April 2006

Fryslân bundelt geld voor toeristische promotie

Paul van Gessel: Groeipotentie is er, maar 't gaat niet vanzelf'

De promotie campagne Beleef Friesland leidt tot 15% groei van het toerisme in Fryslân in 2010. Speerpunten zijn de watersport en de Friese cultuur en natuur. Fryslân heeft een aantal moeilijke jaren gekend en wil in de top-drie van binnenlandse vakantiebestemmingen. Daarvoor is optimale samenwerking binnen de campagne nodig. Dit blijkt uit het meerjarenplan 2006-2008 van Fryslân Marketing, het provinciale marketing- en promotiebureau voor de provincie Fryslân.

Campagne
De Beleef Friesland campagne is in januari 2005 van start gegaan. Centraal staat de site www.beleefFriesland.nl. In relatie daarmee wordt de aandacht voor Fryslân getrokken op radio, TV, in kranten en magazines en op beurzen.

De campagne richt zich behalve op consumenten in Nederland, ook op Duitsland en Vlaanderen. Daar worden ondermeer een kleurrijke brochure en een kwartaalmagazine Beleef Friesland verspreid.

Realistisch scenario
Fryslân Marketing heeft op basis van het beschikbare budget een "realistisch scenario" ontwikkeld. Zij ziet echter grote kansen om meer profijt te trekken uit de oplevende economie. Fryslân Marketing gaat daarom op zoek naar extra middelen om te investeren in de toeristische promotie. In het plan is daarvoor een "optimaal scenario" gemaakt.

Samenwerken
"Fryslân Marketing heeft goede hoop dat alle betrokkenen die kansen zien en samen zullen werken om die extra investeringen in promotie bijeen te krijgen", aldus Paul van Gessel, directeur van Fryslân Marketing. Het plan is in nauw overleg met het Friese bedrijfsleven, de brancheorganisaties RECRON, HISWA en KHN, de VVV's en de provincie totstandgekomen.

Promotie
Zo is Fryslân Marketing betrokken bij de promotie van het watersportinitiatief "Varen in Friesland" en het Friese Meren Project (Middelsee en Lits-Lauwersmeer route), alsmede bij de promotie van Route ZuidWest Friesland en het evenement Friesland Vaart. Samen met de Stichting Friese VVV's worden het Fries Paspoort en een 11-Stedenkaart gemaakt.

Groei niet vanzelf
Toerisme is erg belangrijk voor Fryslân. De sector biedt ca. 22.000 banen en is daarmee goed voor bijna 11% van de werkgelegenheid. Voor de komende jaren wordt een verdere groei voorspeld. Fryslân Marketing waarschuwt er echter voor dat dit niet vanzelf gaat.

Concurrentie
"Alle bestemmingen om ons heen zien het belang van het toerisme voor regionaal inkomen en werkgelegenheid. Zij investeren daarom veel geld in marketing en promotie. Fryslân kan de concurrentie aan door samen in kwaliteit te investeren en die goed gezamenlijk te promoten", aldus Paul van Gessel.

Duitsland
Komende maand richt Fryslân Marketing haar activiteiten extra op de Duitse markt. Samen met het ministerie van Landbouw en met de Economische Voorlichtingsdienst wordt Fryslân daar op diverse plaatsen onder de aandacht gebracht.

Bestemming Nederland
Ook de Nederlandse markt krijgt veel aandacht. Zo staat Fryslân op 24 juni centraal in een aflevering van Bestemming Nederland op RTL4. Ook organiseert Fryslân Marketing in het kader van het Rembrandt-jaar een persreis naar St. Annaparochie, waar Rembrandt in 1634 trouwde met Saskia van Uylenburgh.

Noot voor de redactie