Gemeente Barendrecht

Coalitieakkoord Barendrecht voor de periode 2006 ­ 2010

Van bouwen naar goed samenleven!

De fracties van de Volkspartij voor Vrijheid en Democratie (hierna: VVD), de Partij van de Arbeid (hierna: PvdA) en het Christen Democratisch Appèl (hierna: CDA) uit de Barendrechtse gemeenteraad bieden hierbij het coalitieakkoord voor de periode 2006 ­ 2010 aan.
Barendrecht is in korte tijd uitgegroeid van een redelijk besloten dorp tot een middelgrote gemeente. De bouwactiviteiten van de gemeente zullen de komende raadsperiode grotendeels tot een einde komen. De coalitie vindt het van belang dat Barendrecht voor iedere inwoner een aantrekkelijke woonplaats, en voor ieder bedrijf een aantrekkelijke vestigingsplaats is en blijft.
Zij vindt het van belang dat de gemeente oog blijft houden voor veiligheid en de woonomgeving. Barendrecht moet een gemeente zijn met voldoende woningen voor jong en oud.
Met de Wet Maatschappelijke Ondersteuning in het vooruitzicht, krijgt Barendrecht een belangrijke taak voor onze burgers die op welke manier dan ook zorg behoeven. Wij willen die taak op een verantwoorde manier op ons nemen.

Het College krijgt de opdracht mee om op basis van dit document een collegeprogramma voor de periode 2006 ­ 2010 te schrijven. In dit collegeprogramma wordt niet alleen het coalitieakkoord financieel vertaald, maar ook het reeds in gang gezette beleid opgenomen. Het College krijgt de opdracht mee om het collegeprogramma samen met de meerjarenbegroting 2007-2010 aan de raad aan te bieden. Dat zal ook het moment zijn dat de Barendrechters hun mening kunnen geven op de plannen voor de komende jaren. De raad maakt op dat moment ook duidelijke keuzes wat en wanneer zij die de komende jaren uitgevoerd wil zien.

Barendrecht, 24 april 2006

Wim van der Hoek Kees Pieren Corrie Righolt-Dam VVD ­ fractievoorzitter PvdA ­ fractievoorzitter CDA ­ fractievoorzitter

Pagina 1 van 7

Bestuur
· Met de strategische verkenningen als startpunt moet het College van B&W tot een nieuwe Strategische Visie op Barendrecht komen voor de periode die voor ons ligt tot 2025. Het College van B&W komt voor oktober 2006 met een plan van aanpak hoe zij denkt deze Strategische Visie te onderzoeken. Hierbij moet nadrukkelijk de rol van de gemeenteraad, maatschappelijke organisaties, het bedrijfsleven en de burger worden meegenomen. De strategische Visie moet medio 2007 door de gemeenteraad worden vastgesteld.

· Voor eind 2006 moet er voor burgers de mogelijkheid komen om zich middels een raadgevend referendum uit te spreken over het beleid van de gemeente. Voorwaarde hierbij is dat minstens 10% van het aantal kiesgerechtigde stemmers om een dergelijk referendum verzoekt. De gemeenteraad moet de mogelijkheid krijgen om een raadplegend referendum te organiseren.

· Ambtenaren dienen in algemene dienst te worden aangesteld.

· De functie van het digitale loket van de gemeente moet uitgebreid worden. Minimaal 65% van de diensten moet voor eind 2008 digitaal "on line" verstrekt worden. De website moet groeien van een informatieve naar een interactieve site.

· De gemeente moet doelmatig, doeltreffend, klantvriendelijk, klantgericht en efficiënt werken. Er moet een permanente afstemming zijn tussen de vraag van de bewoners, bedrijven en instellingen en het aangeboden dienstverleningspakket.

· De gemeente breidt de mogelijkheden van het klachtmeldsysteem uit. Burgers moeten zowel telefonisch als per email de mogelijkheid hebben hun klacht / opmerking bij de gemeente in te dienen. De gemeente beantwoordt al deze klachten binnen één week, waarbij aangegeven wordt hoe deze worden opgelost en binnen welke termijn.

Veiligheid
· De gemeente moet er voor zorgen dat er voor alle Barendrechtse wijken en voor eind 2008 een wijkveiligheidsplan is opgesteld en in werking is getreden.

· De gemeente moet er voor zorgen dat de fysieke veiligheid en het veiligheidsgevoel van de burgers worden verhoogd. De gemeente dient voor eind 2007 de doelstellingen van het integraal veiligheidsbeleid te herzien. Hierbij moet minimaal aandacht worden geschonken aan de inzet van de volgende instrumenten: o Cameratoezicht op speciale plaatsen, zoals winkelcentra, het station en sommige bus- en tramhaltes;
o Aanstellen van bijzondere opsporingsambtenaren; o Aanstellen van meer toezichthouders; o Meer politie inzet 's nachts / weekend; o Instellen van een centraal meldpunt voor overlast; o Zero-tolerance beleid met betrekking tot veelplegers en overlastgevende hanggroepen.

Pagina 2 van 7

· De gemeente is verantwoordelijk voor een op de praktijk toegesneden rampen- en evacuatieplan. De voorzieningen moeten minimaal één keer per jaar aan de hand van oefeningen (al dan niet in regionaal verband) op de werking worden getoetst. De gemeenteraad wordt op de hoogte gesteld van de uitkomsten van de evaluatie van deze oefeningen. De burger wordt jaarlijks door middel van het Burgerjaarverslag geïnformeerd.
Verkeer & Vervoer
· De gemeente moet onderzoeken op welke manieren de ontsluiting van Barendrecht beter kan. Het College van B&W moet hier een onderzoek naar instellen en met oplossingen ter verbetering komen. Hierbij moet ondermeer aandacht worden geschonken aan de volgende knelpunten:
o Ontsluiting van de bedrijventerreinen Barendrecht-Oost (Dierenstein en Handelsterrein);
o Ontsluiting van Carnisselande;
o Bezien van alle aspecten voor de oost-westverbindingen, met aandacht voor de nood- en hulpdiensten;
o Oplossen van knelpunten voor fietsers en wandelaars nabij de Carnissebaan en Dierenstein;
o Bevordering doorstroming Portlandsebaan; o Wensen / bezwaren van bewoners / belanghebbenden; o Toekomstige ontwikkelingen, zoals de Verlengde Zuiderparkweg; o Financiële consequenties.

· De gemeente actualiseert voor medio 2007 de reeds bestaande gemeentelijke parkeernota. Hierbij moet minimaal aandacht worden besteed aan de volgende zaken: o Oplossen van de parkeeroverlast voor bewoners nabij sport- en winkelcentra, alsmede tramhaltes;
o De consequenties van overdracht van parkeergarages aan de gemeente; o Niet-betaald parkeren blijft uitgangspunt van het beleid; echter wel de effecten van (vormen van) betaald parkeren onderzoeken; o Bestaand groen blijft zoveel als mogelijk in tact.

Economische structuur
· De gemeente moet zich inspannen om de financiële en administratieve lastendruk van burgers en bedrijfsleven zoveel mogelijk te beperken.

· De inrichting van de openbare ruimte van het winkelgebied in en rondom de Middenbaan moet op korte termijn en in overleg met direct belanghebbenden worden gerenoveerd.

· Het College van B&W ontwikkelt een integrale visie op de ontwikkeling van de detailhandel. Hierbij moet minimaal aandacht worden besteed aan de volgende zaken: o Het karakter van de Middenbaan mag niet worden aangetast; o Een evenwichtige brancheverdeling binnen de wettelijke kaders van de ruimtelijke ordening.

Pagina 3 van 7

· De gemeente en het bedrijfsleven moeten gezamenlijk verantwoordelijk worden voor de voorzieningen en de openbare verlichting van de bedrijfsterreinen. De gemeente streeft daarbij naar het realiseren van parkmanagement-overeenkomsten.

· Daar waar noodzakelijk spant de gemeente zich in voor de revitalisatie van bedrijventerreinen. Hierbij legt de gemeente prioriteit bij Dierenstein en Ziedewij.

Onderwijs en kinderopvang
· Het onderwijsbeleid moet in samenhang met andere beleidsvelden ontwikkeld worden.

· De gemeente moet zich inspannen voor de realisatie van een "brede school" in Barendrecht-Centrum.

· In het gemeentelijke onderwijsbeleid moet als uitgangspunt gelden dat jongeren tot 23 jaar of op school zitten of aan het werk zijn. Daarnaast moet nog minimaal aandacht worden besteed aan de volgende zaken:
o Voor- en vroegschoolse educatie;
o Ondersteuning schoolloopbaan;
o Bestrijden van voortijdig schoolverlaten; o Beheersing van de Nederlandse taal;
o Controle op naleving van de leerplicht.

Sport, cultuur, recreatie en welzijn

Sport

· Het sportbeleid moet in samenhang met andere beleidsvelden ontwikkeld worden

· De gemeente spant zich ervoor in dat de sportvoorzieningen in Barendrecht van een goed niveau blijven en zonodig verbeterd worden.

· Het sportbeleid van de gemeente moet worden ingegeven door vraag en aanbod. Er dient een evenwichtige verdeling van sportaccommodaties over heel Barendrecht te zijn. De gemeente spant zich ervoor in om de wachtlijsten met betrekking tot de zwemles voor eind 2007 weg te werken.

Cultuur
· Kunst en cultuur moeten laagdrempelig zijn. De gemeente waakt ervoor dat alle kunst- en cultuuruitingen voor alle burgers van Barendrecht toegankelijk blijven.

· Het cultureel centrum Het Kruispunt wordt alleen "op afstand" gezet, indien de huidige functie en kwaliteit gehandhaafd blijven.

Pagina 4 van 7

Recreatie
· De inrichting van de eerste 75 hectare van de Zuidpolder is ter hand genomen. In de komende periode zal ook de tweede 75 hectare van de Zuidpolder ontwikkeld worden. Voorwaarden en uitgangspunten hierbij zijn:
o De huidige bestemming, natuur en extensieve recreatie, blijven onverkort van kracht;
o Uitbreiding van de woonfunctie in de Zuidpolder is niet toegestaan.

· Ook voor de Ziedewijdse polder blijft het huidige bestemmingsplan Oost onverkort van kracht.

Welzijn
· De jongerenvoorzieningen in Barendrecht moeten zo veel mogelijk op de vraag worden afgestemd. Bijvoorbeeld de openingstijden van de jongerencentra, waaronder die van de Wave.

· Het beleid van de gemeente dient erop gericht te zijn om het vrijwilligerswerk te faciliteren en aan te moedigen.

· De gemeente spant zich in voor de realisatie van zgn. woonzorgcirkels voor ouderen in heel Barendrecht.

Wet Maatschappelijke Ondersteuning
· Binnen het kader van de WMO moeten burgers de keuzevrijheid hebben en de verantwoordelijkheid kunnen dragen voor de besteding van een persoonsgebonden budget en de inkoop van de door hen gewenste zorg, vervoer en ondersteuning.

· Mensen met een handicap of chronische beperking moeten zoveel mogelijk zelfstandig kunnen functioneren en actief kunnen deelnemen aan het maatschappelijk leven. De gemeente draagt zorg voor een vangnet van voorzieningen voor haar inwoners die niet in staat zijn voor zich zelf te zorgen. De gemeente moet voorkomen dat als gevolg van de invoering van de WMO door een opeenstapeling van eigen bijdragen, deze deelname aan de maatschappij wordt beperkt.

Sociale voorzieningen en maatschappelijke dienstverlening · De gemeente voert een actief beleid om de stille armoede te bestrijden. Dit doet zij ondermeer door:
o Het voeren van een actief informatiebeleid om burgers op de mogelijkheden van kwijtscheldingsregelingen van gemeentelijke belastingen, bijzondere bijstand en het gespreid betalen van gemeentelijke belastingen te wijzen; o Het vóór eind 2007 in samenwerking met belangengroepen een sociaal loket te realiseren.

· De gemeente moet een beroep kunnen doen op mensen met een uitkering. Hierbij moet worden gedacht aan de ondersteuning van vrijwilligers- of welzijnswerk en van gemeentelijke werkzaamheden. Bij weigering moeten binnen het raamwerk van de wettelijke mogelijkheden sancties, zoals het korten op de uitkering, worden genomen. Pagina 5 van 7

· De gemeente spant zich ervoor in dat misbruik van sociale voorzieningen krachtig wordt bestreden. Fraudebestrijding door de koppeling van cliëntgegevens is hierbij van belang.

Volksgezondheid en milieu

Milieu
· De gemeente vervult in de praktijk een actieve voorbeeldfunctie als het gaat om een verantwoord milieu.

· De gemeente actualiseert haar beleidsplannen vanaf 2007 op het gebied van milieu. Hierbij dient minimaal aan de volgende zaken aandacht besteed te worden: o de luchtkwaliteit;
o geluidsoverlast;
o watermanagement;

· De gemeente moet ter voorkoming van problemen rond de waterstand, de capaciteit voor de afvoer en opvang van het oppervlaktewater controleren, met name in de oudere wijken. Er moet duidelijkheid komen welke overheidsinstantie de hoofdverantwoordelijkheid draagt voor de stand van het grondwater in de gemeente.

· De gemeente moet op korte termijn tot een evaluatie van het afvalbeleid van de gemeente komen. Bij nieuw beleid dienen andere vormen van het aanbieden van huisvuil betrokken te worden.

· De openingstijden van het afvalaanbiedstation moeten op de vraag worden afgestemd. De gemeente start in maart 2007 een experiment met de verruiming van de openingstijden van het afvalaanbiedstation op de zaterdag.

Wijkbeheer
· Er moet interactief wijkbeheer komen, waarbij de bewoners, in overleg met de gemeente, binnen een gemeentelijk budget hun eigen woonomgeving kunnen inrichten en onderhouden.

Ruimtelijke ordening
· De gemeente spant zich ervoor in dat de regionale huisvestingsnorm (15% beschikbaar voor lokale inzet) van tafel gaat. De gemeente moet in de eerste plaats kunnen bouwen voor de eigen bevolking.

· Ten opzicht van de huidige woonvisie moeten er versneld meer betaalbare (kleinere) woningen komen voor jongeren (23 jaar), ouderen en eenpersoonshuishoudens. Hierna omschreven als de "doelgroepen".

· In het deel van Barendrecht ten oosten van de A29 wordt alleen op beperkte schaal en passend in de omgeving, hoogbouw met maximaal 6 woonlagen voor de doelgroepen toegestaan. Op de begane grond is een bouwlaag toegestaan voor andere doeleinden, bijvoorbeeld parkeervoorzieningen en/of winkels. Pagina 6 van 7

· De historische dorpskern rondom het Doormanplein moet bewaard blijven.

· De nog te realiseren woningbouw in Barendrecht moet een mix van huur- en koopwoningen zijn. Maximaal 32,5 % van deze woningbouw is bestemd voor sociale huur- en koopwoningen, waaronder maatschappelijke gebonden eigendom, ten behoeve van de doelgroepen.

· De gemeente stelt een plan van aanpak op voor de kwaliteitsontwikkeling van de woonomgeving van de oudere wijken.

· Inbreilocaties moeten zoveel mogelijk beperkt blijven. Bij inbreilocaties moet het bestaande groen onderdeel worden van het nieuwe plan.

· De gemeente staat een sturend grondbeleid voor. Om deze regiefunctie verder vorm te geven, dient in de herziene Nota Grondbeleid het instrument "grondaankoop met voorkeursrecht" een prominente rol te krijgen.

· Een bijzonder project inzake herontwikkeling vormt het Centrumplan. In de komende periode willen wij dit project weer nieuw leven inblazen. Voor eind september 2006 moet de raad geïnformeerd worden over de stand van zaken, gevolgd door een gericht procesplan in december 2006.
Financiën
· De huidige door de gemeente te bepalen leges worden niet meer dan met een jaarlijkse indexering verhoogd. Nieuw in te voeren leges zijn kostendekkend, conform het wettelijk uitgangspunt. Verhoging van de huidige leges en invoering van nieuwe leges lager dan kostendekkend, kan alleen als dit middel gebruikt wordt om nieuw beleid te sturen.

· De gemeente voert geen algemene verhoging van de OZB door. Een verhoging op basis van een inflatiecorrectie is aanvaardbaar.

Pagina 7 van 7


---- --