D66
Dreigend banenverlies bij autofabriek NedCar in het Limburgse Born
vormt op 27 april het onderwerp van een spoeddebat in de Tweede Kamer.
Limburg is voor de werkgelegenheid nog sterk afhankelijk van
traditionele "maakindustrie". Dat soort productie verdwijnt in
toenemende mate naar goedkopere landen. Volgens fractievoorzitter
Lousewies van der Laan moet de Limburgse economie versneld worden
hervormd. En die kansen zijn er, juist in Limburg, en juist bij
NedCar. Hieronder de bijdrage van Lousewies van der Laan aan het
debat.
"Wij zijn hier bij elkaar om te spreken over globalisering.
Natuurlijk, de noemer van dit spoeddebat is het dreigende banenverlies
bij autofabrikant Nedcar, en de zorgen die daarmee gepaard gaan voor
de betrokken werknemers en hun families. Maar het eigenlijke onderwerp
is economische globalisering, dat wil zeggen: het dichter bij elkaar
komen van vroeger gescheiden markten, diensten en producten.
De situatie in Limburg is zorgelijk. Waar maatschappelijke, culturele
en economische globalisering naar de overtuiging van D66 vooral
voordelen heeft voor ons land, zijn de risicos voor een provincie als
Limburg, althans op de korte termijn, groot. Want Limburg heeft
relatief veel maakindustrie. Limburg voelt als één van de meest
industrieel georiënteerde provincies van Nederland sterk de negatieve
gevolgen van de globalisering, zoals het sluiten of verplaatsen van
productiefaciliteiten door kostenbesparingen.
Maar Limburg is ook een regio in transitie. Limburg maakt een
ontwikkeling door van traditioneel industriële provincie, naar een
innovatieve regio die onderdeel uitmaakt van de Technologische
Topregio Eindhoven Leuven Aken. Er zijn veel mogelijkheden, ondermeer
op het gebied van medische systemen, de health care and cure.
Belangrijk is dus dat rijk, provincie en bedrijfsleven de handen
ineenslaan om te investeren in de regio om die transitie verder te
ondersteunen en realiseren. Wat zijn de inspanningen van het kabinet
en de andere partners om de economische structuur in Limburg te
versterken? Welke mogelijkheden zijn er op de korte en langere
termijn? Op welke manier geeft het kabinet uitvoering aan de motie
Bakker c.s. (29800 XIII, nr. 64), die oproept bij de verdeling van de
FES middelen rekening te houden met Limburg?
D66 is van mening dat Nederland vooral kan profiteren van het kleiner
worden van de wereld. Van een geïnternationaliseerde economie, van het
wegvallen van grenzen. Want Nederland is een open land, met een sterke
handelsgeest, en met grote innovatieve en creatieve kracht. Maar om de
vruchten van globalisering ook daadwerkelijk te kunnen plukken in die
regios van ons land die de grootste economische omwentelingen zullen
moeten doormaken, is een actieve inspanning van de kant van de
overheid noodzakelijk.
Het verder ondersteunen en ontwikkelen van de Limburgse kenniseconomie
staat dus centraal. En de regio Zuid Oost Nederland heeft heel veel
potentie. Zo zijn er veel hoogwaardige bedrijven gevestigd, zoals
Philips en DSM. Als enige regio in Nederland heeft het de
Lissabondoelstellingen al behaald! Als enige regio zijn de private R&D
uitgaven (2,24% BRP) hoger dan de publieke. Daarmee wordt de Europese
doelstelling van 2% ruimschoots gehaald.
In januari 2007 stopt de zogenaamde Investerings Premie Regeling
regeling (maakt nu onderdeel uit van een breder instrument). Limburg
heeft hier in het bijzonder last van omdat de Duitsers wel hun IPR
regeling hebben verlengd. Dit maakt de Limburgse bedrijventerreinen,
die nauw concurreren met de terreinen over de grens, minder
aantrekkelijk. Europeesrechtelijk mag de regeling nog verlengd worden.
Welke mogelijkheden ziet de regering voor een eventuele verlenging van
de regeling?
D66 wil in het bijzonder de minister-president en de minister van
Economische Zaken complimenteren met de vele inspanningen voor de
regio, in het bijzonder ook op het gebied van het verwezenlijken van
een nieuwe naftakraker in Limburg. Dit zou werkgelegenheid bieden aan
zon 450 mensen. Kan de minister van Economische Zaken al een
toelichting geven op de gesprekken die hij tijdens zijn bezoek aan
Saoedi-Arabië heeft gehad met mogelijke investeerders?
Wij waarderen de betrokkenheid van de regering bij het oplossen van de
huidige problemen rond NedCar. Het is goed dat Nedcar en de bonden er
samen uitgekomen zijn en dat er samen met Mitsubishi gekeken wordt
naar nieuwe partners en producten. Het zijn onzekere tijden, maar de
manier waarop de werknemers hiermee zijn omgegaan is een groot
compliment waard. Geen Franse toestanden en wilde stakingen, maar een
redelijke en constructieve houding. Met de overeenkomst zijn stakingen
afgewend, maar de toekomst ziet er nog niet rooskleurig uit. Er is een
kans dat er over een jaar mensen verplicht een andere baan zullen
moeten zoeken. D66 wil dat er op tijd worden begonnen met het
herscholen en herplaatsen van de boventallige werknemers van Nedcar.
Is het kabinet bereid om mee te werken aan het ontwikkelen van een
mobiliteitscentrum en indien nodig aanvullend middelen ter beschikking
te stellen om het sociale plan tot een goed einde te brengen
(meefinancieren premies werkgevers, werknemers, etc.)?
Het stimuleren van innovatieve clusters is een topprioriteit van dit
kabinet. Om de hoogwaardige productiefaciliteit in Born te versterken
en aantrekkelijk te houden voor nieuwe opdrachtgevers is het ook nodig
dat het bedrijf goed is aangesloten bij het innovatieve automotive
cluster. Wat doet het kabinet precies op dit punt? Ook zijn we
benieuwd naar de reactie van de minister op de uitspraken van Luc de
Soete, dat Nedcar slecht verankerd is in de toeleveringsindustrie en
kennisinfrastructuur in de regio. Zo zou de assemblagefabriek van
Nedcar geen banden hebben met het Automotive Technology Centre in
Eindhoven. Dat is toch heel vreemd. Graag een reactie.
D66 hecht dus groot belang aan het gereed maken van regios als Limburg
om volop deel te kunnen hebben aan de voordelen van een
geglobaliseerde economie. En wij vinden het van belang om al het
mogelijke te doen dat ook een bedrijf als NedCar kan profiteren van
die transitie. Wij zien de reactie van de regering graag tegemoet."
27-4-2006 11:41