Ministerie van Justitie

Persbericht

Jaarresultaten IND
27 april 2006
Achterstanden deels weggewerkt, klachten verminderd en bereikbaarheid verbeterd

In 2005 heeft de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) een belangrijk deel van de opgelopen achterstanden weten weg te werken, is het aantal klachten aanzienlijk gedaald en is de telefonische bereikbaarheid van de dienst verbeterd. Dit blijkt uit de jaarresultaten van de IND over 2005.

In 2005 is in bijna 100.000 reguliere verblijfsvergunningsaanvragen (studie, arbeid, au-pair, gezinsvorming etc.) door de IND beslist. Hiermee is de stagnatie in 2004 als gevolg van de overdracht van de taken van de Vreemdelingenpolitie verleden tijd. Het aantal reguliere aanvragen voor een machtiging voorlopig verblijf (mvv) is in 2005 met ruim 15 % gedaald ten opzichte van het jaar 2004 (van 55.600 naar 46.250 aanvragen). Circa 66% van deze aanvragen betreft gezinsvorming en -hereniging. Als gevolg van de kabinetsmaatregelen ten aanzien van gezinsvorming en -hereniging is het aantal mvv-aanvragen met dit verblijfsdoel afgenomen ten opzichte van 2004.

In 2005 ontving de IND bijna tweeduizend klachten minder dan in 2004. In totaal is in 2,8% van de reguliere aanvragen een klacht ingediend, in 3,6% van de asielprocedures en in 0.9% van de naturalisatieprocedures. Merendeels gingen de klachten over termijnoverschrijding. Tevens heeft de IND op 1 november 2005 een nieuw registratiesysteem voor klachten in gebruik genomen, waarmee uitvoering is gegeven aan een van de aanbevelingen van de Algemene Rekenkamer.

De telefonische bereikbaarheid van de IND bedroeg 85% in 2005. Dit is een duidelijke stijging ten opzichte 2004 (71%). In totaal werden door de dienst bijna 1.700.000 telefonische vragen behandeld.

De in oktober 2004 ingevoerde Kennismigrantenregeling heeft in 2005 duidelijke vorm gekregen. Het aantal aanvragen bedroeg 2.900. Verder is veel aandacht besteed aan de voorlichting van Nederlandse bedrijven en instellingen die gebruik willen maken van deze regeling. Zo zijn digitale, op maat gemaakte, aanvraagformulieren in gebruik genomen. Ruim 1.200 bedrijven maken inmiddels gebruik van deze regeling voor versnelde toelating.

Het aantal eerste asielaanvragen is in 2005 nagenoeg gelijk gebleven. Het aantal tweede en volgende asielaanvragen steeg echter met 30%. Deze stijging van tweede en volgende aanvragen is met name veroorzaakt door het landenbeleid ten aanzien van Somaliërs en Irakezen. Het totaal aantal asielaanvragen in 2005 bedroeg daardoor 12.350. Dat is een lichte stijging ten opzichte van 2004 toen het aantal asielverzoeken 9.800 bedroeg.

Van de in het aanmeldcentrum ingediende asielaanvragen wordt de helft binnen de 48-uurs-procedure afgehandeld. Sinds april 2005 is het ook mogelijk om asielaanvragen reeds in de 48-uurs procedure in te willigen. Van de totale instroom is 13% van de asielverzoeken in deze snelle procedure ingewilligd en 37% afgewezen.