Fryslân bundelt geld voor toeristische promotie
Paul van Gessel: Groeipotentie is er, maar 't gaat niet vanzelf'
De promotie campagne Beleef Friesland leidt tot 15% groei van het
toerisme in Fryslân in 2010. Speerpunten zijn de watersport en de
Friese cultuur en natuur. Fryslân heeft een aantal moeilijke jaren
gekend en wil in de top-drie van binnenlandse vakantiebestemmingen.
Daarvoor is optimale samenwerking binnen de campagne nodig.
Dit blijkt uit het meerjarenplan 2006-2008 van Fryslân Marketing, het
provinciale marketing- en promotiebureau voor de provincie Fryslân.
Campagne
De Beleef Friesland campagne is in januari 2005 van start gegaan.
Centraal staat de site www.beleefFriesland.nl. In relatie daarmee
wordt de aandacht voor Fryslân getrokken op radio, TV, in kranten en
magazines en op beurzen.
De campagne richt zich behalve op consumenten in Nederland, ook op
Duitsland en Vlaanderen. Daar worden ondermeer een kleurrijke brochure
en een kwartaalmagazine Beleef Friesland verspreid.
Realistisch scenario
Fryslân Marketing heeft op basis van het beschikbare budget een
"realistisch scenario" ontwikkeld. Zij ziet echter grote kansen om
meer profijt te trekken uit de oplevende economie. Fryslân Marketing
gaat daarom op zoek naar extra middelen om te investeren in de
toeristische promotie. In het plan is daarvoor een "optimaal scenario"
gemaakt.
Samenwerken
"Fryslân Marketing heeft goede hoop dat alle betrokkenen die kansen
zien en samen zullen werken om die extra investeringen in promotie
bijeen te krijgen", aldus Paul van Gessel, directeur van Fryslân
Marketing. Het plan is in nauw overleg met het Friese bedrijfsleven,
de brancheorganisaties RECRON, HISWA en KHN, de VVV's en de provincie
totstandgekomen.
Promotie
Zo is Fryslân Marketing betrokken bij de promotie van het
watersportinitiatief "Varen in Friesland" en het Friese Meren Project
(Middelsee en Lits-Lauwersmeer route), alsmede bij de promotie van
Route ZuidWest Friesland en het evenement Friesland Vaart. Samen met
de Stichting Friese VVV's worden het Fries Paspoort en een
11-Stedenkaart gemaakt.
Groei niet vanzelf
Toerisme is erg belangrijk voor Fryslân. De sector biedt ca. 22.000
banen en is daarmee goed voor bijna 11% van de werkgelegenheid. Voor
de komende jaren wordt een verdere groei voorspeld. Fryslân Marketing
waarschuwt er echter voor dat dit niet vanzelf gaat.
Concurrentie
"Alle bestemmingen om ons heen zien het belang van het toerisme voor
regionaal inkomen en werkgelegenheid. Zij investeren daarom veel geld
in marketing en promotie. Fryslân kan de concurrentie aan door samen
in kwaliteit te investeren en die goed gezamenlijk te promoten", aldus
Paul van Gessel.
Duitsland
Komende maand richt Fryslân Marketing haar activiteiten extra op de
Duitse markt. Samen met het ministerie van Landbouw en met de
Economische Voorlichtingsdienst wordt Fryslân daar op diverse plaatsen
onder de aandacht gebracht.
Bestemming Nederland
Ook de Nederlandse markt krijgt veel aandacht. Zo staat Fryslân op 24
juni centraal in een aflevering van Bestemming Nederland op RTL4. Ook
organiseert Fryslân Marketing in het kader van het Rembrandt-jaar een
persreis naar St. Annaparochie, waar Rembrandt in 1634 trouwde met
Saskia van Uylenburgh.
Noot voor de redactie