Gemeente Haaksbergen

Financiele kaders begroting 2007

College polst mening raad over begroting 2007

Hoewel de nieuwe raad nog maar net geïnstalleerd is en het nieuwe college deze week benoemd is doorgewerkt aan de voorbereidingen voor de begroting 2007. Het college heeft een voorzet gedaan voor de kadernota. Door vaststelling van de kadernota geeft d e gemeenteraad op 31 mei 2006 de kaders voor deze begroting aan.

Nu een nieuwe raadsperiode begint en de begroting 2007 ook de afronding inhoudt van de meerjarige operatie die moet zorgen voor een gezonde financiele positie van Haaksbergen, is de besluitvorming van de gemeenteraad over de financiele kaders dit keer extra interessant.

De kadernota is nog voorbereid door het college in de oude samenstelling. Niet alleen omdat het college wettelijk verplicht is een dergelijke nota aan de raad voor te leggen, maar ook omdat B&W de voortgang van het al ingezette beleid en de lopende projecten wil waarborgen. Er staan immers al een aantal grote projecten goed in de steigers, zoals het de centrumvernieuwing, de nieuwe school in de Hassinkbrink/Wissinkbrink en de Wet maatschappelijke ondersteuning. Natuurlijk heeft de gemeenteraad bij de behandeling van deze kadernota, maar later in het jaar ook bij de behandeling van de begroting 2007, alle ruimte eigen accenten te leggen.

Accenten

Het college stelt de raad in de kadernota voor om nadrukkelijk extra energie, aandacht en middelen te investeren in het verbeteren van de dienstverlening. Het gaat hierbij zowel om de dienstverlening aan de balie als het verbeteren van de digitale dienstverlening. Doel is de gemeentelijke dienstverlening uiteindelijk 24 uur per dag voor de burgers bereikbaar te laten zijn.

Een andere speerpunt is het verbeteren van de veiligheid in Haaksbergen. Zo wordt extra formatie vrijgemaakt om de brandweer op de gewenste personele sterkte te krijgen. Ook het straathoekwerk, waarvan het nut overduidelijk is aangetoond, krijgt een structureel karakter om zo de overlast van jongeren terug te dringen.

Ook wordt alvast vooruitgekeken naar de gevolgen van de nieuwe Wet maatschappelijke ondersteuning die vanaf 1 januari 2007 in werking treedt. De gemeente is vanaf dat moment verantwoordelijk voor een integrale aanpak op het gebied van wonen, welzijn en zorg.

In de kadernota besteden burgemeester en wethouders ook extra aandacht aan de (financiële) problemen van de grote gesubsidieerde instellingen. Hoewel de oorzaak voor de tekorten bij de instellingen verschillend is, kampen vrijwel alle grotere gesubsidieerde instellingen met structurele tekorten op de begroting. Bovendien is er nog sprake van een taakstellende bezuiniging vanuit de gezondmakingsoperatie.

Met de verschillende instanties wordt intensief bestuurlijk overleg gevoerd. In de aanloop naar een vorm van budgetfinanciering is het belangrijk dat de verschillende instellingen net als de gemeente beschikken over een gezonde financiële huishouding en een structureel sluitend meerjarenperspectief. Nog voor de behandeling van de kadernota door de raad wordt over deze problematiek een notitie voorgelegd. Overigens is en blijft het uitgangspunt dat het aanbod van activiteiten van de gesubsidieerde instellingen in kwaliteit en omvang gehandhaafd blijft.

Overigens geldt ook nu dat bij de inhoudelijke afweging van het aanwenden van de beschikbare financiële ruimte weer nadrukkelijk gekeken is met een evenwichtige toedeling van de middelen naar zowel de sociale als de fysieke infrastructuur.

Gezondmakingsoperatie

2007 is het jaar waarin de Gezondmakingsoperatie definitief afgerond wordt. Met de uitgevoerde bezuinigingsmaatregelen is inmiddels bereikt dat de gemeente er financieel gezond voor staat. Hierdoor is het ook mogelijk om op verschillende terreinen extra te investeren. En hoewel ook de economische vooruitzichten relatief gunstig zijn blijft het zaak om de begroting en het meerjarenperspectief structureel in evenwicht te houden.