Gemeente Utrecht

Utrecht doet mEE met DigiD

Een uittreksel nodig? Een afspraak maken om grofvuil op te laten halen? Bewoners van de gemeente Utrecht hoeven hiervoor niet meer naar een gemeentelijke balie om zich te legitimeren, maar kunnen dit via www.utrecht.nl regelen. Vanaf 24 april 2006 biedt de gemeente Utrecht namelijk ook diensten en producten met DigiD aan.

DigiD (Digitale Identiteit) is een inlogcode waarmee burgers via internet zaken kunnen doen met overheidsinstellingen. Voor de overheid is het een systeem om de identiteit van haar klanten te controleren. De inlogcode is - gratis - aan te vragen via www.digid.nl.

Wat doet de gemeente Utrecht met DigiD?

Bewoners kunnen on-line:


* een uittreksel van de Gemeentelijke Basisadministratie en van de Burgerlijke Stand aanvragen


* bij emigratie de uitschrijving naar het buitenland regelen


* een afspraak maken om grofvuil op te laten halen (vanaf 1 mei 2006)


* een aanvraag voor de Wet voorzieningen gehandicapten indienen (vanaf 14 mei 2006).

Het was al mogelijk om aanvraagformulieren te downloaden van de gemeentelijke website. Later dit jaar kunnen klanten met DigiD voor meer producten en diensten op www.utrecht.nl terecht.