Is de invloed van nieuwe media op sport onstuitbaar?
Nima
Hoe beïnvloeden (nieuwe) media de sport en sportbeleving nu, maar zeker in de
toekomst? Op dinsdag 25 april jl. schetste NIMA Sport & Leisure met behulp van
keynote speakers van onder andere de NOS, NOC NSF en Infrostrada Sports een duidelijk
beeld van de huidige, maar vooral toekomstige invloed van media op sport en
sportbeleving. Dit gebeurde tijdens het druk bezochte seminar Sport & Media bij
Studio 21 in Hilversum.
Ruim honderd bezoekers luisterden in een goed gevulde studio van Wentink Events naar de
visies op de ontwikkelingen in het veranderende medialandschap van de volgende sprekers:
- Jan de Jong; Adjunct Directeur NOS Radio en Televisie
- Els Peters; Adviseur Sport & Media NOC NSF
- Philip Hennemann; CEO Infostrada Sports
- Arjen Kamphuis Futuroloog & IT architect
- Yves Kummer, Directeur Eigenaar Kumpany
- Frank Meeuwsen, Directeur Business Development Rhinofly
- Norbert Mirani, Strategy & New Business Director Sanoma Men's Magazine
- Peter Sprenger, Directeur Strategie Nashuatec NRG en bestuurslid NIMA Sport &
Leisure (middagvoorzitter)
Tijdens het seminar werd duidelijk dat we aan de vooravond staan van vele nieuwe
mogelijkheden op het terrein van narrowcasting, web-tv en on-demand televisie. Feit is
dat de marketeer nu, anders dan in het verleden, met zeer verschillende mogelijkheden
betrokken kan zijn bij de verspreiding en het aanbieden van sportcontent en onderbouwd
een keuze kan maken voor de combinatie sport, uitzendkanaal, ontvangstmiddel en de
uiteindelijke gebruiker.
De discussie spitste zich toe op de vraag of het traditionele business model, waarin de
aanbieder geld vraagt voor de aangeboden content, houdbaar is met al deze nieuwe
mediavormen. Adjunct directeur Jan de Jong van de NOS was ervan overtuigd dat de partij
die hoog kwalitatieve en betrouwbare content blijft bieden zoals de NOS altijd een
(financieel) bestaansrecht heeft. Ook Philip Henneman van Infostrada Sports was van
mening dat consumenten in de toekomst bereid zullen zijn (micro)vergoedingen te betalen
voor unieke content. Daar tegenover stond de mening dat de huidige (broadcast) business
modellen van kranten, radio en tv niet meer houdbaar zijn en dat het vrijgeven van
informatie een must is in het huidige tijdperk waarin de consument bepaald en niet meer
de aanbieder. Els Peters van NOC NSF voegde daar aan toe dat voor sportspecifieke content
wel aangepaste regels zullen gelden aangezien niet zomaar alle content vrij kan worden
gegeven in verband met rechten.
De sprekers waren het er volledig over eens dat de ontwikkelingen onstuitbaar zijn.
Technisch is het mogelijk om bijvoorbeeld realtime voetbalgoals op je mobiele telefoon te
ontvangen, de praktijk wijst uit dat de consument (nog) niet massaal gebruikmaakt van
dergelijke oplossingen. De vraag is dus vooral wanneer en hoe snel consumenten en
adverteerders de nieuwe mediaontwikkelingen zullen adopteren.
NIMA Sport & Leisure Marketing
Het doel van de vakgroep is om de kennis en ervaring met betrekking tot het vak marketing
binnen de sector sport en leisure verder te verbreden en te verdiepen. Door middel van
dialoog en uitwisseling van kennis en ervaring onder haar leden wil zij een rol spelen in
het verhogen van de professionaliteit in de sector. NIMA Sport en Leisure biedt een ideaal
platform voor bedrijven om een diversiteit aan doelstellingen te bereiken.
Amstelveen, 26 april 2006