Emancipatie van meisjes gaat door de schoolpoort
Oxfamnovib
Emancipatie van meisjes gaat door de schoolpoort
Minister van Ardenne op scholingsdag onderwijsprofessionals
Den Haag, 27 april 2006 - Het afschaffen van schoolgeld in ontwikkelingslanden is een
grote stap vooruit. De klassen lopen echter te vol. Er moeten meer leraren, met name
vrouwen, opgeleid worden. Dit is een van de aanbevelingen van Nederlandse
onderwijsprofessionals, die minister Van Ardenne voor Ontwikkelingssamenwerking vandaag
in ontvangst nam. Deze bijeenkomst werd georganiseerd in het kader van de jaarlijkse
internationale onderwijsactieweek van de Global Campaign for Education (GCE). Dit jaar
heeft de actieweek het thema 'Ieder kind heeft recht op een goede leraar'.
De noodzaak werd vandaag ook nog eens onderstreept door het rapport dat werd uitgebracht
door Unesco, de VN-organisatie voor onderwijs, wetenschap en cultuur. Daarin staat dat
tot 2015 wereldwijd 18 miljoen leraren extra nodig zijn om te bewerkstelligen dat in 2015
alle kinderen basisonderwijs genieten, een van de Millenniumdoelen.
De minister was het met de aanbeveling van de Nederlandse onderwijsprofessionals geheel
eens, zo bleek ook tijdens haar speech. Daarin benadrukte ze de rol van vrouwen in het
onderwijs van ontwikkelingslanden vanwege hun voorbeeldfunctie voor meisjes. Hiv/aids is
een groot probleem. 'In Zambia worden jaarlijks evenveel leraren opgeleid als sterven aan
hiv/aids', aldus de minister.
De Indiase lerares van het jaar Juliet Sashikala, was één van de
internationale gasten die op deze dag aanwezig was. Zij weet hoe het is om aan grote
groepen kinderen les te geven zonder voldoende materialen. Ook weet ze uit ervaring dat
het lesgeven aan kinderen uit sloppenwijken veel van een leraar vergt; de leerlingen
hebben naast een leerachterstand ook een slechte gezondheid en sociale achterstand.
Leraren als Sashikala zijn en blijven nodig; ruim 100 miljoen kinderen, waarvan 60%
meisjes, kunnen immers nog steeds niet naar school. Kwalitatief slecht onderwijs,
overvolle klaslokalen, onvoldoende en onderbetaalde leraren of te duur onderwijs zijn
belemmerende factoren om kwalitatief goed basisonderwijs te realiseren voor alle kinderen
in de wereld.
De 150 Nederlandse onderwijsprofessionals die op de GCE actiedag aanwezig waren kwamen
tevens tot de conclusie dat het vak 'ontwikkelingssamenwerking' opgenomen moet worden in
het curriculum. De minister zegde toe deze aanbeveling door te spelen aan haar collega
van Onderwijs.
Goede leraar
De Global Campaign for Education (GCE), een wereldwijde alliantie van ruim 400
ontwikkelingsorganisaties en lerarenbonden in 180 landen, voert al jaren campagne voor
onderwijs voor iedereen, met name voor meisjes. Tijdens de internationale
onderwijsactieweek, die plaatsvindt van 24 tot 30 april wordt wereldwijd met allerlei
acties aandacht gevraagd voor onderwijs. Dit jaar ligt de focus daarbij op de leraar.
Onder het motto: 'Ieder kind heeft recht op een goede leraar', organiseerden de
Nederlandse GCE-partners AOb, Edukans, Oxfam Novib, Onderwijsbond CNV, Plan Nederland en
Save the Children vandaag een scholingsdag voor onderwijsprofessionals. Uitwisseling,
betrokkenheid bij collega's in ontwikkelingslanden en draagvlak voor de doelstellingen
van de GCE waren de peilers van de dag.
---