Algemene Onderwijsbond

Algemene Onderwijsbond: A-teams voor schoolverbetering

Zwakke scholen verdienen stevige steun

De kwaliteit van de begeleiding van zeer zwakke scholen om er weer bovenop te komen, wisselt enorm van kwaliteit. Dat blijkt uit onderzoek van de Inspectie van het Onderwijs. "Verbetering van de kwaliteit van scholen moet niet van toeval afhangen", vindt voorzitter Walter Dresscher van de Algemene Onderwijsbond. Hij wil dat er multi-disciplinaire teams komen die op afroep scholen, die in zwaar weer verkeren, er weer bovenop helpen. "Dat is goed voor de kwaliteit, de leerlingen en het personeel."

Vanaf 1 mei gaat de Inspectie van het Onderwijs de namen van zeer zwakke scholen publiceren. Volgens het overzicht zijn dat op dit moment 63 basisscholen, 1 school voor speciaal basisonderwijs, 10 expertisecentra voor speciaal onderwijs en 8 scholen voor voortgezet onderwijs. In het onderzoek naar het ontstaan van zeer zwakke scholen signaleert de inspectie dat deze scholen vaak te maken hebben een slecht functionerend bestuur en een zwak management. Behalve dat de school daardoor in de problemen is geraakt, belemmert dat vaak ook de aanpak van de problemen op de scholen. "Wanneer een schoolbestuur het stempeltje 'zeer zwak' voor het onderwijs op een van de vestigingen krijgt, moet op dit moment datzelfde schoolbestuur zich aan de haren uit het moeras zien te trekken. Dat lijkt mij een vrijwel onmogelijke opgave omdat men zelf de problemen heeft onderschat of te laat heeft gezien", constateert Walter Dresscher. "Weliswaar wordt vaak hulp van buiten ingeroepen, maar ook dan blijft het schoolbestuur de hoofdrolspeler in plaats van dat een onafhankelijk team van specialisten de problemen gaat aanpakken." De inspectie zegt in het onderzoek Ontstaan en ontwikkeling van zeer zwakke scholen dat schoolbesturen wel hulp inroepen, maar dat de kwaliteit van die hulp erg wisselend is. "Als die hulp niet goed is, dan zijn zeer zwakke scholen nog verder van huis", aldus Dresscher. "Reden voor de AOb om te streven naar goed gekwalificeerde A-teams die op afroep beschikbaar zijn. Het gaat dan om teams met expertise op het gebied van onderwijskwaliteit en personeelsbeleid. Ons belang is dat ook in crisissituaties goed personeelsbeleid wordt gevoerd." Het idee voor zulke A-teams bestaat al langer bij de AOb, maar besturenorganisaties houden de boot af, constateert Dresscher. "Zij zien helaas niet dat bestuur, ouders, leerlingen en personeel hier één gemeenschappelijk belang hebben, namelijk dat de school zo snel mogelijk weer goed functioneert en kinderen kwalitatief goed onderwijs krijgen. Dat vraagt een interventie-team waarin interimbestuurders, onderwijsspecialisten én vertegenwoordigers van het personeel zitten."

Meer informatie bij Robert Sikkes (coördinator communicatie) 06-12967847 of Ivan Bartholomeus (persvoorlichter) 06-22991579

AOb, sterk in onderwijs. Meer informatie: www.aob.nl