Met zijn allen op zoek naar 2e handsspullen
Trendbox bv
Wie uitgekeken is op zijn auto, boeken, fiets, meubels of speelgoed heeft een grote kans
om ze aan anderen te kunnen doorverkopen. In het afgelopen jaar hebben immers zo'n 9
miljoen Nederlanders een gebruikt artikel gekocht. Dat vond vooral plaats op
rommelmarkten, via internet en in kringloopwinkels.
Met de opkomst van het internet is een florerende handel via online veilingsites ontstaan.
Maar liefst 31% van de Nederlanders van 16 jaar en ouder, ongeveer 4 miljoen mensen, heeft
een koopervaring via Marktplaats.nl. Daarmee neemt deze veilingsite de tweede plaats in,
achter de lokale rommel- of vlooienmarkten. Kringloopwinkels voelen weliswaar de druk van
de online 2e hands handel, maar spreken zeker nog een specifieke doelgroep aan. Ouderen
(50-plus), huishoudens met een laag inkomen en inwoners uit het noorden van het land
kopen gebruikte goederen eerder in kringloopwinkels dan via internet.
Het succes van de 2e hands markt kan teruggevoerd worden op een viertal dimensies:
financiën, plezier, gemak en milieu. Door de economische recessie neigt de consument
eerder naar het kopen (en verkopen) van gebruikte artikelen. Internet biedt het gemak van
een snelle en brede oriëntatie, terwijl rommelmarkten het element plezier en
(sociaal) vermaak toevoegen. Tevens geldt dat er sprake is van recycling, een van de
pijlers van kringloopwinkels.
Onderzoekskader
Het onderwerp met betrekking tot de 2e hands markt is opgenomen in de 2005 najaarsmeting
van de Life & Living Trendmonitor van Trendbox. Er werden in totaal n=875 personen
van 16 jaar en ouder ondervraagd. Life & Living is het semi continue project van
Trendbox, waarin sinds 1991 ongeveer 72.000 Nederlanders inzicht hebben gegeven in hun
mening over maatschappelijke thema's, interesses, vrijetijdsgedrag, media, politiek en
mentaliteit. Een rapport over de 2e hands markt, met meer onderbouwende cijfers is bij
Trendbox te koop voor 395 Euro.
Over Trendbox
Trendbox B.V. is een van de grootste volledig onafhankelijke marktonderzoekbureaus in
Nederland. Vanaf de oprichting in 1990 heeft het bedrijf een gezonde groei doorgemaakt.
Dankzij een goede balans tussen ad hoc opdrachten en continue trendmonitors, heeft
Trendbox zich een onderscheidende positie in de Nederlandse markt voor marktonderzoek en
marktinformatie verworven. Trendbox is lid van de Research Keurmerkgroep, de vereniging
van ISO gecertificeerde marktonderzoekbureaus in Nederland. Meer informatie over Trendbox
is te vinden op www.trendbox.nl.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
Trendbox
Tel.: 020-669 44 14
Richard Werkhoven
(Onderzoeksdirecteur)
richard.werkhoven@trendbox.nl