Ministerie van Financiën

Brief Lissabonprogramma

Brief | 25-04-2006 | nr DV06-266

In deze brief wordt een overzicht gegeven van de stand van zaken ten aanzien van het fiche tenuitvoerlegging Lissabonprogramma.

Aan de voorzitter van de Tweede Kamer der Staten- Generaal Postbus 20018

2500 EA DEN HAAG

Datum

Uw brief (Kenmerk)

Ons kenmerk


25 april 2006


06-Fin-B-19

DV 2006-266 U

Onderwerp

Tenuitvoerlegging Lissabonprogramma; stand van zaken

U heeft mij bij brief van 7 april jl. om een overzicht van de stand van zaken gevraagd ten aanzien van het fiche tenuitvoerlegging Lissabonprogramma1 Kamerstukken II, 2005/06, 22 112, nr. 423 en de mededeling2COM (2005) 532 van de commissie aan de Raad en het Europees Parlement inzake de bijdrage van het belasting- en douanebeleid tot de Lissabonstrategie. In antwoord hierop stuur ik u de navolgende reactie.

Directe belastingen

Gemeenschappelijke geconsolideerde heffingsgrondslag voor de Vpb

Nederland neemt deel aan besprekingen in werkgroepverband o.l. van de Commissie en staat positief tegenover het onderzoeken van de mogelijkheden over de gemeenschappelijke heffingsgrondslag. Deelname betekent niet dat een lidstaat zich op voorhand uitspreekt voor een gemeenschappelijke geconsoli-deerde heffingsgrondslag. Op 5 april 2006 heeft de Commissie een mededeling3COM(2006) 157 gepubliceerd, waarin zij verslag doet van de voortgang van het werkgroep over-leg alsmede de nog te ondernemen stappen. Hierover zal een afzonderlijk BNC-fiche worden opgesteld. Een definitief standpunt zal Nederland innemen nadat de Commissie haar plannen heeft gepresenteerd (naar verwachting in 2008).

Experimentele toepassing van Home State Taxation

Voor zover bekend zijn er tot dusverre geen lidstaten die gehoor hebben gegeven aan de oproep van de Commissie om bij wijze van proef bi- of multilaterale overeenkomsten te sluiten, waarin de regels voor belastingheffing in de thuisstaat nader worden vastgesteld. Ook Nederland heeft geen voornemens om initiatieven te ontplooien in de richting van home state taxation.

Grensoverschrijdende belastingvermindering voor verliezen (Marks& Spencer)

De Commissiemededeling wordt binnenkort verwacht. N.a.v. het arrest Marks & Spencer is tijdens de discussie over de nota werken aan winst in december reeds aangekondigd dat wordt voorgesteld niet eenzijdig door middel van natio-nale wetgeving nadere stappen op het terrein van verliesverrekening te zetten.

Verrekenprijzen (Joint Transfer Pricing)

De Commissie heeft een voorstel aan de Raad gedaan4COM (2005) 543 voor het stroomlijnen van de documentatieverplichtingen voor verrekenprijzen. Nederland staat net als vrijwel alle lidstaten positief tegenover het voorstel.

Kapitaalbelasting

De Commissie wil op termijn de kapitaalsbelasting binnen de EU afschaffen. Nederland heeft dit per 1 januari 2006 reeds gedaan.

Indirecte belastingen

BTW-voorschriften (one stop shop, incl. 8e richtlijn)

Het huidige voorzitterschap tracht verdere voortgang in dit langlopende dossier te bereiken. Voor de Ecofin van 5 mei a.s. is een politieke oriëntatie geagendeerd. Naar verwachting heeft deze oriëntatie ook betrekking op de 'plaats van dienst'. De Nederlandse positie is positief. Het is een goede stap om het BTW-stelsel te vereenvoudigen en draagt bij aan een reductie van de administratieve lasten van het bedrijfsleven. Nederland hecht veel waarde aan een snelle totstandkoming van het onderdeel modernisering van de teruggaafprocedure van in andere lidstaten betaalde BTW. De huidige procedure is verouderd en functioneert moeizaam.

BTW-voorschriften betreffende internationale diensten (plaats van dienst)

Het richtlijnvoorstel is onderwerp van technische en politieke discussie. Los van (technische) studievoorbehouden en bezwaren hebben een drietal lidstaten meer in algemene zin bedenkingen. Nederland onderschrijft in beginsel de gedachten achter het richtlijnvoorstel. Het draagt bij aan betere regels voor BTW-heffing over bepaalde grensoverschrijdende diensten. Desalniettemin ziet Nederland ook bezwaren. Vanwege de handhaafbaarheid wordt in de nieuwe regeling een verplichting voor ondernemers geïntroduceerd om periodieke overzichten te verstrekken van hun diensten aan ondernemers in andere landen, hetgeen een ongewenste verzwaring van de administratielastendruk tot gevolg zal hebben.

BTW-voorschriften betreffende financiële diensten (BTW-aftrek)

De Commissie verwacht dit najaar met een richtlijnvoorstel te komen.

Modernisering van de BTW-voorschriften (recast)

De behandeling in de ambtelijke werkgroep van de Raad is nog niet afgerond. Nederland ondersteunt de modernisering van de bestaande richtlijnbepalingen. De herschikking bevordert de toegankelijkheid van de communautaire BTW-regelgeving en leidt overigens niet tot materiële wijzigingen van belang.

Concurrentie tussen overheidsinstanties en particuliere ondernemingen voor wat betreft toepassingsgebied BTW

De Commissie heeft het voornemen uiterlijk eind 2006 een richtlijnvoorstel in te dienen om concurrentieverstoringen te voorkomen.

Nieuwe strategie voor belasting op personenwagens

Het voorstel van de Commissie is tot nu toe éénmaal besproken in een Raadswerkgroep. Er is vooralsnog geen uitzicht op instemming van de lidstaten met het voorstel in zijn huidige vorm. Het voorstel wordt door veel lidstaten strijdig geacht met subsidiariteit en proportionaliteit. Nederland deelt deze opvatting en is tegen de opneming van afschaffing van registratiebelastingen in een richtlijn en hecht aan de nationale autonomie op het terrein van de autobelastingen. Wel staat Nederland in beginsel positief tegenover een nader onderzoek van een restitutiesysteem en gemeenschappelijke waarderingsregels.

Belasting op commerciële gasolie

Nederland is in afwachting van de door de Commissie aangekondigde richtlijnvoorstel om het accijnstarief voor commerciële diesel in de EU te uniformeren. De Nederlandse positie is afwachtend. Afgevraagd kan worden of een nieuw richtlijnvoorstel realistisch en haalbaar is, vanwege de uiteenlopende tarieven in de verschillende lidstaten.

Energiebelasting

Nederland wacht de wijzigingsvoorstellen van de Commissie voor de Richtlijn Energiebelastingen m.b.t. automatische indexering en nivellering van tarieven af. Ook hier wordt het voorstel van de Commissie afgewacht, al lijkt Nederland op het terrein van de indexering reeds aan het voorstellen tegemoet te komen.

Douanewetgeving

Een strategie voor namaakbestrijding

De Commissie heeft in juli 2005 een omvattend pakket strafrechtelijke maatregelen gepresenteerd ter stroomlijning van de handhaving van intellectuele eigendomsrechten. In het bijzonder de reikwijdte van het voorstel en de bevoegdheid van de Commissie om wetgeving over dit onderwerp op te stellen zijn thans onderwerp van discussie. Nederland steunt de activiteiten en de plannen van de Europese Commissie in de strijd tegen namaak en piraterij. In Nederland ligt het primaat van de bestrijding van namaak en piraterij echter voornamelijk op civielrechtelijk terrein. Het strafrecht zal in beginsel pas als ultimum remedium worden toegepast.

Voorstel voor een gemoderniseerd douanewetboek

De Commissie heeft een voorstel gelanceerd om het huidige uit 1992 daterende communautair douanewetboek te moderniseren. Het BNC-fiche over dit voorstel alsmede het Nederlandse standpunt zijn momenteel nog in voorbereiding.

E-douane

In de Raadswerkgroep Douane-unie zijn besprekingen over E-douane opgestart. Een BNC fiche5Kamerstukken II, 2005/06, 22112 nr. 427 met betrekking tot dit voorstel is 21 maart aan de Kamer aangeboden. Nederland heeft een positieve houding tegenover automatisering van gegevensuitwisseling en douaneprocessen. Als een van de voorlopers op het gebied van vereenvoudigingen en automatisering van douaneprocessen is Nederland is gebaat bij een gemeenschappelijke aanpak, mits daarbij naar het hoogste niveau van vereenvoudiging, automatisering van processen en facilitatie van het bedrijfsleven wordt gestreefd.

Overige onderwerpen

Mededeling over richtsnoeren voor fiscale O&O-stimulansen

Nederland is in afwachting van de door de Commissie aangekondigde mededeling over fiscale O&O-stimulansen.

Terugschroeven van distorsies als gevolg van belastingfraude en belastingontwijking

Nederland is in afwachting van een mededeling van de Commissie, maar ondersteunt het ontmoedigen en voorkomen van belastingfraude. Nederland is positief over verbeteringen van de effectiviteit en efficiëntie van de administratieve samenwerking binnen de EU op het vlak van de indirecte en directe belastingen. Deze mededeling wordt met belangstelling afgewacht.

De staatssecretaris van Financiën,

Bij afwezigheid,

De minister van Financiën