Dienstenbond CNV

Kruidvat neemt klachten CNV Dienstenbond eindelijk serieus 26-04-2006

Drogisterijketen AS Watson (o.a. Kruidvat, Trekpleister) heeft gisteren voor het eerst toegegeven dat er sprake is van structurele problemen in de filialen. De directie nam de grote stroom klachten van CNV Dienstenbond eindelijk serieus en beloofde beterschap. Bestuurder Marten Jukema is blij met de mooie woorden, maar houdt wel een slag om de arm. ,,Ze moeten wel omgezet worden in daden.

Gisteren kwamen CNV Dienstenbond en de directie bijeen voor spoedoverleg. Het is bekend dat het al een tijdje niet goed gaat in de filialen. De nieuwe urennormering hangt voor een heleboel mensen als een molensteen om de nek. Overplaatsingen (vaak gedwongen) zijn aan de orde van de dag. Jukema: ,,Zelfs het geven van kritiek op de gang van zaken in de filialen werd niet getolereerd en dat leidde met regelmaat tot officiële waarschuwingen.

AS Watson geeft nu voor het eerst toe dat het de afgelopen periode teveel bezig is geweest met (financiële) resultaten en dat er op sociaal gebied nog veel te leren valt. Ook ziet de directie in dat het de laatste tijd ontbrak aan serieus luisteren naar de problemen van medewerkers in de filialen. In het overleg van gisteren beloofde de drogisterijketen meer steun aan zijn mensen in de winkels.

Jukema: ,,De opdracht die wij AS Watson meegeven is grote en duidelijke verbeteringen aan te brengen. Luisteren naar je medewerkers dus. En daarnaast helpen bij het oplossen van problemen, waar dat nodig is. Het is nu aan AS Watson om dit waar te maken. Omdat niet alles in één keer op te lossen is, spreken bonden en AS Watson op 23 mei verder over de problematiek. In de tussentijd verwacht CNV Dienstenbond dat het bedrijf een andere houding naar zijn werknemers laat zien. Jukema: ,,Hierbij geldt wel; eerst zien en dan geloven!

HOOFDDORP, 26 april 2006

Voor nadere informatie
Marten Jukema, bestuurder, tel: 06-13204112
Jeroen Tjepkema, communicatie, tel: 06-20005272