April 2006
Beste jaar ooit voor toerisme naar Groot-Brittannië
In 2005 vakantiebestemming voor ruim 1,7 miljoen Nederlanders
Vorig jaar kozen meer Nederlanders dan ooit Groot-Brittannië als
vakantiebestemming: in totaal ruim 1,7 miljoen. Het jaar 2005 staat
daarmee op de eerste plaats in de lijst van meest succesvolle jaren.
Ten opzichte van 2004 betekent het een stijging van 7 procent.
De meeste reizigers gingen naar Engeland, zo'n 1,3 miljoen. Ruim
600.000 Nederlanders kozen voor de dynamiek van hoofdstad Londen.
Populair waren ook Schotland en Wales. Ten opzichte van 2004 stegen de
bezoekersaantallen met respectievelijk 27 procent (99.000) en 25
procent (72.000). Nederland is hiermee de zesde grootste markt voor
Groot-Brittannië, met een marktaandeel van 6 procent.
Campagnes
Louise Bryce, manager VisitBritain Nederland, is tevreden met het
resultaat. De stijging heeft volgens haar te maken met een aantal
factoren. "Ten eerste het grotere aanbod van low-cost
luchtvaartmaatschappijen en méér vluchten. De lage prijs zet mensen
eerder aan een short-break of vakantie tussendoor te boeken. Daarnaast
hebben we onze marketing-, advertising- en PR-inspanningen
geïntensiveerd met doelgroepgerichte campagnes voor Engeland,
Schotland en Wales."
Dichtbij bestemming
"En, mede daardoor komen meer Nederlanders er achter wat
Groot-Brittannië, als `dichtbij bestemming', te bieden heeft. De
gevarieerdheid van het landschap, de natuur, cultuur, historie en de
mogelijkheid om met de auto of motor rond te toeren. En niet te
vergeten: de hippe, bekende steden als Londen, maar ook de meer
onbekende, `upcoming' als Manchester, Birmingham en Glasgow", aldus
Bryce.
Informatie
Kijk voor algemene informatie over Groot-Brittannië op
http://www.visitbritain.nl/ Om het de reiziger gemakkelijk te maken,
zijn toeristische producten voor een vakantie in Groot-Brittannië
online aan te schaffen via http://www.visitbritainshop.nl/
Noot voor redactie (