Raad van State


Lunchpauzeconcert: Bach op leeftijd
Johann Sebastian Bach (1685-1750)


- Praeludium in c moll BWV 546 (circa 1730)


- Sechs Choräle von verschiedener Art (Schübler Choräle) (BWV 646-650), ontstaan tussen 1724 en 1731, eerste druk 1746

Wachet auf, ruft uns die Stimme
Wer nur den lieben Gott lässt walten
Ach bleib bei uns, Herr Jesu Christ
Wo soll ich fliehen hin
Kommst du nun Jesus von Himmel herunter
Meine Seel erhebt den Herren


- Praeludium und Fuge h moll BWV 544 (circa 1727)

Toelichting
Klonken een maand geleden zeer prille orgelwerken van Bach, tijdens dit pauzeconcert hoort u de rijpe orgelwerken (volgende maand hoort u ze door elkaar geprogrammeerd). Schreef ik bij de jeugdwerken over Bach als showbink, uiterst grillige Praeludien met (op het vanwege de minimale beschikbare ruimte zeer smalle pedaal van het Gotische zaal orgel) bijna onspeelbare pedaalsoli, in de rijpere orgelwerken gaat het Bach duidelijk meer om verdieping en verinnerlijking, uitgedrukt in een geniaal geconstrueerde vorm. Het doel waarvoor hij deze werken schreef was ook anders. De jeugdwerken dienden om zijn eigen virtuositeit op het orgel te laten horen, de latere werken schreef hij meer voor een liturgisch doel. Voorafgaande aan de cantate in de zondagochtenddienst in de Thomaskerk te Leipzig klonk een orgelprelude als inleiding op wat komen zou. De prelude in c kleine terts aan het begin van het programma zou met dit doel geschreven kunnen zijn ter inleiding van een cantate met een ernstige Trübsal-volle inhoud zoals Bach die in grote getale schreef voor de weken na Pasen. In dit programma dient hij als inleiding op de zes Schübler-Choräle, zes koraalzettingen die Bach uit zijn cantates lichtte en omwerkte tot orgelcompositie Ze zijn daardoor nauwkeuriger te dateren dan zijn andere orgelwerken. Zo is het eerste koraal afkomstig uit de gelijknamige cantate BWV 140 die Bach schreef voor de 27e zondag na Trinitatis. Alleen wanneer het heel vroeg Pasen is kan die zondag voorkomen. In de jaren waarin Bach zijn cantates schreef kwam dat alleen voor in 1731 en wel op 25 november. Op die dag klonk dit koraal dus voor het eerst (je moet het allemaal maar weten!). Het Praeludium en de Fuga in b kleine terts speelde ik vorige week vrijdag als inleiding op Cantate 170, waarin Bach één van de zwaarmoedigste teksten uit zijn oeuvre toonzette. Wie er vorige week bij was hoeft niet bang te zijn voor een letterlijke herhaling. Muziek is als de wind, zij kan naar alle kanten waaien. Vrijdag registreerde ik het werk sober, kwetsbaar haast, het kan ook anders, speelser en uitbundiger!

Gert Oost

NB:
Het seizoen 2005/2006 loopt al weer naar zijn einde. Op 28 juni sluit ik het seizoen af met een programma dat door u, het publiek vastgesteld mag worden. Als u verzoeknummers heeft, geeft u ze dan aan mij op, na het concert of per e-mail: gert.oost@hetnet.nl

Datum: woensdag 26 april 2006