincentrum Overvecht bleven onder het gewenste niveau.
In het buitenland stond het resultaat van de meeste winkelformules onder druk, waarbij in
aanmerking moet worden genomen dat in het voorgaande boekjaar sprake was van een zeer
sterke winststijging. Casa (actief in o.a. België, Frankrijk, Spanje en Portugal)
nam, evenals voorgaande jaren, het grootste deel van dit resultaat voor haar rekening.
Vooruitzichten:
De omzet in het nieuwe boekjaar, dat op 29 januari 2006 van start is gegaan, laat bij de
meeste winkelketens in Nederland een positieve ontwikkeling zien. Hoewel er in het
buitenland in het algemeen nog steeds sprake is van terughoudendheid in
consumentenbestedingen, is er voor het Blokkerconcern in totaliteit sprake van een goede
start.
Dit jaar viert Blokker, de werkmaatschappij die aan de wieg stond van ons concern, haar
110-jarig bestaan. De viering zal gepaard gaan met vele commerciële activiteiten,
die de consument zullen prikkelen naar deze aloude, maar zeer vitale en actuele
winkelketen te komen.
Het beleid met betrekking tot uitbreiding en renovatie van ons winkelbestand zal worden
gecontinueerd. Wanneer de omzetgroei van de eerste drie maanden zich voortzet en zich ook
in de voor de detailhandel belangrijke tweede jaarhelft manifesteert, dan verwachten wij
een positieve resultaatontwikkeling.