Ingezonden persbericht


InCTformatie 2006: congres over printing en publishing on demand op 26 april 2006

Bezoekers kunnen gratis eigen POD-publicatie laten maken

Rotterdam, 6 maart 2006 - Op 26 april organiseert het vakblad InCT een congres over printing en publishing on demand (POD). Ontwikkelingen als POD, digitaal printen en uitgeven op maat staan bij veel uitgevers hoog op de agenda. Tegelijkertijd lijkt de opkomst van burgerjournalistiek en self publishing voor diezelfde uitgever een actuele bedreiging te vormen. Onderzoek van KPMG in Nederland laat zien dat veel uitgevers binnen twee jaar willen starten met POD.

Onder dagvoorzitterschap van Hans Offringa (oprichter Gopher, voormalig CEO Europa van Amazon-dochter Booksurge en POD specialist van het eerste uur) spreken in Theater Het Spant te Bussum 15 specialisten over alle aspecten van POD. De gehele keten van auteur tot eindgebruiker komt aan bod dankzij de medewerking van auteurs, productiebedrijven, uitgevers, intermediairs, adviseurs en retailers.

Eén dag, één thema: printing en publishing on demand

In aanvulling op de succesvolle najaarscongressen InCTspiratie 2004 en InCTspiratie 2005 organiseert InCT, vakblad voor uitgeven, innovatie en ict nu elk voorjaar een themacongres voor het boeken- en uitgeefvak, toegespitst op innovatief uitgeven. De doelgroep bestaat uit uitgevers, marketeers en innovatieteams bij (corporate) uitgeverijen. Het thema voor 2006 is POD, mede omdat onderzoek heeft aangetoond dat als hun ambities worden waargemaakt, in 2007 meer dan 63% van de Nederlandse uitgeverijen printing on demand diensten wil aanbieden. Organisator David Huijzer: "Onze najaarscongressen hebben aangetoond dat er een grote behoefte is aan informatie op het gebied van nieuwe, innovatieve ontwikkelingen binnen de uitgeverswereld. De bestaande congressen in de branche hebben toch vaak meer het karakter van zien en gezien worden, en richten zich teveel op buitenlandse voorbeelden. Wij willen met onze voorjaars- en najaarscongressen juist veel meer praktisch toepasbare informatie aanbieden en onze doelgroep voorzien van bruikbare informatie, cases en voorbeelden."

Deze eerste editie van InCTformatie komt precies op het juiste moment. De Belgische online retailer Azur.be biedt sinds 1 maart 2006 on demand gedrukte publicaties aan voor haar klanten, het Amerikaanse Lulu.com introduceert op 7 maart 2006 op de London Book Fair haar self publishing diensten in Nederland en steeds meer uitgeverijen zien het potentieel van printing en publishing on demand. Huijzer: "InCTformatie, dat staat voor één thema en voor één dag met alles wat je daarover wil weten. Met een beurs, met lezingen, productpresentaties en een forumdiscussie. En dat onze events ook gebruikt worden om intensief te netwerken is mooi meegenomen."

Dagprogramma

Sprekers tijdens het plenaire ochtendprogramma zijn onder meer: Cathelijn Timmers (KPMG, auteur van onderzoekrapport De uitgever aan het woord), Hans Appel (SUN Microsystems en lector Hanzehogeschool), Wim Drost (Directeur het Ontwikkelcentrum), Saskia de Vries (Directeur Amsterdam University Press) en een online retailer die zeer onlangs met printing on demand diensten begonnen is.

De middag bestaat uit drie parallelsessies met als thema's: Proces, Business en Praktijk. Aan de hand van actuele cases tonen uitgevers, leveranciers en andere specialisten de stand van zaken op het gebied van onder meer automatische opmaak, business proces outsourcing, het verlengen van de levenscyclus van uitgaven en de koppeling van POD met marketing- en managementinformatie.

De dag wordt afgesloten met een forumdiscussie met als onderwerp: "Printing en publishing on demand maakt uitgevers, drukkers en boekhandelaren overbodig. De consument bepaalt wat kwaliteit heeft en wat niet." Mathijs Suidman leidt de discussie in aan de hand van Lulu.com, een op POD gebaseerde self publishing dienst die in maart haar deuren in Europa zal openen.

Beursvloer

De beursvloer is gereserveerd voor aanbieders van en specialisten op het gebied van digitaal drukken, sales, marketing, logistiek, wharehousing en diverse andere relevante vormen van business outsourcing om POD voor de uitgeverij van de toekomst mogelijk te maken.

Gratis eigen POD publicatie voor elke bezoeker

Iedereen die zich opgeeft als deelnemer aan InCTformatie kan een uitgave gratis 'on demand laten drukken' door Scan Laser, één van de standhouders op InCTformatie 2006. Na aanmelding voor het congres mogen bezoekers een document naar keuze uploaden. Op 26 april kunnen ze dan hun uniek geprinte boek afhalen op de stand van Scan Laser.

Meer informatie

InCTformatie vindt plaats op woensdag 26 april in Theater het Spant te Bussum. Meer informatie en aanmelden via http://www.inctformatie.nl

Over InCT

Het vakblad InCT (spreek uit als 'inkt') is al vijf jaar hét toonaangevende vakblad op het gebied van innovatie bij uitgevers van boeken, tijdschriften, kranten en multimedia. InCT, een uitgave van de Rotterdamse uitgeverij Letter & Geest, maakt geen onderscheid tussen kleine, grote en corporate uitgevers en bedient zowel de Belgische als de Nederlandse markt. Aan de hand van cases, interviews, achtergrondartikelen en praktische toepassingen belicht InCT het grensvlak van automatisering, nieuwe media, innovatie en uitgeven.

Elk nummer van de kwartaaluitgave bevat een gebalanceerde mix over nieuwe media en uitgeefplatforms als internet, cd-rom, electronic paper en dvd, maar ook over de automatisering van bedrijfsprocessen, zoals database publishing, mediumneutrale opslag, e-marketing, abonnementenadministratie en redactionele automatisering. Op de website van InCT (www.inct.nl) wordt wekelijks een nieuwsrubriek bijgehouden met relevante ontwikkelingen voor de doelgroep. Abonnees ontvangen maandelijks het InCT ezine, met nieuwe artikelen en de beste agenda voor het boeken en uitgeefvak.

De primaire doelgroep bestaat uit de innovator en beslisser binnen de uitgeverij en de hoofden van het marketing-, content- en ict-team van algemene, educatieve, wetenschappelijke en corporate uitgeverijen in Nederland en België. Tot de secundaire doelgroep behoren de verschillende leveranciers van (ict-) producten en diensten en alle in innovatie geïnteresseerden binnen de uitgeverij en daarbuiten.

Agenda

Wilt u opnemen in uw (online) agendarubriek:

26 april 2006, Het Spant, Bussum

Congres InCTformatie 2006: printing en publishing on demand

Info: http://www.inctformatie.nl



Ingezonden persbericht