Is de invloed van nieuwe media op sport onstuitbaar?

Nima

Hoe beïnvloeden (nieuwe) media de sport en sportbeleving nu, maar zeker in de toekomst? Op dinsdag 25 april jl. schetste NIMA Sport & Leisure met behulp van keynote speakers van onder andere de NOS, NOC NSF en Infrostrada Sports een duidelijk beeld van de huidige, maar vooral toekomstige invloed van media op sport en sportbeleving. Dit gebeurde tijdens het druk bezochte seminar Sport & Media bij Studio 21 in Hilversum.

Ruim honderd bezoekers luisterden in een goed gevulde studio van Wentink Events naar de visies op de ontwikkelingen in het veranderende medialandschap van de volgende sprekers:
- Jan de Jong; Adjunct Directeur NOS Radio en Televisie
- Els Peters; Adviseur Sport & Media NOC NSF

- Philip Hennemann; CEO Infostrada Sports

- Arjen Kamphuis Futuroloog & IT architect

- Yves Kummer, Directeur Eigenaar Kumpany

- Frank Meeuwsen, Directeur Business Development Rhinofly
- Norbert Mirani, Strategy & New Business Director Sanoma Men's Magazine
- Peter Sprenger, Directeur Strategie Nashuatec NRG en bestuurslid NIMA Sport & Leisure (middagvoorzitter)

Tijdens het seminar werd duidelijk dat we aan de vooravond staan van vele nieuwe mogelijkheden op het terrein van narrowcasting, web-tv en on-demand televisie. Feit is dat de marketeer nu, anders dan in het verleden, met zeer verschillende mogelijkheden betrokken kan zijn bij de verspreiding en het aanbieden van sportcontent en onderbouwd een keuze kan maken voor de combinatie sport, uitzendkanaal, ontvangstmiddel en de uiteindelijke gebruiker.

De discussie spitste zich toe op de vraag of het traditionele business model, waarin de aanbieder geld vraagt voor de aangeboden content, houdbaar is met al deze nieuwe mediavormen. Adjunct directeur Jan de Jong van de NOS was ervan overtuigd dat de partij die hoog kwalitatieve en betrouwbare content blijft bieden zoals de NOS altijd een (financieel) bestaansrecht heeft. Ook Philip Henneman van Infostrada Sports was van mening dat consumenten in de toekomst bereid zullen zijn (micro)vergoedingen te betalen voor unieke content. Daar tegenover stond de mening dat de huidige (broadcast) business modellen van kranten, radio en tv niet meer houdbaar zijn en dat het vrijgeven van informatie een must is in het huidige tijdperk waarin de consument bepaald en niet meer de aanbieder. Els Peters van NOC NSF voegde daar aan toe dat voor sportspecifieke content wel aangepaste regels zullen gelden aangezien niet zomaar alle content vrij kan worden gegeven in verband met rechten.

De sprekers waren het er volledig over eens dat de ontwikkelingen onstuitbaar zijn. Technisch is het mogelijk om bijvoorbeeld realtime voetbalgoals op je mobiele telefoon te ontvangen, de praktijk wijst uit dat de consument (nog) niet massaal gebruikmaakt van dergelijke oplossingen. De vraag is dus vooral wanneer en hoe snel consumenten en adverteerders de nieuwe mediaontwikkelingen zullen adopteren.

NIMA Sport & Leisure Marketing
Het doel van de vakgroep is om de kennis en ervaring met betrekking tot het vak marketing binnen de sector sport en leisure verder te verbreden en te verdiepen. Door middel van dialoog en uitwisseling van kennis en ervaring onder haar leden wil zij een rol spelen in het verhogen van de professionaliteit in de sector. NIMA Sport en Leisure biedt een ideaal platform voor bedrijven om een diversiteit aan doelstellingen te bereiken.

Amstelveen, 26 april 2006