Waterschap Roer & Overmaas


25-04-2006

Persinformatie: intentieverklaring vervanging spoor- en wegbrug (voetgangerstunnel/faunapassage) over Vloedgraaf in Nieuwstadt ondertekend

Vandaag heeft de ondertekening plaatsgevonden van een intentieverklaring voor het vervangen van de spoor- en wegbrug (voetgangerstunnel en faunapassage) over de Vloedgraaf in Nieuwstadt.

Door het gezamenlijk uitvoeren van dit project worden meerdere doelstellingen (voorkomen wateroverlast, faunapassage, recreatieve mogelijkheden en vervanging oude brug) gerealiseerd. Bovendien is er een kostenvoordeel omdat de ontwerp- en uitvoeringskosten gedeeld worden. De planning is om dit voorjaar te starten met de voorbereidingen en het project in 2007 volledig te realiseren.

Met het totale project is een is een investering gemoeid van 2,3 miljoen. Het Ministerie van Verkeer en Waterstaat subsidieert het project uit het Meerjaren Programma Ontsnippering als onderdeel voor het realiseren van de ecologische hoofdstructuur. Door voorfinanciering door de Provincie kan dit project versneld worden uitgevoerd. In een gebied waar de verstedelijking in hoog tempo toeneemt, wordt nu een ingreep ten behoeve van ecologische uitwisseling voor diverse soorten ontwikkeld. De passage bij de Vloedgraaf vormt een versterking van de ecologische verbinding waardoor uitwisseling tussen de waardevolle natuurterreinen in dit gebied gewaarborgd wordt. De spoorlijn Sittard-Roermond en de gemeentelijke Funckelweideweg vormen knelpunten voor de ecologische verbinding tussen het vochtige IJzerenbosch in Susteren en diverse beekdalen. De geplande onderdoorgangen krijgen ieder een breedte van minimaal 14 meter waardoor het ree de passage ook echt zal kunnen gebruiken. De gemeente Echt-Susteren wil graag een recreatieve passage voor voetgangers en fietsers aan de andere zijde van de beek. Bij extreem hoogwater zal de hele passage bruikbaar zijn voor waterberging in het gebied.

De ondertekening vond plaats door J. Schrijen, voorzitter van het Waterschap Roer en Overmaas, mevrouw W. J. van Stam, directeur regio zuid van ProRail, J. K. M. Verheesen wethouder en loco-burgemeester van de gemeente Echt-Susteren en H. Vrehen, gedeputeerde van de Provincie Limburg. Met een pikhouweel startten zij symbolisch het sloopwerk van de huidige brug waarmee zij de ondertekening van de intentieovereenkomst kracht bij zetten.