Waterschap Roer & Overmaas
25-04-2006
Persinformatie: intentieverklaring vervanging spoor- en wegbrug
(voetgangerstunnel/faunapassage) over Vloedgraaf in Nieuwstadt
ondertekend
Vandaag heeft de ondertekening plaatsgevonden van een
intentieverklaring voor het vervangen van de spoor- en wegbrug
(voetgangerstunnel en faunapassage) over de Vloedgraaf in Nieuwstadt.
Door het gezamenlijk uitvoeren van dit project worden meerdere
doelstellingen (voorkomen wateroverlast, faunapassage, recreatieve
mogelijkheden en vervanging oude brug) gerealiseerd. Bovendien is er
een kostenvoordeel omdat de ontwerp- en uitvoeringskosten gedeeld
worden. De planning is om dit voorjaar te starten met de
voorbereidingen en het project in 2007 volledig te realiseren.
Met het totale project is een is een investering gemoeid van 2,3
miljoen. Het Ministerie van Verkeer en Waterstaat subsidieert het
project uit het Meerjaren Programma Ontsnippering als onderdeel voor
het realiseren van de ecologische hoofdstructuur. Door
voorfinanciering door de Provincie kan dit project versneld worden
uitgevoerd. In een gebied waar de verstedelijking in hoog tempo
toeneemt, wordt nu een ingreep ten behoeve van ecologische
uitwisseling voor diverse soorten ontwikkeld. De passage bij de
Vloedgraaf vormt een versterking van de ecologische verbinding
waardoor uitwisseling tussen de waardevolle natuurterreinen in dit
gebied gewaarborgd wordt. De spoorlijn Sittard-Roermond en de
gemeentelijke Funckelweideweg vormen knelpunten voor de ecologische
verbinding tussen het vochtige IJzerenbosch in Susteren en diverse
beekdalen. De geplande onderdoorgangen krijgen ieder een breedte van
minimaal 14 meter waardoor het ree de passage ook echt zal kunnen
gebruiken. De gemeente Echt-Susteren wil graag een recreatieve
passage voor voetgangers en fietsers aan de andere zijde van de beek.
Bij extreem hoogwater zal de hele passage bruikbaar zijn voor
waterberging in het gebied.
De ondertekening vond plaats door J. Schrijen, voorzitter van het
Waterschap Roer en Overmaas, mevrouw W. J. van Stam, directeur regio
zuid van ProRail, J. K. M. Verheesen wethouder en loco-burgemeester
van de gemeente Echt-Susteren en H. Vrehen, gedeputeerde van de
Provincie Limburg. Met een pikhouweel startten zij symbolisch het
sloopwerk van de huidige brug waarmee zij de ondertekening van de
intentieovereenkomst kracht bij zetten.