Kruidvat neemt klachten CNV Dienstenbond eindelijk serieus
26-04-2006
Drogisterijketen AS Watson (o.a. Kruidvat, Trekpleister) heeft
gisteren voor het eerst toegegeven dat er sprake is van structurele
problemen in de filialen. De directie nam de grote stroom klachten van
CNV Dienstenbond eindelijk serieus en beloofde beterschap. Bestuurder
Marten Jukema is blij met de mooie woorden, maar houdt wel een slag om
de arm. ,,Ze moeten wel omgezet worden in daden.
Gisteren kwamen CNV Dienstenbond en de directie bijeen voor
spoedoverleg. Het is bekend dat het al een tijdje niet goed gaat in de
filialen. De nieuwe urennormering hangt voor een heleboel mensen als
een molensteen om de nek. Overplaatsingen (vaak gedwongen) zijn aan de
orde van de dag. Jukema: ,,Zelfs het geven van kritiek op de gang van
zaken in de filialen werd niet getolereerd en dat leidde met regelmaat
tot officiële waarschuwingen.
AS Watson geeft nu voor het eerst toe dat het de afgelopen periode
teveel bezig is geweest met (financiële) resultaten en dat er op
sociaal gebied nog veel te leren valt. Ook ziet de directie in dat het
de laatste tijd ontbrak aan serieus luisteren naar de problemen van
medewerkers in de filialen. In het overleg van gisteren beloofde de
drogisterijketen meer steun aan zijn mensen in de winkels.
Jukema: ,,De opdracht die wij AS Watson meegeven is grote en
duidelijke verbeteringen aan te brengen. Luisteren naar je medewerkers
dus. En daarnaast helpen bij het oplossen van problemen, waar dat
nodig is. Het is nu aan AS Watson om dit waar te maken.
Omdat niet alles in één keer op te lossen is, spreken bonden en AS
Watson op 23 mei verder over de problematiek. In de tussentijd
verwacht CNV Dienstenbond dat het bedrijf een andere houding naar zijn
werknemers laat zien. Jukema: ,,Hierbij geldt wel; eerst zien en dan
geloven!
HOOFDDORP, 26 april 2006
Voor nadere informatie
Marten Jukema, bestuurder, tel: 06-13204112
Jeroen Tjepkema, communicatie, tel: 06-20005272
Dienstenbond CNV