Ingezonden persbericht
Uitgeven en (direct) marketing naderen elkaar meer dan ooit door POD
Eigen manuscript als gratis persoonlijk gedrukt boek *
Rotterdam, 6 april 2006 - Digitaal drukken, oftewel printing en publishing on demand (POD) en uitgeven op maat staan bij veel uitgevers hoog op de agenda. Onderzoek van KPMG in Nederland laat zien dat veel uitgevers binnen twee jaar willen starten met POD. Op het congres InCTformatie op 26 april a.s. in Het Spant spreken 15 specialisten over alle aspecten van POD. Deelnemers aan het congres kunnen een eigen manuscript (in pdf) gratis laten drukken en het resulterende boek tijdens het congres op 26 april ophalen.
InCTformatie: Congres en beurs over printing en publishing on demand op 26 april staat in teken van nieuwe innovatie on-demand diensten voor uitgeversbranche
Wat is POD?
Printing en publishing on demand staat voor:
· Gedrukte publicaties in (zeer) kleine oplagen en zelfs oplage één
· Direct marketing en uitgeven gaan samenvallen
· Boeken, tijdschriften als maatwerk: elke afnemer of bedrijf zijn eigen variant
· Gepersonaliseerde boeken, tijdschriften, folders, catalogi
· Het opnieuw uitbrengen van de backlist, nooit meer uitverkochte boeken
· Auteurs die zelf hun boeken uitbrengen, self publishing
POD is hot!
Als hun ambities worden waargemaakt willen in 2007 meer dan 63% van de Nederlandse uitgeverijen printing on demand diensten wil aanbieden. Organisator Huub van de Pol: "Digitaal drukken heeft bij veel uitgevers een slechte naam. Het wordt geassocieerd met copyrettes en lelijk drukwerk, terwijl de techniek inmiddels hele hoge kwaliteit drukwerk aflevert dat zich met offset kan meten. Onze lezers zijn professionals in het boeken- en uitgeefvak en laten zich graag voorlichten over dit soort innovaties. Daarom verzorgen wij naast onze vakbladen en boeken ook dit congres. De najaarscongressen van InCT hebben aangetoond dat er een grote behoefte is aan informatie op het gebied van nieuwe, innovatieve ontwikkelingen binnen de uitgeverswereld."
Steeds meer uitgeverijen zien het potentieel van printing en publishing on demand: Amsterdam University Press heeft een apart fonds met op basis van POD geproduceerde titels; uitgeverij het Ontwikkelcentrum levert educatief lesmateriaal op klantenspecificatie en als maatwerk dankzij POD; de Belgische online retailer Azur.be verkoopt on demand gedrukte publicaties en het Amerikaanse Lulu.com introduceert op 26 april 2006 tijdens InCTformatie haar POD self publishing diensten in Nederland.
Dagprogramma
Onder dagvoorzitterschap van Hans Offringa (oprichter Gopher, voormalig CEO Europa van Amazon-dochter Booksurge en POD specialist van het eerste uur) spreken in Theater Het Spant te Bussum 15 specialisten over alle aspecten van POD. De gehele keten van auteur tot eindgebruiker komt aan bod dankzij de medewerking van auteurs, productiebedrijven, uitgevers, intermediairs, adviseurs en retailers.
Sprekers tijdens het plenaire ochtendprogramma zijn onder meer: Cathelijn Timmers (KPMG, auteur van onderzoekrapport De uitgever aan het woord), Hans Appel (SUN Microsystems en lector Hanzehogeschool), Wim Drost (Directeur het Ontwikkelcentrum) en Saskia de Vries (Directeur Amsterdam University Press).
De middag bestaat uit drie parallelsessies met als thema's: Proces, Business en Praktijk. Aan de hand van actuele cases tonen uitgevers, leveranciers en andere specialisten de stand van zaken op het gebied van onder meer automatische opmaak, business proces outsourcing, het verlengen van de levenscyclus van uitgaven en de koppeling van POD met marketing- en managementinformatie.
De dag wordt afgesloten met een forumdiscussie met als onderwerp: "Printing en publishing on demand maakt uitgevers, drukkers en boekhandelaren overbodig. De consument bepaalt wat kwaliteit heeft en wat niet." Mathijs Suidman leidt de discussie in aan de hand van Lulu.com, een op POD gebaseerde self publishing dienst die in april haar deuren in Nederland zal openen.
Beursvloer
De beursvloer is gereserveerd voor meer dan 10 aanbieders van en specialisten op het gebied van digitaal drukken, sales, marketing, logistiek, wharehousing en diverse andere relevante vormen van business outsourcing om POD voor de uitgeverij van de toekomst mogelijk te maken.
* Gratis eigen POD publicatie voor elke bezoeker
Niet iedereen is overtuigd van de kwaliteit van digitaal drukwerk. Dat verandert als je het zelf gezien hebt. Iedereen die zich opgeeft als deelnemer aan InCTformatie kan een eigen uitgave of manuscript gratis 'on demand' laten drukken door Scan Laser, één van de standhouders op InCTformatie 2006. Na aanmelding voor het congres mogen bezoekers een document naar keuze uploaden (als pdf). Op 26 april kunnen ze hun uniek gedrukte boek afhalen op de stand van Scan Laser.
Meer informatie
InCTformatie vindt plaats op woensdag 26 april in Theater het Spant te Bussum. Meer informatie en aanmelden via http://www.inctformatie.nl
Over InCT
Elk nummer van de kwartaaluitgave bevat een gebalanceerde mix over innovatie binnen de uitgeverij, nieuwe media en uitgeefproducten als electronic paper, internet, printing en publishing on demand, cd-rom en dvd, maar ook over businessmodellen en de automatisering van bedrijfsprocessen, zoals database publishing, mediumneutrale opslag, e-marketing, abonnementenadministratie en redactionele automatisering. Op de website van InCT (www.inct.nl) wordt wekelijks een nieuwsrubriek bijgehouden met relevante ontwikkelingen voor de doelgroep.
De primaire doelgroep bestaat uit de uitgever, innovator en beslisser binnen de uitgeverij en de hoofden van het marketing-, content- en ict-team van algemene, educatieve, wetenschappelijke en corporate uitgeverijen in Nederland en België. Tot de secundaire doelgroep behoren de verschillende leveranciers van (ict-) producten en diensten en alle in ict-geïnteresseerden binnen de uitgeverij en daarbuiten.
Agenda
Wilt u opnemen in uw (online) agendarubriek:
26 april 2006, Het Spant, Bussum (9.00 - 18.00)
Congres InCTformatie 2006: printing en publishing on demand
Info: http://www.inctformatie.nl
###
---
Ingezonden persbericht