April 2006

Beste jaar ooit voor toerisme naar Groot-Brittannië In 2005 vakantiebestemming voor ruim 1,7 miljoen Nederlanders Vorig jaar kozen meer Nederlanders dan ooit Groot-Brittannië als vakantiebestemming: in totaal ruim 1,7 miljoen. Het jaar 2005 staat daarmee op de eerste plaats in de lijst van meest succesvolle jaren. Ten opzichte van 2004 betekent het een stijging van 7 procent. De meeste reizigers gingen naar Engeland, zo'n 1,3 miljoen. Ruim 600.000 Nederlanders kozen voor de dynamiek van hoofdstad Londen. Populair waren ook Schotland en Wales. Ten opzichte van 2004 stegen de bezoekersaantallen met respectievelijk 27 procent (99.000) en 25 procent (72.000). Nederland is hiermee de zesde grootste markt voor Groot-Brittannië, met een marktaandeel van 6 procent.

Campagnes
Louise Bryce, manager VisitBritain Nederland, is tevreden met het resultaat. De stijging heeft volgens haar te maken met een aantal factoren. "Ten eerste het grotere aanbod van low-cost luchtvaartmaatschappijen en méér vluchten. De lage prijs zet mensen eerder aan een short-break of vakantie tussendoor te boeken. Daarnaast hebben we onze marketing-, advertising- en PR-inspanningen geïntensiveerd met doelgroepgerichte campagnes voor Engeland, Schotland en Wales."

Dichtbij bestemming
"En, mede daardoor komen meer Nederlanders er achter wat Groot-Brittannië, als `dichtbij bestemming', te bieden heeft. De gevarieerdheid van het landschap, de natuur, cultuur, historie en de mogelijkheid om met de auto of motor rond te toeren. En niet te vergeten: de hippe, bekende steden als Londen, maar ook de meer onbekende, `upcoming' als Manchester, Birmingham en Glasgow", aldus Bryce.

Informatie
Kijk voor algemene informatie over Groot-Brittannië op http://www.visitbritain.nl/ Om het de reiziger gemakkelijk te maken, zijn toeristische producten voor een vakantie in Groot-Brittannië online aan te schaffen via http://www.visitbritainshop.nl/

Noot voor redactie (