Barco


De aanhoudende sterke vraag naar Barco producten in het eerste kwartaal van 2006 leidt tot belangrijke winstgroei Financiële hoogtepunten van het eerste kwartaal van 2006^1 :

De omzet bedroeg 172,1 miljoen euro en ligt in lijn met de verwachtingen van het management van 165-175 miljoen euro, dit is jaar op jaar een stijging van 12,0%.
De bestellingen liepen op tot 199,6 miljoen euro, dit is meer dan de bovenkant van de verwachtingen van het management en een stijging van
15,8 %.
De EBITA bedroeg 9,3 miljoen euro, bovenaan de verwachtingen van 5 tot
10 miljoen euro. De EBITA is met 44,1% gestegen ten opzichte van het eerste kwartaal van 2005. De EBITA-marge steeg naar 5,4%, tegenover
4,2% in het eerste kwartaal van 2005.
De netto-inkomsten bedroegen 7,4 miljoen euro, dit is 51,3 % meer dan de 4,9 miljoen euro in het eerste kwartaal van 2005. Courante nettowinst per aandeel (operationeel resultaat vóór waardevermindering op consolidatiegoodwill plus interestopbrengst/ interestkosten, gedeeld door het gemiddelde aantal van aandelen in omloop) van 0,61 euro versus 0,40 euro.
De nettowinst per aandeel steeg van 0,40 vorig jaar naar 0,62 euro. De winst per aandeel na verwatering steeg naar 0,58 euro, tegen 0,37 euro in het eerste kwartaal van 2005.

Kortrijk, België, 26 april, 2006 Barco n.v. (Euronext: BAR; Reuters: BARBt.BR; Bloomberg: BAR; BB) kondigde vandaag de resultaten aan voor het kwartaal dat eindigde op 31 maart 2006.

De heer Martin De Prycker, CEO van Barco, lichtte toe: In het eerste kwartaal van 2006 zetten we de sterke groei in bestellingen, die in
2005 begon, verder, met een toename van nagenoeg 16% tegenover dezelfde periode vorig jaar. De omzet deed het ook erg goed met een groei van 12%. Deze groei werd ondersteund door de stijgende verkoopcijfers in de divisies View, Media & Entertainment en Presentation & Simulation. De afdelingen Control Rooms en Vision zagen hun omzet dalen, maar hun inkomende bestellingen stegen respectievelijk met 10% en 5%.

De book-to-bill ratio voor het eerste kwartaal bedraagt 1,16, wat wijst op een verdere verwachte groei van de omzet. De omzet steeg meer in Noord- en Zuid-Amerika en in de Asia Pacific regio dan in Europa, het Midden-Oosten en Afrika, en het relatieve gewicht van Amerika in de totale omzet van Barco is verder toegenomen.

De brutowinstmarge steeg naar 41,1% ten opzichte van 39,6% in hetzelfde kwartaal van het jaar ervoor, wegens de verdere verbetering van de productkosten. De EBITA kende een groei van 44,1%. Met zijn
5,4% tegenover 4,2% het jaar ervoor bleef de EBITA-marge vrij laag omdat de positieve impact van de herstructurering van vorig jaar pas vanaf de tweede helft van 2006 voelbaar zal zijn, en verder zal de stijgende omzet de EBITA verder doen toenemen.

Voor het tweede kwartaal van 2006 verwachten we dat de bestellingen zullen schommelen tussen 195 en 205 miljoen euro en dat de omzet tussen 182 en 192 miljoen euro zal bedragen, tegenover respectievelijk
185,6 miljoen euro en 176,9 miljoen euro het jaar ervoor. Verwacht wordt dat de EBITA tussen 15 en 20 miljoen euro zal liggen. In het tweede kwartaal van 2005 was dit nog 15,5 miljoen euro.

GECONSOLIDEERDE RESULTATEN VOOR HET KWARTAAL

Omzet

De omzet voor het kwartaal groeide jaar op jaar met 12,0% naar 172,1 miljoen euro, en voldoet dus ruim aan de verwachtingen van het management, die schommelden tussen 165 en 175 miljoen euro. De omzet steeg in drie divisies: bij BarcoView steeg de omzet met 14,0% en bij Presentation & Simulation met 11,1%. Bij Media & Entertainment steeg de omzet met 51,7%. De afdeling Control Rooms zag haar omzet dalen met
3,3%. BarcoVision kende een daling van de omzet met 15,6% ten opzichte van het eerste kwartaal van 2005. De omzet van BarcoVision was echter uitzonderlijk groot in het eerste kwartaal van 2005, dankzij een belangrijk contract in het Midden-Oosten.

De omzet in Europa, het Midden-Oosten en Afrika vertegenwoordigde
49,7% van de geconsolideerde verkoop, terwijl 33,4% van de omzet werd gerealiseerd in Noord- en Zuid-Amerika en 16,9% in de Asia Pacific regio.

De bestellingen kenden een groei van 15,8% naar 199,6 miljoen euro, tegenover 172,4 miljoen euro in het eerste kwartaal van 2005, en alle afdelingen behalve Manufacturing Services droegen bij tot deze groei. De grootste groei bij de inkomende bestellingen in het eerste kwartaal van 2006 werd opgetekend bij BarcoView en Media & Entertainment, met respectievelijk 26% en 24%.

De book-to-bill ratio bedroeg 1,16 tegenover 1,12 voor het eerste kwartaal van 2005.

Book-to-Bill ratio

Brutowinst & brutomarge

De brutowinst bedroeg 70,7 miljoen euro, dit is 16,3% meer dan in het eerste kwartaal van 2005. De bruto winstmarge steeg naar 41,1% van
39,6% het jaar ervoor.

Bedrijfsresultaat (EBITA)

De EBITA bedroeg 9,3 miljoen euro en voldeed dus ruimschoots aan de verwachtingen van het management, die schommelden tussen 5 en 10 miljoen euro, dankzij een verdere verbetering van de productkosten. De EBITA steeg met 44,1% ten opzichte van het eerste kwartaal van 2005.

Met 8,2% van de omzet bleven de Algemene & administratiekosten jaar op jaar stabiel. De omzet en de marketinguitgaven bedroegen 17,3% van de omzet. In het eerste kwartaal van 2005 was dit nog 18,5%. De investeringen in onderzoek & ontwikkeling kenden een lichte stijging in absolute cijfers, maar daalden procentueel gezien lichtjes, met
9,8% van de omzet tegenover 10,4 het jaar ervoor.

De andere bedrijfsopbrengsten bedroegen -0,7 miljoen euro tegenover
3,0 miljoen euro in het eerste kwartaal van 2005. Dit komt door de hogere provisies voor aansprakelijkheid en oninbare schuld op basis van de hogere omzet in het eerste kwartaal van 2006. De financiële resultaten hadden ook een negatieve invloed op andere bedrijfsresultaten, door een negatieve evolutie in de wisselkoersschommelingen tijdens het eerste kwartaal van 2006.

Waardevermindering consolidatiegoodwill

Net zoals in het eerste kwartaal van 2005 werd er in het eerste kwartaal 2006 geen waardevermindering op consolidatiegoodwill geboekt.

Inkomstenbelasting

De inkomstenbelasting steeg naar 2,0 miljoen euro of 21%, terwijl ze nog 1,4 miljoen euro of 22,7% bedroeg het jaar ervoor.

Courante winst per aandeel

De courante winst per aandeel (bedrijfswinst vóór waardevermindering op consolidatiegoodwill plus interestopbrengst/interestkosten gedeeld door het gewogen gemiddelde aantal aandelen in omloop) voor het kwartaal steeg van 0,40 euro in het eerste kwartaal van 2005 naar 0,61 euro.

Netto-inkomsten

De netto-inkomsten voor het kwartaal stegen met 51,3 % naar 7,4 miljoen euro. De netto marge bedroeg 4,3%, tegenover 4,9 miljoen euro voor het eerste kwartaal van 2005.

De nettowinst per gewoon aandeel (EPS) steeg jaar op jaar van 0,40 euro naar 0,62 euro. De netto winst per aandeel na verwatering bedroeg 0,58 euro, tegenover 0,37 euro tijdens dezelfde periode vorig jaar.

Balans

De handelsvorderingen bedroegen 173,7 miljoen euro, een stijging van
11,8% ten opzichte van 31 maart 2005, in lijn met de groei in omzet van 12% in het eerste kwartaal van 2006 ten opzichte van het eerste kwartaal van 2005.

Voorraden bedroegen 154,8 miljoen euro, en bleven stabiel ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2005, ondanks een groei van de bestellingen met 15,8 % in het eerste kwartaal van 2006.

Op het einde van het eerste kwartaal van 2006 had Barco zijn netto cashpositie verhoogd tot 40,0 miljoen euro, in vergelijking met 29,7 miljoen euro op 31 maart 2005 en 22,0 miljoen euro op 31 december
2005.

De investeringsuitgaven voor vaste activa en software voor het kwartaal bedroegen 3,1 miljoen euro.

VOORUITZICHTEN VOOR HET TWEEDE KWARTAAL VAN 2006 De volgende verklaringen zijn toekomstgericht en de eigenlijke resultaten kunnen aanzienlijk verschillen.

Voor het tweede kwartaal van 2006 verwacht Barco dat de omzet tussen
182 en 192 miljoen euro zal bedragen, tegenover 176,9 miljoen euro in het eerste kwartaal van 2005. Verwacht wordt dat de bestellingen zullen schommelen tussen 195 en 205 miljoen euro, in vergelijking met
185,6 miljoen euro het jaar ervoor.

Het operationeel resultaat vóór waardevermindering op consolidatiegoodwill (EBITA) zal volgens de verwachtingen liggen tussen 15 en 20 miljoen euro. In dezelfde periode vorig jaar bedroeg de EBITA 15,5 miljoen euro.

KWARTAALRESULTATEN VAN DE DIVISIES

BarcoView

De omzet bij BarcoView steeg jaar op jaar met 14,0% en werd aangezwengeld door de wereldwijde verdere sterke verkoop aan de Medische markt. De groei op deze markt met nagenoeg 40% tegenover het eerste kwartaal van 2005 bevestigt dat dit een erg sterke markt is en verstevigt Barcos marktaandeel nog meer. De omzet op de Defense & Security markt ging tot op zekere hoogte vooruit in vergelijking met het eerste kwartaal van 2005, terwijl op de markt voor Traffic Management de verkoopcijfers lager waren dan in het eerste kwartaal van 2005 van vorig boekjaar, wegens enkele vertragingen bij klantenprojecten. De omzet bij Avionices kende een sterke groei.

De sterke groei van het aantal bestellingen voor Medical en Avionics hebben geleid tot een book-to-bill ratio van 1,22. De bestellingen bij Medical namen aanzienlijk toe in Noord-Amerika en in Europa, voor PACS en ook voor custom imaging solutions. De bestellingen voor Defense & Security deden het lichtjes beter dan in hetzelfde kwartaal van het jaar ervoor. De bestellingen kenden een sterke daling bij Traffic Management, wat ook te wijten is aan de beslissing van belangrijke klanten om hun projecten uit te stellen. Voor de hele divisie stegen de bestellingen met 26%.

De brutowinstmarge bleef stabiel op 45,2% tegenover 44,2% in het eerste kwartaal van 2005. Door de hogere verkoopcijfers dan het jaar ervoor steeg de EBITA-marge van 7,8% in het eerste kwartaal van 2005 naar 8,7%.

Barco Media & Entertainment

De omzet voor de divisie kende een erg aanzienlijke groei van 51,7% ten opzichte van het eerste kwartaal van 2005, wat vooral te danken is aan Events en Digital Cinema. De omzet van de eerste van deze twee markten steeg met meer dan 50%, met erg goede verkoopcijfers voor projectoren, terwijl de verkoopcijfers voor Digital Cinema bijna verdrievoudigden.

De bestellingen voor de divisie groeiden jaar op jaar met 24%. De markt Digital Cinema zette zijn wereldwijde groei voort, wat leidde tot een sterke toename van de bestellingen voor Barco in deze markt. Het niveau van de bestellingen in de Mediamarkt was lager dan in het eerste kwartaal van 2005 omdat de nadruk gelegd wordt op projecten die meer winst opleveren. Op de Evenementenmarkt hadden een nieuw projectortype en een nieuwe LED-oplossing die zowel binnen als buiten kan worden gebruikt, een positieve invloed op het niveau van de bestellingen in het eerste kwartaal van 2006.
Gezien de grote groei van de omzet in het eerste kwartaal van 2006 was de book-to-bill ratio hoog met 0,99.

Wegens een andere productmix bedroeg de brutowinstmarge 31,2% tegenover 33,3% in het eerste kwartaal van 2005. De EBITA-marge voor deze divisie bedroeg 4,6% tegenover -2,3% het jaar ervoor, dankzij de positieve impact van de hogere verkoopcijfers. Door de activiteit Media meer toe te spitsen op rendabele marktniches, kan worden verwacht dat de winstmarges er nog verder op vooruit zullen gaan.

Barco Presentation & Simulation

De omzet bij de divisie Presentation & Simulation groeide met 11,1% tegenover het eerste kwartaal van 2005. De Presentation markt vertoonde een grote vraag naar high resolution en high definition projectoren.

Doordat de bestellingen voor de divisie een groei kenden van 17%, bedroeg de book-to-bill ratio 1,06. Zowel bij Presentation als bij Simulation werd het orderboek verder opgebouwd. Voor Simulation deden vooral olie & gas en vluchtsimulaties het goed, en alles wijst erop dat ook de burgerluchtvaart verder zal groeien.

De brutowinstmarge van 39,6% was lager dan de 40,6% marge in het eerste kwartaal van 2005, wat te wijten is aan een andere productmix. De lagere brutowinstmarge had een negatieve impact op de EBITA-marge voor de divisie, die 1,3% bedroeg, tegenover 3,6% het jaar ervoor.

Barco Control Rooms

Ondanks het grote orderboek daalden de verkoopcijfers voor Control Rooms met 3,3%. De oorzaak hiervan waren beperkingen in leveringen in de eerste maand van het jaar, veroorzaakt door de introductie van het nieuwe ERP systeem in januari 2006.

Door de toename in de bestellingen met 10% in het eerste kwartaal van
2006 groeide de book-to-bill ratio tot 1,40, waardoor het orderboek verder toeneemt.

De brutowinstmarge voor het eerste kwartaal bedroeg 40,0% tegenover
39,7% het jaar ervoor. De EBITA-marge was zwak en bedroeg 0,3% tegenover 4,1% in het eerste kwartaal van 2005, ten gevolge van de lagere omzet.

BarcoVision

De omzet daalde met 15,6% tegenover het eerste kwartaal van 2005, toen de omzet een erg belangrijk contract in het Midden-Oosten bevatte.. In het eerste kwartaal van 2006 waren de verkoopcijfers bijzonder laag in de markt voor sensors voor open end spinning.

De bestellingen groeiden met 5%, wat leidde tot een book-to-bill ratio van 1,08. Op die manier groeide het orderboek in zekere mate, hoewel het investeringsklimaat ongunstig blijft in de markt voor textielmachines.

De brutowinstmarge bleef jaar op jaar stabiel op 45,5%, tegenover
44,7% in het eerste kwartaal van 2005. De EBITA-marge daalde naar 6,8% van 15,5% het jaar ervoor, wegens de lage verkoopcijfers.

Barco Manufacturing Services

De omzet bij Barco Manufacturing was 17,4% lager dan in het eerste kwartaal van 2005, doordat interne Barco-klanten hun inventarissen leeg maakten.

De bestellingen deden het weer beter, wat leidde tot een book-to-bill ratio van 1,34 en een orderboek dat aanzienlijk gestegen is.

De EBITA-marge bedroeg 2,4% en kwam van -4,7%, dankzij de reorganisatie en de daling van het aantal personeelsleden in de loop van 2005.

Momenteel zijn discussies aan de gang met meerdere partijen die subcontracting als kernactiviteit hebben en die geïnteresseerd zijn in de overname van Barco Manufacturing Services of onderdelen ervan.

PROGRAMMA VOOR DE TERUGKOOP VAN EIGEN AANDELEN

Tijdens het 1e kwartaal van 2006 heeft Barco geen eigen aandelen teruggekocht. De onderneming heeft nu 383.320 van haar eigen aandelen in handen, als gevolg van het terugkoopprogramma dat in 2003 van start ging.

CONFERENCE CALL

Op 26 april 2006 om 16.30 uur Belgische tijd (10.30 EST) zal Barco een conference call houden met investeerders en analisten om de resultaten voor het kwartaal te bespreken. De vergadering zal worden voorgezeten door de heer Martin De Prycker, Chief Executive Officer van Barco, de heer Antoon Van Petegem, Chief Financial Officer en JP Tanghe, President Corporate Communication and Investor Relations.

Een audiocast van deze conference call zal beschikbaar zijn op de website van de onderneming www.barco.com tegen 20.00 Belgische tijd (2 p.m. EST).

OVER BARCO

Barco, een internationaal bedrijf met hoofdzetel in Kortrijk, ontwerpt en ontwikkelt visualisatieproducten voor verscheidene professionele markten. Barco heeft eigen vestigingen voor Sales & Marketing, Customer Support, Onderzoek & Ontwikkeling en Productie in Europa, Noord-Amerika en Zuidoost Azië.

Voor het belastingjaar 2005 boekte Barco een netto omzet van 712,0 miljoen euro.

De gewone aandelen van Barco zijn genoteerd op Brussels/Euronext. Informatie over de aandelen is te verkrijgen op Bloomberg onder het symbool BAR BB en op Reuters onder BARBt.BR. Barco maakt deel uit van de BEL 20 en de Next 150.

Meer informatie en het volledige rapport kwartaal eindigend op 31 maart 2006 kunt u vinden op de website van de onderneming: http://www.barco.com

De boekhoudkundige gegevens in dit persbericht werden niet door de financiële commissaris gecontroleerd.


1 Behoudens andersluidende vermelding zijn alle financiële en operationele gegevens die in dit bericht worden voorgesteld in overeenstemming met de IFRS-regels en in miljoen euro. De cijfers in de tabellen zijn in duizend euro, tenzij anders vermeld. Behoudens andersluidende vermelding gelden alle vergelijkingen tussen het kwartaal dat eindigde op 31 maart 2006 en dezelfde periode die eindigde op 31 maart 2005.

Contacts

JP Tanghe
President Corporate Communication & Investors Relations Barco nv

Phone:+32 56 26 23 22
Fax:+32 56 26 22 62
jp.tanghe@barco.com