* www.vvvflevoland.nl
* Commissie Werk
GS wil kleine organisatie voor promotie toerisme
De toeristische promotie van Flevoland moet in handen komen van een
kleine zelfstandige organisatie, die een minimum aan vaste lasten
heeft en die een maximaal budget heeft voor uitvoering van taken. Dat
vindt het college van Gedeputeerde Staten van de provincie Flevoland.
Bekeken wordt of het mogelijk is om de nieuwe organisatie aan te haken
bij een grotere organisatie. Daarvoor zijn verschillende mogelijkheden
denkbaar, zoals de ontwikkelingsmaatschappij OMFL of het Nationaal
Bureau voor Toerisme en Congressen (NBTC).
De provincie heeft zich recent door het bureau Marktplan over een en
ander laten adviseren. Verschillende scenario's zijn daarbij bekeken,
variërend van alles in eigen beheer programmeren en aanbesteden tot
volledig verzelfstandigen. Het advies van het bureau gaat in de
richting van een kleine zelfstandige organisatie, met een minimum aan
vaste lasten en maximaal budget voor uitvoering van promotietaken. Dit
advies wordt ondersteund door een begeleidingsgroep, waarin vooral
vertegenwoordigers van de toeristisch-recreatieve sector in Flevoland
zitting hebben.
Het advies van Marktplan is onderwerp van besluitvorming in het
college van Gedeputeerde Staten van Flevoland geweest. GS heeft
besloten om het advies openbaar te maken en de Statencommissie Werk de
gelegenheid te geven te oordelen over de inhoud ervan. GS geeft
daarbij aan de Commissie Werk mee dat de kwetsbaarheid van de
organisatie meegewogen dient te worden. Daarom wordt bekeken of het
mogelijk is om de nieuwe organisatie aan te haken bij een grotere
organisatie.
Apart punt is het samenspel tussen de VVV-kantoren (een gemeentelijke
aangelegenheid) en de nieuwe toeristische promotieorganisatie (een
provinciale taak). Hierover is overleg gaande met de gemeenten. De
provincie wil minimaal een gezamenlijke informatieve internetsite en
een evenementenkalender hebben.
Sinds het faillissement van het FBT doet de provincie Flevoland zelf
de uitvoering van het promotieprogramma. Zo had Flevoland een stand op
de Vakantiebeurs, BOOT Düsseldorf en de Hiswa. Het Nederlands Bureau
voor Toerisme en Congressen voert in opdracht van de provincie
Flevoland een campagne voor de Duitse toeristenmarkt uit. In september
zal een aflevering van het tv-programma Bestemming Nederland worden
gewijd aan Flevoland en er komt een evenementenkrant. De informatieve
site www.vvvflevoland.nl wordt door de provincie up-to-date gehouden.
Het advies wordt op 18 mei in de commissie Werk in het Provinciehuis
besproken.