Ingezonden persbericht


Persbericht

Acht van de tien europese organisaties regelt bij applicatieontwikkeling kwaliteitsborging niet

Onderzoek: veel kwaliteitsinitiatieven komen niet van de grond

AMSTERDAM, 27 april 2006 - Onderzoek in opdracht van Compuware toont aan dat Europese organisaties bij applicatieontwikkeling niet tot nauwelijks aandacht besteden aan 'kwaliteit'. Bijna 79 procent van de ondervraagde bedrijven faalt in het consistent toepassen van formele methodieken voor het borgen van de kwaliteit. Dit onderzoek is onlangs uitgevoerd door Compuware onder grote organisaties in Europa, waaronder Nederland.

De helft van de ondervraagde organisaties (49 procent) hanteert geen kwaliteitsprogramma's zoals CMM of Six Sigma bij hun ontwikkelprocedures. Hierdoor ontstaat bedrijfsbrede inconsistentie. 44,5 procent van de ondervraagden geeft aan dat kwaliteit wordt beheerd op afdelingsniveau en dat hiervoor verschillende methodieken zijn geïmplementeerd.

Het falen van projecten is uiterst kostbaar voor bedrijven. Industrieanalisten schatten in dat vijftig procent van de IT-projecten niet de vooraf vastgestelde doelstellingen behaalt. In de meeste gevallen doordat er geen aandacht is voor kwaliteit. Het onderzoek toont echter aan dat kwaliteit niet hoog op de agenda staat. "Het ontbreekt bedrijven aan een methode om met kwaliteit om te gaan," zegt Maurice Groeneveld, vice president Noord- en Centraal-Europa van Compuware. "Hierdoor hebben zij het moeilijk om applicaties te ontwikkelen die ondersteuning bieden in plaats van - zoals nu dus regelmatig het geval is - de bedrijfsdoelstellingen juist belemmeren."

Henk Schimmel, directeur van LaQuSo (Laboratory for Quality Software), geeft aan dat de resultaten van het onderzoek overeenkomen met zijn eigen bevindingen. LaQuSo is een samenwerkingsverband van de drie Nederlandse technische universiteiten en de Radboud Universiteit Nijmegen. De organisatie legt zich toe op het in samenwerking met het bedrijfsleven ontwikkelen en verbeteren van methoden en technieken voor het testen van software. Schimmel: "Hoogleraren zoals Jan Friso Groote van de Technische Universiteit van Eindhoven komen tot dezelfde conclusies. Hierdoor kunnen we vaststellen dat de kwaliteit van software roept om verbeteringen. Tegelijkertijd merken we dat er binnen het bedrijfsleven steeds meer aandacht is voor kwaliteit. Er is dus duidelijk een gewaarwording van het probleem in Nederland."

In het Compuware-onderzoek komt verder naar voren dat organisaties kwaliteit niet serieus genoeg nemen. Bijna een kwart van de bedrijven geeft toe geen getrainde en ervaren medewerkers in te zetten voor kwaliteitszorg. Slechts bij iets meer dan dertig procent van de bedrijven bestaan de kwaliteitszorgteams wel uit getrainde en ervaren medewerkers, maar dan ontbreekt vaak een fulltime teammanager. Hierdoor legt meer dan 42 procent van de teams geen historische meetgegevens vast, wat zorgwekkend is. Dit soort gegevens zijn erg belangrijk om de kwaliteit van software te kunnen verbeteren. Twaalf procent geeft toe deze meetgegevens wel vast te leggen, maar ze vervolgens niet meer te bekijken. Slechts veertien procent van de bedrijven zegt over een formeel plan te beschikken dat is gericht op het verbeteren van de applicatiekwaliteit. Deze organisaties passen analyses toe nadat de software in gebruik is genomen en reageren op de resultaten hiervan.

"Het lijkt erop dat ontwikkelaars als gevolg van te weinig scholing of ervaring keer op keer dezelfde fouten maken. Ontwikkelaars moeten daarom stappen ondernemen om te bewijzen dat applicatieontwikkeling geen zwart gat is, maar een functie van IT die ernaar streeft om processen zodanig te verbeteren dat tastbare bedrijfsvoordelen worden behaald. Om hiertoe te komen, moet het kwaliteitsproces volwassen worden. Dit betekent het verzamelen van historische meetwaarden en het gebruik ervan, het trainen van personeel en een consistente en organisatiebrede aanpak voor het beheer van kwaliteit," aldus Groeneveld.

Schimmel erkent de problematiek, maar vindt ook dat we in Nederland met een inhaalslag bezig zijn. "In Nederland ontstaan steeds meer initiatieven om kennis, problemen en ontwikkelingen op het gebied van applicatieontwikkeling bij elkaar te brengen. Zo zijn we nu samen met Stichting Spider en een aantal bedrijven bezig om een ICT-beroepsgroep Kwaliteit op te zetten en om conferenties te organiseren. De kloof tussen wetenschap en industrie wordt hierdoor steeds minder groot. Daarnaast zien we dat Nederland ondanks de resultaten van het Compuware-onderzoek toch voorop loopt met testmethoden en -technieken en dat er steeds meer op basis van architectuur wordt ontwikkeld."

COMPUWARE NEDERLAND
Compuware is een softwareleverancier die zich toelegt op het leveren van oplossingen voor het verbeteren van de besturing van IT-organisaties en onderdelen daarvan, zoals IT Governance, en het bouwen, testen en beheren van grootschalige, bedrijfskritische systemen. Compuware is opgericht in 1973 in Detroit en behoort wereldwijd tot de top 10 van onafhankelijke softwareleveranciers. De aandelen van Compuware staan genoteerd aan de NASDAQ. In Amsterdam werken ruim 300 medewerkers, verdeeld over het Nederlandse verkoopkantoor, het Europese hoofdkantoor en het Amsterdam Development Center. Hier worden Compuware's OptimalJ en Uniface ontwikkeld. Dagelijks werken de ontwikkelaars in Amsterdam aan het optimaliseren van de bedrijfskritische applicaties voor organisaties wereldwijd. Hiermee heeft Compuware één van de grootste Development Centra in Nederland. Kijk voor meer informatie op www.compuware.nl

# # #

Perscontact:
Berith Behrens-Selling
PR Manager Compuware
020-311 88 16
mailto:berith.selling@nl.compuware.com

Leoni Janssen
Edelman
020 301 09 80
mailto:leoni.janssen@edelman.com