Ingezonden persbericht
persbericht
Nominaties SAP-PIM Marketing Wetenschapsprijs 2006 bekend
's-Hertogenbosch, 25 april 2006 - De jury van de SAP-PIM Marketing Wetenschapsprijs heeft vandaag de vier nominaties voor de SAP-PIM Marketing Wetenschapsprijs 2006 bekendgemaakt. De Nederlandse prijs voor marketingwetenschap is een initiatief van SAP en Het Platform Innovatie in Marketing (PIM). De uitreiking van de SAP|PIM Marketing Wetenschapsprijs 2006 vindt op 18 mei 2006 plaats in 's-Hertogenbosch. Naast de presentatie van de vier genomineerde marketingproefschriften zal er die middag ook een debat plaatsvinden tussen de marketingwetenschap en het bedrijfsleven. Het evenement is sinds de introductie uitgegroeid uit tot een ontmoetingsplaats van de marketingwetenschap, marketeers en de Nederlandse marketingpers.
De vier genomineerde proefschriften, in willekeurige volgorde, zijn:
* Creating effective loyalty programs knowing what (wo)men want (Dr. Valentina Melnyk, Universiteit van Amsterdam). Dit proefschrift gaat over het opzetten van effectieve loyalty programma's. Daarbij wordt geprobeerd de factoren geïdentificeerd die ervoor zorgen dat loyaliteitsprogramma's klantentrouw bevorderen. In het bijzonder is gekeken naar klantenkarakteristieken (geslacht) en eigenschappen van loyaliteitsprogramma's die tot effectieve loyaliteitsprogramma's leiden.
* Virtual communities of consumption (Dr. Caroline Wiertz, Cass Business School, Londen). Wiertz heeft onderzoek gedaan naar consumentengedrag binnen online communities op het internet. Met drie empirische studies is onderzocht welke verschillende typen consumentengedrag zijn te onderscheiden in commerciële virtuele omgevingen, de motivaties die voor dit gedrag gelden en de marketingconsequenties die dit gedrag heeft.
· Consumed by anger (Dr. Roger Bougie, Universiteit van Tilburg). Het proefschrift van Bougie gaat over het omgaan met boze ontevreden klanten binnen de dienstverlening. Bougie onderzocht onder meer de verschillende aspecten van boosheid in een dienstverlenercontext, geeft inzicht in gebeurtenissen die leiden tot boosheid en toont aan dat boosheid sterke negatieve effecten kan hebben op de relatie tussen de consument en de dienstverlener. Daarnaast toont de onderzoeker door middel van empirische studies aan hoe dienstverleners de negatieve effecten van boosheid kunnen voorkomen of beperken.
* Return on services (Dr. Sandra Streukens, Universiteit van Maastricht)
Het proefschrift van Streukens gaat over de financiële opbrengsten (ROI) van verbetering van klanttevredenheid. De centrale doelstelling van het proefschrift is onderzoeken hoe klantenevaluaties in de dienstensector effectief kunnen worden gemanaged in termen van financiële gevolgen. Het onderzoek heeft onder meer geresulteerd in een optimalisatiemodel aan de hand waarvan kan worden vastgesteld welke investeringsgrootte nodig is om een bepaald doel te bereiken, welk rendement een bepaalde investering met zich meebrengt en wat de meest optimale allocatie van middelen bij een bepaalde investeringsgrootte is.
De onafhankelijke jury van de SAP-PIM Marketing Wetenschapsprijs 2006 wordt voorgezeten door
Drs. Hans Molenaar, voorzitter Platform Innovatie in Marketing
De juryleden zijn:
* Prof.dr. Ruud Frambach (Hoogleraar Marketing Vrije Universiteit Amsterdam);
* Prof.dr. Tammo Bijmolt (Hoogleraar Marketing Rijksuniversiteit Groningen);
* Drs. Ruud Polman (Directeur Communicatie Randstad);
* Drs. Mark van Heijningen (Solution Marketing Manager SAP Nederland BV);
* Martin Hermsen (partner Accenture);
* Theo van Vugt (Hoofdredacteur Tijdschrift voor Marketing);
* Kai Doornink (Hoofdredacteur IT Commercie);
* Fred Sengers (Hoofdredacteur Marketing Tribune).
Naast het wetenschappelijke niveau is het belangrijkste criterium voor de SAP-PIM Marketing Wetenschapsprijs 2006 de mate waarin de wetenschapper erin is geslaagd vernieuwende inzichten in het marketingvakgebied weer te geven die voor de praktijk waardevol kunnen zijn. Om de kwaliteit van het marketingvak te verbeteren, streven SAP en PIM met de Marketing Wetenschapsprijs naar het bevorderen van de interactie tussen marketingwetenschap en het bedrijfsleven. De Nederlandse marketingwetenschap staat internationaal gezien na de VS op de tweede plaats.
Over SAP
SAP is wereldwijd marktleider in bedrijfssoftwareoplossingen*. Op dit moment gebruiken meer dan 32.000 bedrijven in meer dan 120 landen software van SAP - van specifieke oplossingen die inspelen op de behoeften van kleine en middelgrote bedrijven tot 'suites' voor grote internationale ondernemingen. De bedrijfsoplossingen van SAP zijn gebaseerd op het SAP NetWeaver platform dat innovatie en veranderingen in de bedrijfsvoering stimuleert en ondersteunt. Met de bedrijfsoplossingen van SAP verbeteren ondernemingen van elke omvang overal ter wereld hun relaties met klanten en partners, stroomlijnen zij hun bedrijfsvoering en bereiken zij aanzienlijke efficiencyverbeteringen binnen hun toeleveringsketens en bedrijfsprocessen. SAP heeft momenteel 25 branchespecifieke oplossingen voor branches variërend van high tech, gezondheidszorg en retail, tot overheidsinstellingen en financiële instellingen. SAP heeft dochterondernemingen in meer dan vijftig landen. Het bedrijf is genoteerd aan een aantal beurzen, waaronder de beurs van Frankfurt en de NYSE onder het symbool 'SAP'. Meer informatie is te vinden op www.sap.nl.
Over PIM
Het Platform Innovatie in Marketing (PIM) is een kennisnetwerk op het commerciële vakgebied. PIM is een vereniging met als doel het innoveren van het commerciële vakgebied en het delen en verspreiden van kennis die leidt tot het vergroten van de marketing- en verkoopeffectiviteit.