IND werkt groot deel achterstanden weg
27 april 2006
De Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) heeft vorig jaar een
belangrijk deel van de opgelopen achterstanden weten weg te werken.
Ook is het aantal klachten aanzienlijk gedaald en is de telefonische
bereikbaarheid van de dienst verbeterd. Dit blijkt uit de
jaarresultaten van de IND over 2005.
In 2005 ontving de IND bijna tweeduizend klachten minder dan in 2004.
De meeste van de klachten gingen over termijnoverschrijding. De
telefonische bereikbaarheid van de IND ging van 71% in 2004 naar 85%
in 2005, een duidelijke stijging. In totaal werden door de dienst
bijna 1.700.000 telefonische vragen behandeld.
Het aantal eerste asielaanvragen is in 2005 nagenoeg gelijk gebleven.
Het aantal tweede en volgende asielaanvragen steeg echter met 30%.
Deze stijging van tweede en volgende aanvragen is vooral veroorzaakt
door het landenbeleid ten aanzien van Somaliërs en Irakezen. Het
totale aantal asielaanvragen in 2005 bedroeg daardoor 12.350.
De IND belicht - Jaarresultaten 2005
Persbericht: Jaarbericht IND
Ministerie van Justitie