* www.vvvflevoland.nl * Commissie Werk

GS wil kleine organisatie voor promotie toerisme

De toeristische promotie van Flevoland moet in handen komen van een kleine zelfstandige organisatie, die een minimum aan vaste lasten heeft en die een maximaal budget heeft voor uitvoering van taken. Dat vindt het college van Gedeputeerde Staten van de provincie Flevoland.

Bekeken wordt of het mogelijk is om de nieuwe organisatie aan te haken bij een grotere organisatie. Daarvoor zijn verschillende mogelijkheden denkbaar, zoals de ontwikkelingsmaatschappij OMFL of het Nationaal Bureau voor Toerisme en Congressen (NBTC).

De provincie heeft zich recent door het bureau Marktplan over een en ander laten adviseren. Verschillende scenario's zijn daarbij bekeken, variërend van alles in eigen beheer programmeren en aanbesteden tot volledig verzelfstandigen. Het advies van het bureau gaat in de richting van een kleine zelfstandige organisatie, met een minimum aan vaste lasten en maximaal budget voor uitvoering van promotietaken. Dit advies wordt ondersteund door een begeleidingsgroep, waarin vooral vertegenwoordigers van de toeristisch-recreatieve sector in Flevoland zitting hebben.

Het advies van Marktplan is onderwerp van besluitvorming in het college van Gedeputeerde Staten van Flevoland geweest. GS heeft besloten om het advies openbaar te maken en de Statencommissie Werk de gelegenheid te geven te oordelen over de inhoud ervan. GS geeft daarbij aan de Commissie Werk mee dat de kwetsbaarheid van de organisatie meegewogen dient te worden. Daarom wordt bekeken of het mogelijk is om de nieuwe organisatie aan te haken bij een grotere organisatie.

Apart punt is het samenspel tussen de VVV-kantoren (een gemeentelijke aangelegenheid) en de nieuwe toeristische promotieorganisatie (een provinciale taak). Hierover is overleg gaande met de gemeenten. De provincie wil minimaal een gezamenlijke informatieve internetsite en een evenementenkalender hebben.

Sinds het faillissement van het FBT doet de provincie Flevoland zelf de uitvoering van het promotieprogramma. Zo had Flevoland een stand op de Vakantiebeurs, BOOT Düsseldorf en de Hiswa. Het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen voert in opdracht van de provincie Flevoland een campagne voor de Duitse toeristenmarkt uit. In september zal een aflevering van het tv-programma Bestemming Nederland worden gewijd aan Flevoland en er komt een evenementenkrant. De informatieve site www.vvvflevoland.nl wordt door de provincie up-to-date gehouden.

Het advies wordt op 18 mei in de commissie Werk in het Provinciehuis besproken.