Blokkerconcern: winst bevredigend

Huijskens & istha

Persbericht

Blokkerconcern: In korter boekjaar bevredigende winst bij iets lagere omzet


- Netto winst Euro 110,6 miljoen over 2005/06

- 52 verkoopweken in 2005/06 ten opzichte van 53 verkoopweken in 2004/05

- Totale netto omzet 2005/06 in korter boekjaar fractioneel lager op Euro 2.340 miljoen

- Aantal winkels (inclusief franchise) gestegen met 71 tot 2.678

Vooruitzichten 2006:

- Goede start met eerste kwartaal van het nieuwe boekjaar
- Positieve verwachting voor resultaat boekjaar 2006/07
- Verdere expansie in binnen- en buitenland

Laren, 27 april 2006 - Blokker Holding, waartoe onder andere behoren de winkelketens Blokker, Bart Smit/E-Plaza, Leen Bakker, Xenos, Casa, Intertoys, Marskramer, Hoyng, Tuincentrum Overvecht en de groothandel Trend Center heeft in het 52 verkoopweken tellende boekjaar 2005/06 (eindigend op 28 januari 2006) een netto omzet gerealiseerd van Euro 2.340 miljoen. Dit is 0,6 % lager dan in het boekjaar 2004/05 dat 53 verkoopweken telde. De netto winst over het afgelopen boekjaar is uitgekomen op Euro 110,6 miljoen, een daling van 9% ten opzichte van het jaar 2004/05 (Euro 121,1 miljoen). Het bedrijfsresultaat (EBIT) kwam met Euro 166,1 miljoen uit op 7,1% van de omzet tegen 8,2% een jaar eerder.
De cash flow daalde met 5% tot Euro 183,3 miljoen, waarvan 43% werd geïnvesteerd, voornamelijk in expansie en renovatie van de winkelformules. De solvabiliteit bleef met 47,5% onveranderd.

De omzet werd gerealiseerd met 15 winkelformules in 13 landen. Het aantal winkels van het concern steeg internationaal met 71 tot 2.678 (inclusief 666 franchisevestigingen). In Nederland bevinden zich 1.599 winkels. Het aantal medewerkers van het concern daalde in het afgelopen boekjaar licht tot 22.910, waarvan 16.378 in Nederland.

Evenals in 2004 was het afgelopen jaar geen gemakkelijk jaar voor de non-food detailhandel in Nederland. Gedurende het grootste deel van het jaar was er sprake van een verminderd consumentenvertrouwen en lagere omzetten in onze winkelketens. Een herstel trad in Nederland eerst op vanaf het derde kwartaal, hetgeen tot uiting kwam in goede Sinterklaas- en Kerstverkopen. In het buitenland (met name België en Frankrijk) was sprake van een omgekeerde situatie. Daar daalde halverwege het jaar de vergelijkbare omzet, na een stijging in de eerste helft van het jaar. De Duitse markt kenmerkt zich al jaren door lagere consumentenbestedingen en daarin kwam ook het afgelopen boekjaar geen verandering.
Goede resultaten werden in Nederland behaald door de Blokkerketen, Leen Bakker, Xenos en Trend Center, ondanks het feit dat de vergelijkbare detailhandelsomzetten achterbleven bij het voorgaande jaar. De speelgoedbranche had o.a. te lijden onder vertraagde afleveringen van hardware voor multimedia. De resultaten van Intertoys, Bart Smit/E-Plaza voldeden daardoor niet geheel aan de verwachtingen. De resultaten van Marskramer, Hoyng en Tuincentrum Overvecht bleven onder het gewenste niveau. In het buitenland stond het resultaat van de meeste winkelformules onder druk, waarbij in aanmerking moet worden genomen dat in het voorgaande boekjaar sprake was van een zeer sterke winststijging. Casa (actief in o.a. België, Frankrijk, Spanje en Portugal) nam, evenals voorgaande jaren, het grootste deel van dit resultaat voor haar rekening.

Vooruitzichten:

De omzet in het nieuwe boekjaar, dat op 29 januari 2006 van start is gegaan, laat bij de meeste winkelketens in Nederland een positieve ontwikkeling zien. Hoewel er in het buitenland in het algemeen nog steeds sprake is van terughoudendheid in consumentenbestedingen, is er voor het Blokkerconcern in totaliteit sprake van een goede start.
Dit jaar viert Blokker, de werkmaatschappij die aan de wieg stond van ons concern, haar 110-jarig bestaan. De viering zal gepaard gaan met vele commerciële activiteiten, die de consument zullen prikkelen naar deze aloude, maar zeer vitale en actuele winkelketen te komen.

Het beleid met betrekking tot uitbreiding en renovatie van ons winkelbestand zal worden gecontinueerd. Wanneer de omzetgroei van de eerste drie maanden zich voortzet en zich ook in de voor de detailhandel belangrijke tweede jaarhelft manifesteert, dan verwachten wij een positieve resultaatontwikkeling.