Bussum 25 april 2006 - Persbericht Staatssecretaris Karien van Gennip
neemt resultaten onderzoek in ontvangst
Supermarktondernemer hoofdsponsor lokale (sport)vereniging
Het Economisch Instituut Midden- en kleinbedrijf heeft onderzoek
verricht naar de (geld)-waarde van de lokale meerwaarde van een
supermarktondernemer voor zijn omgeving. De belangrijkste vraag in het
onderzoek is; of, wat en op welke manier een supermarktondernemer
sponsort. Staatssecretaris van Economische Zaken, Karien van Gennip,
heeft tijdens de Dag van het Vakcentrum op dinsdag 25 april de
resultaten van het onderzoek in ontvangst genomen.
Uit het onderzoek komt naar voren dat nagenoeg elke
supermarktondernemer sponsort (96%). Verenigingen en dan vooral
sportverenigingen zijn favoriet. Bij sponsoring moet worden gedacht
aan financiële bijdragen, levensmiddelen, organisatie, kleding,
reclameborden en het beschikbaar stellen van materialen. Als
specifieke voorbeelden worden genoemd de sponsoring van startgelden
van de plaatselijke wielerronde, sponsorloop, avondvierdaagse,
Oranjevereniging, voedselbank, schoolreis, bootreis, paasontbijt voor
1.400 kinderen etc.
De kosten van deze sponsoring zijn hoog. De gemiddelde financiële
bijdrage per ondernemer bedraagt bijna EUR 3.000. De waarde van de
levensmiddelen, organisatie, kleding, maar ook reclameborden bedraagt
al snel per onderdeel rond de EUR 1.000. Door zelfstandige
supermarktondernemers wordt in totaal per jaar circa 9 miljoen euro
aan sponsoring bijdragen aan de lokale gemeenschap waarin zij zijn
gevestigd.
In het onderzoek zijn ook vragen gesteld over de participatie van de
supermarktondernemer in activiteiten ten behoeve van zijn klanten,
zijn personeel en de veiligheid en schoonheid van zijn omgeving. De
samenwerking met andere winkeliers, politie en lokale politiek is
groot. Activiteiten om te zorgen voor een veiligere en schonere
omgeving zijn legio. Het varieert van sponsoring van een jeugdhonk tot
samenwerking in een buurtvadersproject en van het inhuren van een
hoveniersbedrijf tot het organiseren van een megaschoonmaakactie met
vrijwilligers.
De sponsoring van de plaastelijke voetbalclub door de
supermarktondernemer is van een omvang dat het niet meer dan terecht
is dat de supermarktondernemer mag meedeinen op de verwachte omzetplus
tijdens het WK voetbal. In feite staat de supermarktondernemer door
deze sponsoring aan de basis van veel voetbaltalent.
Duidelijk komt uit het onderzoek naar voren dat de lokale meerwaarde
van een supermarktondernemer feitelijk onbetaalbaar is. De
zelfstandige supermarktondernemer staat aan de basis van een groot
aantal activiteiten en is in veel gevallen de spil in zijn lokale
omgeving.
Download hier het EIM rapport
Einde persbericht
---
Vakcentrum
Het Vakcentrum is de brancheorganisatie van de zelfstandige
levensmiddelendetaillist en behartigt de belangen van de 1950
aangesloten leden met hun 2300 winkels. Het Vakcentrum is aangesloten
bij de Koninklijke Vereniging MKB-Nederland en bij het Centraal Bureau
Levensmiddelenhandel.
---
Noot aan de redactie:
Voor meer informatie belt u met het Vakcentrum, Paul P.H. Jansen,
telefoonnummer (0653) 30 31 60 of (0348) 41 97 71 .
Vakcentrum Levensmiddelen