Jongere medewerker veel kritischer over organisatieverandering
Roland berger en insead
- Persbericht -
Europees onderzoek van Roland Berger met INSEAD toont aan:
Perceptiekloof tussen senior en junior
nekt succesvol veranderingsmanagement
Amsterdam, dinsdag 25 april 2006 - Junior en senior management van grote Europese
bedrijven hebben vaak totaal verschillende opvattingen over de veranderingen die een
bedrijf doormaakt of heeft doorgemaakt. Dit blijkt uit Europees onderzoek van Roland
Berger Strategy Consultants in samenwerking met INSEAD. Naar aanleiding van haar
bevindingen, trekt Roland Berger een aantal conclusies om veranderingen succesvol door te
kunnen blijven voeren.
Terwijl bijna tweederde van de senior managers veranderingsprocessen binnen hun
organisatie als een absoluut succes beschouwt, blijkt amper een kwart van het
middenmanagement hier net zo over te denken. 'Het verschil van inzicht tussen junior en
senior management vormt een serieus probleem voor organisaties,' aldus Arnoud van der
Slot, partner bij Roland Berger en lid van het Nederlandse management team. 'Waar
bijvoorbeeld driekwart van de jongere managers aangeeft dat de werksfeer sterk te lijden
heeft onder organisatieveranderingen, is slechts de helft van de meer senior managers het
hier mee eens. Eén op de vijf van hen zegt zelfs dat de sfeer er juist op vooruit
is gegaan.' Dit is echter niet het enige gebied waarbij de percepties uiteenlopen. Ook
met betrekking tot toewijding van werknemers, evaluatie van de communicatie en het effect
van veranderingen uit het verleden, zijn verschillende visies op te tekenen.
Problemen in perceptie
Om veranderingen succesvol door te kunnen voeren en werknemers te mobiliseren, is het
essentieel dat de verschillende managementniveaus meer op één lijn komen,
waarschuwt Van der Slot: 'De meningsverschillen kunnen cynisme zaaien bij het
middenmanagement en cynisme ondermijnt natuurlijk de toewijding van werknemers.' Nu al
geeft 60% van de middenmanagers aan dat de doorgevoerde veranderingen een blokkade vormen
voor toekomstige veranderingsinitiatieven. Roland Berger geeft twee adviezen: 'Seniors
moeten waken voor onderschatting van hoeveel communicatie en 'empowerment' nodig is om
veranderingsprocessen in goede banen te leiden. Daarentegen moeten de jongere managers
zich realiseren dat iedereen zijn rol heeft en oppassen dat zij hun gezonde scepsis niet
laten overslaan in cynisme'.
Communicatie cruciaal voor cultuur
Met name op het gebied van communicatie van slecht nieuws schieten organisaties vaak te
kort. De helft van de respondenten geeft dan ook aan dat in gevallen van slecht nieuws de
communicatie te laat op gang komt en onvolledig is. Slaagt de leiding er niet in de
communicatie en haar voorbeeldfunctie op orde te krijgen, dan lijkt een verslechtering
van de bedrijfscultuur onvermijdelijk. Het zal een grote impact hebben op de
slagvaardigheid om veranderingen door te voeren in de toekomst.
Implicaties voor succesvol en duurzaam veranderingsmanagement
De laatste jaren zijn bij veel bedrijven kostenreducties en centralisaties doorgevoerd.
Veelal zagen medewerkers de noodzaak van deze veranderingen in door de economisch
slechtere tijden. Nu echter, zie je de onderstroom van veranderingsmoeheid weer langzaam
toenemen, en sommige bedrijven beginnen daar al op in te spelen. Zo is ongeveer veertig
procent van de bedrijven doorlopend bezig om medewerkers de noodzaak van continue
verandering duidelijk te maken, al lopen er op het moment geen concrete
veranderingstrajecten.
Toch is er meer nodig. In zijn boek 'The End of Change' ging Van der Slot al op deze
problematiek in: 'Het middenmanagement moet minder het gevoel hebben dat de veranderingen
over ze heen komen. Veranderd worden voelt anders dan zelf veranderen'. Dit kan gedaan
worden door gedurende de verandering zoveel mogelijk stabiliteit en duidelijkheid te
creëren voor individuen binnen de organisatie. 'Ook al ligt het voor de hand,
consequente en eenduidige communicatie is hierbij essentieel. Als het gehele management
op één lijn staat, betrokkenheid en toewijding uitstraalt werkt dit
aanstekelijk voor het individu,' aldus van der Slot. 'De aanpak van de verandering moet
dan ook in lijn liggen met het bioritme van het bedrijf. Indien je daaraan voldoet in de
structurering van je veranderingsprogramma's neem je veel van de perceptiekloof en
daarmee veranderweerstand weg'.
Roland Berger Strategy Consultants
Roland Berger Strategy Consultants is een internationaal strategisch adviesbureau met ruim
1.600 medewerkers, verdeeld over 31 kantoren en 24 landen. In Europa behoort de firma tot
de top-3 van strategieadviseurs, wereldwijd tot de top-5. In het Nederlandse kantoor
werken ruim 50 mensen. Zie ook www.rolandberger.nl.