Reclame Code Commissie
Stichting Reclame Code wint Europese prijs voor vernieuwing
Stichting Reclame Code, de instantie op het gebied
van zelfregulering van reclame, heeft 21 april j.l. in Londen de prijs
voor de meest effectieve zelfreguleringorganisatie ontvangen.
De jaarlijkse Best Practice Award wordt uitgereikt door EASA (European
Advertising Standards Alliance), het platform van nationale
zelfreguleringorganisaties en organisaties die de reclame industrie in
Europa vertegenwoordigen. Met het winnen van de prijs heeft de
Stichting erkenning gekregen voor de door haar ingeslagen proactieve
koers, het aanbieden van nieuwe diensten, zoals de in januari
opgestarte Monitoring Service.
Zelfregulering van reclame is een systeem waarbinnen het adverterend
bedrijfsleven zijn eigen verantwoordelijkheid neemt voor de inhoud en
verspreiding van reclame-uitingen. Al ruim 40 jaar werkt de Stichting
Reclame Code samen met adverteerders, reclamebureaus en media. Zij
hebben regels opgesteld waaraan reclame moet voldoen, de Nederlandse
Reclame Code. De Reclame Code Commissie is de klachteninstantie die
zorgt dat reclame-uitingen die daartegen zondigen, snel worden
gecorrigeerd of geweerd.
Naast klachtenbehandeling biedt de Stichting sinds 1 januari 2006 ook
een Monitoring Service aan. Deze afdeling verzamelt statistische
gegevens zodat inzicht kan worden verkregen in het percentage van de
aanbevelingen van de Reclame Code Commissie dat wordt opgevolgd.
Daarnaast kan op verzoek actief worden gemonitord naar een product,
dienst of een actueel onderwerp. Door middel van monitoringfunctie kan
effectiever worden aangetoond dat zelfregulering van reclame werkt.
Hiermee benadrukt de branche dat zij haar verantwoordelijkheid neemt
voor de door haarzelf opgelegde beperkingen die zijn vastgelegd in de
Nederlandse Reclame Code.
De Best Practive Award werd in ontvangst genomen door mr. Prisca
Ancion-Kors, directeur Stichting Reclame Code: De afgelopen jaren
heeft de Stichting hard gewerkt aan haar vernieuwing. Dit om onze
klanten, de adverteerders, nog beter te kunnen bedienen. Met het
winnen van de prijs hebben we erkenning en bevestiging gekregen voor
onze inzet. We zullen de ingeslagen strategie zeker continueren.
Noot:
De Stichting Reclame Code is lid van de European Advertising Standards
Alliance (EASA) te Brussel, website: www.easa-alliance.org.
EASA is het platform van nationale zelfreguleringorganisaties en
organisaties die de reclame industrie in Europa vertegenwoordigen. Zij
is de Europese spreekbuis voor zaken op het gebied van zelfregulering
van reclame. EASA brengt 27 zelfreguleringorganisaties (24 van de 22
Europese landen en Canada, Zuid-Afrika en Nieuw Zeeland) en 14
organisaties die de reclame industrie in Europa vertegenwoordigen
(adverteerders, reclame bureaus en media) samen.
De EASA Best-Practice award wordt jaarlijks uitgereikt aan de
zelfreguleringorganisatie die op de meest effectieve manier invulling
heeft weten te geven aan het EASA Best Practice Model: een set van
operationele standaarden. De jury bestaat uit vertegenwoordigers van
de reclame industrie (adverteerders, reclame bureaus en media) welke
tevens lid zijn van EASA. De jaarlijkse prijs werd eerder gewonnen
door Turkije (2004) en Zuid-Afrika (2005).
Bijlage Monitoring Serivce
d.d. 26 april 2006