Gemeente Haaksbergen
Financiele kaders begroting 2007
College polst mening raad over begroting 2007
Hoewel de nieuwe raad nog maar net geïnstalleerd is en het nieuwe
college deze week benoemd is doorgewerkt aan de voorbereidingen voor
de begroting 2007. Het college heeft een voorzet gedaan voor de
kadernota. Door vaststelling van de kadernota geeft d e
gemeenteraad op 31 mei 2006 de kaders voor deze begroting aan.
Nu een nieuwe raadsperiode begint en de begroting 2007 ook de
afronding inhoudt van de meerjarige operatie die moet zorgen voor een
gezonde financiele positie van Haaksbergen, is de besluitvorming van
de gemeenteraad over de financiele kaders dit keer extra interessant.
De kadernota is nog voorbereid door het college in de oude
samenstelling. Niet alleen omdat het college wettelijk verplicht
is een dergelijke nota aan de raad voor te leggen, maar ook omdat B&W
de voortgang van het al ingezette beleid en de lopende projecten wil
waarborgen. Er staan immers al een aantal grote projecten goed in de
steigers, zoals het de centrumvernieuwing, de nieuwe school in de
Hassinkbrink/Wissinkbrink en de Wet maatschappelijke ondersteuning.
Natuurlijk heeft de gemeenteraad bij de behandeling van deze
kadernota, maar later in het jaar ook bij de behandeling van de
begroting 2007, alle ruimte eigen accenten te leggen.
Accenten
Het college stelt de raad in de kadernota voor om nadrukkelijk extra
energie, aandacht en middelen te investeren in het verbeteren van de
dienstverlening. Het gaat hierbij zowel om de dienstverlening aan de
balie als het verbeteren van de digitale dienstverlening. Doel is de
gemeentelijke dienstverlening uiteindelijk 24 uur per dag voor de
burgers bereikbaar te laten zijn.
Een andere speerpunt is het verbeteren van de veiligheid in
Haaksbergen. Zo wordt extra formatie vrijgemaakt om de brandweer op de
gewenste personele sterkte te krijgen. Ook het straathoekwerk, waarvan
het nut overduidelijk is aangetoond, krijgt een structureel karakter
om zo de overlast van jongeren terug te dringen.
Ook wordt alvast vooruitgekeken naar de gevolgen van de nieuwe Wet
maatschappelijke ondersteuning die vanaf 1 januari 2007 in werking
treedt. De gemeente is vanaf dat moment verantwoordelijk voor een
integrale aanpak op het gebied van wonen, welzijn en zorg.
In de kadernota besteden burgemeester en wethouders ook extra
aandacht aan de (financiële) problemen van de grote gesubsidieerde
instellingen. Hoewel de oorzaak voor de tekorten bij de instellingen
verschillend is, kampen vrijwel alle grotere gesubsidieerde
instellingen met structurele tekorten op de begroting. Bovendien is er
nog sprake van een taakstellende bezuiniging vanuit de
gezondmakingsoperatie.
Met de verschillende instanties wordt intensief bestuurlijk overleg
gevoerd. In de aanloop naar een vorm van budgetfinanciering is het
belangrijk dat de verschillende instellingen net als de gemeente
beschikken over een gezonde financiële huishouding en een structureel
sluitend meerjarenperspectief. Nog voor de behandeling van de
kadernota door de raad wordt over deze problematiek een notitie
voorgelegd. Overigens is en blijft het uitgangspunt dat het aanbod van
activiteiten van de gesubsidieerde instellingen in kwaliteit en omvang
gehandhaafd blijft.
Overigens geldt ook nu dat bij de inhoudelijke afweging van het
aanwenden van de beschikbare financiële ruimte weer nadrukkelijk
gekeken is met een evenwichtige toedeling van de middelen naar zowel
de sociale als de fysieke infrastructuur.
Gezondmakingsoperatie
2007 is het jaar waarin de Gezondmakingsoperatie definitief afgerond
wordt. Met de uitgevoerde bezuinigingsmaatregelen is inmiddels bereikt
dat de gemeente er financieel gezond voor staat. Hierdoor is het ook
mogelijk om op verschillende terreinen extra te investeren. En hoewel
ook de economische vooruitzichten relatief gunstig zijn blijft het
zaak om de begroting en het meerjarenperspectief structureel in
evenwicht te houden.