Opnieuw daling aantal verkeersdoden: 817 in 2005
Assen, 26-04-2006 o Minister Karla Peijs van Verkeer en Waterstaat
heeft vandaag de verkeersongevalcijfers over 2005 bekend gemaakt. In
vergelijking met 2004 zijn er ruim 7% minder doden gevallen in het
verkeer, namelijk 817 ten opzichte van 881 het jaar daarvoor. Dat
blijkt uit cijfers van de Adviesdienst Verkeer en Vervoer (AVV) van
het ministerie van Verkeer en Waterstaat en het CBS. Na een forse
daling in 2004 betekenen de nieuwste cijfers een voortzetting van de
dalende lijn. In de verklaring van het ministerie voor deze daling
wordt wederom ook verkeershandhaving nadrukkelijk genoemd, met onder
andere controles op gordel en rood licht. Ook trajectcontrole wordt
genoemd als een positieve bijdrage aan de verkeersveiligheid.
De daling van de verkeersdoden in 2004 en 2005 zijn voor de minister
aanleiding om de doelstelling voor 2010 ten aanzien van het maximaal
aantal verkeersdoden aan te scherpen. De doelstelling van maximaal 900
verkeersdoden, zoals die in de Nota Mobiliteit is opgenomen, is
achterhaald door de positieve ontwikkelingen in de afgelopen twee
jaar. De minister wil daarom een nieuwe doelstelling vaststellen: 750
verkeersdoden in 2010. Zij zal dit voorstel binnenkort doen aan de
regionale overheden. Een nieuwe doelstelling kan namelijk alleen
vastgesteld worden met de provincies en stadsregios, omdat deze een
belangrijke rol vervullen bij het verkeersveiligheidsbeleid.
Cijfers per vervoerswijze
Vervoerswijze
2004
2005
Personenauto
414
350
Bestelauto
18
21
Motor-/scooter
91
78
Brom-/snorfiets
87
77
Fiets
180
181
Voetgangers
77
89
Bij de meeste vervoerwijzen is in 2005 een behoorlijke afname van het
aantal verkeersdoden te zien, behalve bij fietsers en voetgangers.De
daling is het grootst bij de inzittenden van personenautos: een afname
van 15% (414 in 2004 en 350 in 2005). In 2005 vielen er 21 doden in
een bestelauto, in 2004 waren dat 18 doden. Dit is geen afname, maar
ten opzichte van de jaren ervoor nog steeds een dalende trend. Onder
de motor- en scooterrijders nam het aantal verkeersdoden in 2005 af
van 91 naar 78. Voor brom- en snorfietsen geldt een daling van 87 naar
77. In lijn met deze ontwikkeling berichtten verzekeraars eerder dit
jaar dat de schadekans onder deze groep ook spectaculair is afgenomen.
De verklaring hiervoor wordt door het schadecentrum voor
Verzekeringsstatistiek gezocht in het feit dat brommers op de weg
rijden (en niet meer op het fietspad) en de invoering van het
brommercertificaat. Onder de fietsers is 1 dode meer gevallen, 181 in
2005 ten opzichte van 180 in 2004. Meer dan de helft van het aantal
verkeersdoden valt in de leeftijdsgroep 60-plussers. 15 fietsers
overleden ten gevolge van een aanrijding met rechtsafslaande
vrachtautos, in 2004 waren dit er 16.Onder voetgangers is het aantal
verkeersdoden gestegen van 77 naar 89. Ook hier vormt het aantal
60-plussers een relatief grote groep. Deze groep vormt daarom voor de
komende jaren een belangrijk aandachtspunt.
Cijfers per wegcategorie
Wegcategorie
2004
2005
30-km wegen
35
41
80-km wegen
42
54
100 km-wegen
49
43
120 km-wegen
70
70
(Meer wegcategorieën volgen later)
Op alle type wegen nam het aantal verkeersdoden af, behalve in
absolute getallen op de 30-km en 60-kmwegen. Er vond een stijging
plaats van 35 verkeersdoden in 30-km gebieden in 2004 naar 41 in 2005.
Dat geldt ook voor 80-km wegen in 2004 (42 verkeersdoden), ten
opzichte van 2005 (54 verkeersdoden). Dit heeft te maken met het
omzetten van een groot aantal 50-kmwegen naar 30-km zones en 80-km
wegen naar 60-km wegen. Relatief gezien, per 30- en 60-km zone, is het
aantal slachtoffers de afgelopen jaren gedaald: op de 30/50 km wegen
is de daling in totaal 7 procent en op 60/80 km wegen 9 procent. Op
100 km wegen vielen er in 2005 43 verkeersdoden terwijl dit er in 2004
nog 49 waren. Op 120 km wegen bleef het aantal verkeersdoden gelijk
(70 verkeersdoden)
Cijfers per leeftijdsklasse
Leeftijdsklasse
2004
2005
0-15
52
35
16-17
28
29
18-24
158
125
(Meer leeftijdsklassen volgen later)
In vrijwel alle leeftijdsklassen nam in 2005 het aantal verkeersdoden
af. De grootste daling is echter te zien in de jongste
leeftijdsgroepen (t/m 24 jaar). De daling van het aantal doden onder
kinderen van 0 15 jaar is opvallend groot: van 52 verkeersdoden in
2004 naar 35 in 2005. In de leeftijd 16-17 jarigen (beginnende
brommerfietsleeftijd) is het aantal ongeveer gelijk gebleven (29 doden
in 2005, 28 in 2004). In 2003 waren dat er nog 49. Een grote daling is
er bij de 18-24 jarigen (waarin de beginnende autobestuurdersleeftijd
valt). Vielen er in 2004 nog 158 doden, in 2005 is dit aantal
afgenomen tot 125. Het lijkt er op dat het beginnersrijbewijs, dat in
2002 is ingevoerd, hieraan heeft bijgedragen. Vanaf 2002 is een afname
te zien van 208 verkeersdoden naar 125 in 2005 (een afname van 40%).
Verklaring van de daling: verkeershandhaving nadrukkelijke rol
De continue aandacht voor verkeersveiligheid die door de diverse
samenwerkende partijen zijn ingezet hebben bijgedragen aan deze
positieve ontwikkeling. Daarnaast speelt de verbeterde veiligheid van
autos een rol. Verkeershandhaving speelt hierbij zeker ook belangrijke
rol. Nadere analyse van de ontwikkelingen die de afgelopen jaren
hebben plaatsgevonden, kunnen voor een groot deel de positieve
ontwikkeling verklaren.
* Uitbreiding van 30 en 60 km-gebieden: relatief gezien een daling.
Door een verdere uitbreiding van deze gebieden kan het effect
hiervan alleen nog versterkt worden.
In de periode 2002-2005 is er jaarlijks 20 miljoen euro
beschikbaar gekomen voor de verbetering van regionale en lokale
wegen. De decentrale overheden hebben uit eigen financiering een
zelfde bedrag toegevoegd;
* Verder is er 90 miljoen euro (gelden uit de Gebundelde
Doeluitkering voor infrastructurele ontwikkelingen) in de periode
2002-2005 voor 40 % gebruikt voor verkeersveiligheidsmaatregelen.
Uitgaande van de gelijke eigen bijdrage van de wegbeheerder is
zodoende jaarlijks 80 miljoen euro extra aan verkeersveiligheid
besteed;
* Deze extra investering heeft circa 36 verkeersdoden en 450
ziekenhuisgewonden bespaard;
* Uitbreiding van het aantal rotondes in de periode 2001-2005 van
1454 naar 3307;
* Invoering Bromfiets op de Rijbaan en invoering
bromfietscertificaat;
* Verbetering van de voertuigveiligheid. Autos zijn de afgelopen
jaren steeds veiliger geworden, zo zijn bijna alle nieuwe autos
voorzien van ABS en is de constructie van de auto veiliger
geworden;
* Beter gebruik van autogordels. Onder bestuurders is dit toegenomen
van 80% naar 90%, onder passagiers van 79% naar 91% en voor
achterpassagiers ruim verdubbeld van 32% naar 69%;
* De politie heeft meer gecontroleerd op het door rood licht rijden.
Op basis van de verkeersongevallenregistratie blijkt dat het
aantal ongevallen met deze toedracht sterk is afgenomen;
* Invoering trajectcontrole en verbod op radardetectoren (1 km
gemiddelde snelheidsreductie leidt tot een daling van 4% van
dodelijke ongevallen);
* Invoering beginnersrijbewijs;
* Voorlichting en campagnes in combinatie met handhaving, waaronder
de BOB-campagne, gordelgebruik en kinderzitjes, afstand houden,
beter gebruik fietsverlichting.
Technische toelichting
De Adviesdienst Verkeer en Vervoer van het ministerie van Verkeer en
Waterstaat en het CBS stellen gezamenlijk het aantal verkeersdoden
vast. Ze gebruiken hiervoor gegevens uit drie bronnen:
ongevalsrapporten die door de politie zijn opgemaakt,
doodsoorzaakformulieren ingevuld door arts of lijkschouwer en
rechtbankdossiers in geval van een niet-natuurlijke dood. De vermelde
cijfers hebben betrekking op doden die vielen bij verkeersongevallen
die plaatsvonden in 2005. Cijfers over het aantal ziekenhuisgewonden
in 2005 zijn nog niet beschikbaar; dit aantal wordt vastgesteld met de
door de politie geregistreerde aantal ziekenhuisgewonden in combinatie
met gegevens uit ziekenhuisregistraties. Deze cijfers zijn in oktober
bekend.
(Bron: verkeershandhaving.nl)
Drenthe
In Drenthe zijn in 2005 bij 29 verkeersongevallen 32 doden gevallen.
356 mensen raakten zodanig gewond bij een verkeersongeval dat ze in
het ziekenhuis moesten worden opgenomen. In Drenthe zijn relatief de
meeste dodelijke slachtoffers (13) gevallen op zogenaamde 80
kilometerwegen. Van de 29 dodelijke verkeersongevallen waren er 12
eenzijdig, d.w.z. dat er sprake was van één betrokken voertuig.
De ongevallen vonden, met uitzondering van de gemeente Aa en Hunze,
plaats door de hele provincie. Er is geen locatie of weg aan te wijzen
die er v.w.b. de dodelijke verkeersongevallen is uitgesprongen.
Controles Boetegeld = Sneu Geld komende week
Bij verkeershandhaving Boetegeld = Sneu Geld staan de komende week
onde meer de volgende controles gepland:
Vrijdag 28 april is er een snelheidscontrole op de Rechtuit en het
Hollandscheveldsche Opgaande in Hollandscheveld.
Zaterdag 29 april wordt er in Emmen gecontroleerd op de draagplicht
van de autogordel en het gebruik van kinderszitjes en op het rijden
door rood.
Zondag 30 april is er een radar snelheidscontrole op de N376 tussen
Rolde en Borger.
Maandag 1 mei wordt er in Asssen gecontroleerd op het rijden door rood
en de draagplicht van de autogordel.
Dinsdag 2 mei is er een snelheidscontrole op de Odoornerweg, de
Hondsrugweg en de Rondweg in Emmen.
Woensdag 3 mei staat de radarauto op de N48tussen Zuidwolde ne de
grens met Overijssel.
Donderdag 4 mei wordt er door de hele provincie met de onopvallende
videoauto gecontroleerd op overtredingen als kleven, snelheid links
blijven rijden op de autoweg en achter het stuur mobiel bellen met de
telefoon in de hand.
Boetegeld = Sneu Geld Voorkom dat u moet betalen
Alles over verkeershandhaving vindt u op www.verkeershandhaving.nl
Politie Drenthe