Vakcentrum Levensmiddelen

Bussum 25 april 2006 - Persbericht Staatssecretaris Karien van Gennip neemt resultaten onderzoek in ontvangst
Supermarktondernemer hoofdsponsor lokale (sport)vereniging

Het Economisch Instituut Midden- en kleinbedrijf heeft onderzoek verricht naar de (geld)-waarde van de lokale meerwaarde van een supermarktondernemer voor zijn omgeving. De belangrijkste vraag in het onderzoek is; of, wat en op welke manier een supermarktondernemer sponsort. Staatssecretaris van Economische Zaken, Karien van Gennip, heeft tijdens de Dag van het Vakcentrum op dinsdag 25 april de resultaten van het onderzoek in ontvangst genomen.

Uit het onderzoek komt naar voren dat nagenoeg elke supermarktondernemer sponsort (96%). Verenigingen en dan vooral sportverenigingen zijn favoriet. Bij sponsoring moet worden gedacht aan financiële bijdragen, levensmiddelen, organisatie, kleding, reclameborden en het beschikbaar stellen van materialen. Als specifieke voorbeelden worden genoemd de sponsoring van startgelden van de plaatselijke wielerronde, sponsorloop, avondvierdaagse, Oranjevereniging, voedselbank, schoolreis, bootreis, paasontbijt voor
1.400 kinderen etc.

De kosten van deze sponsoring zijn hoog. De gemiddelde financiële bijdrage per ondernemer bedraagt bijna EUR 3.000. De waarde van de levensmiddelen, organisatie, kleding, maar ook reclameborden bedraagt al snel per onderdeel rond de EUR 1.000. Door zelfstandige supermarktondernemers wordt in totaal per jaar circa 9 miljoen euro aan sponsoring bijdragen aan de lokale gemeenschap waarin zij zijn gevestigd.

In het onderzoek zijn ook vragen gesteld over de participatie van de supermarktondernemer in activiteiten ten behoeve van zijn klanten, zijn personeel en de veiligheid en schoonheid van zijn omgeving. De samenwerking met andere winkeliers, politie en lokale politiek is groot. Activiteiten om te zorgen voor een veiligere en schonere omgeving zijn legio. Het varieert van sponsoring van een jeugdhonk tot samenwerking in een buurtvadersproject en van het inhuren van een hoveniersbedrijf tot het organiseren van een megaschoonmaakactie met vrijwilligers.

De sponsoring van de plaastelijke voetbalclub door de supermarktondernemer is van een omvang dat het niet meer dan terecht is dat de supermarktondernemer mag meedeinen op de verwachte omzetplus tijdens het WK voetbal. In feite staat de supermarktondernemer door deze sponsoring aan de basis van veel voetbaltalent.

Duidelijk komt uit het onderzoek naar voren dat de lokale meerwaarde van een supermarktondernemer feitelijk onbetaalbaar is. De zelfstandige supermarktondernemer staat aan de basis van een groot aantal activiteiten en is in veel gevallen de spil in zijn lokale omgeving.

Download hier het EIM rapport

Einde persbericht

---

Vakcentrum

Het Vakcentrum is de brancheorganisatie van de zelfstandige levensmiddelendetaillist en behartigt de belangen van de 1950 aangesloten leden met hun 2300 winkels. Het Vakcentrum is aangesloten bij de Koninklijke Vereniging MKB-Nederland en bij het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel.

---

Noot aan de redactie:

Voor meer informatie belt u met het Vakcentrum, Paul P.H. Jansen, telefoonnummer (0653) 30 31 60 of (0348) 41 97 71 .