Universiteit van Amsterdam

Bedrijfsleven haalt voordeel uit klimaatverandering


Promotie Bedrijfskunde


donderdag 27 april 12.00 uur
Bedrijven houden steeds meer rekening met klimaatverandering. Een groeiend aantal ziet er ook economische voordelen in en wil profiteren door nieuwe producten en diensten op de markt te zetten. Voorbeelden hiervan zijn de succesvolle hybride-auto van Toyota, de investeringen van General Electric in klimaatvriendelijke technologieën, en banken die zich in emissiehandel begeven. Andere bedrijven zijn minder pro-actief, wachten af hoe het overheidsbeleid zich ontwikkelt en nemen in de tussentijd alleen die maatregelen die nodig zijn. Elektriciteitsbedrijven, bijvoorbeeld, lijken momenteel drukker met fusies en overnames dan met klimaatverandering. Dit concludeert Jonatan Pinkse op basis van zijn onderzoek naar de reacties van multinationals uit verschillende landen en sectoren op klimaatverandering. Europese bedrijven lopen voorop in initiatieven om klimaatverandering tegen te gaan, mede onder invloed van het Europese emissiehandelssysteem dat op 1 januari 2005 is ingegaan. Pinkse laat echter ook zien dat president Bush' afwijzing van het Kyoto-protocol niet betekent dat Amerikaanse bedrijven klimaatverandering niet serieus nemen. Een behoorlijk aantal heeft een vooruitstrevende klimaatstrategie en speelt zowel nationaal als internationaal een voortrekkersrol. J.M. Pinkse: Business Responses to Global Climate Change. Promotor is mw. prof. dr. A. Kolk.

Meer informatie over de items in deze agenda kunt u krijgen bij de afdeling Persvoorlichting, tel. 020 - 525 2695, e-mail: persvoorlichting@uva.nl. Met vragen over plechtigheden Geneeskunde kunt u contact opnemen met AMC Voorlichting, tel. 020 - 566 2929.