Jongere medewerker veel kritischer over organisatieverandering

Roland berger en insead


- Persbericht -

Europees onderzoek van Roland Berger met INSEAD toont aan: Perceptiekloof tussen senior en junior
nekt succesvol veranderingsmanagement

Amsterdam, dinsdag 25 april 2006 - Junior en senior management van grote Europese bedrijven hebben vaak totaal verschillende opvattingen over de veranderingen die een bedrijf doormaakt of heeft doorgemaakt. Dit blijkt uit Europees onderzoek van Roland Berger Strategy Consultants in samenwerking met INSEAD. Naar aanleiding van haar bevindingen, trekt Roland Berger een aantal conclusies om veranderingen succesvol door te kunnen blijven voeren.

Terwijl bijna tweederde van de senior managers veranderingsprocessen binnen hun organisatie als een absoluut succes beschouwt, blijkt amper een kwart van het middenmanagement hier net zo over te denken. 'Het verschil van inzicht tussen junior en senior management vormt een serieus probleem voor organisaties,' aldus Arnoud van der Slot, partner bij Roland Berger en lid van het Nederlandse management team. 'Waar bijvoorbeeld driekwart van de jongere managers aangeeft dat de werksfeer sterk te lijden heeft onder organisatieveranderingen, is slechts de helft van de meer senior managers het hier mee eens. Eén op de vijf van hen zegt zelfs dat de sfeer er juist op vooruit is gegaan.' Dit is echter niet het enige gebied waarbij de percepties uiteenlopen. Ook met betrekking tot toewijding van werknemers, evaluatie van de communicatie en het effect van veranderingen uit het verleden, zijn verschillende visies op te tekenen.

Problemen in perceptie
Om veranderingen succesvol door te kunnen voeren en werknemers te mobiliseren, is het essentieel dat de verschillende managementniveaus meer op één lijn komen, waarschuwt Van der Slot: 'De meningsverschillen kunnen cynisme zaaien bij het middenmanagement en cynisme ondermijnt natuurlijk de toewijding van werknemers.' Nu al geeft 60% van de middenmanagers aan dat de doorgevoerde veranderingen een blokkade vormen voor toekomstige veranderingsinitiatieven. Roland Berger geeft twee adviezen: 'Seniors moeten waken voor onderschatting van hoeveel communicatie en 'empowerment' nodig is om veranderingsprocessen in goede banen te leiden. Daarentegen moeten de jongere managers zich realiseren dat iedereen zijn rol heeft en oppassen dat zij hun gezonde scepsis niet laten overslaan in cynisme'.

Communicatie cruciaal voor cultuur
Met name op het gebied van communicatie van slecht nieuws schieten organisaties vaak te kort. De helft van de respondenten geeft dan ook aan dat in gevallen van slecht nieuws de communicatie te laat op gang komt en onvolledig is. Slaagt de leiding er niet in de communicatie en haar voorbeeldfunctie op orde te krijgen, dan lijkt een verslechtering van de bedrijfscultuur onvermijdelijk. Het zal een grote impact hebben op de slagvaardigheid om veranderingen door te voeren in de toekomst.

Implicaties voor succesvol en duurzaam veranderingsmanagement De laatste jaren zijn bij veel bedrijven kostenreducties en centralisaties doorgevoerd. Veelal zagen medewerkers de noodzaak van deze veranderingen in door de economisch slechtere tijden. Nu echter, zie je de onderstroom van veranderingsmoeheid weer langzaam toenemen, en sommige bedrijven beginnen daar al op in te spelen. Zo is ongeveer veertig procent van de bedrijven doorlopend bezig om medewerkers de noodzaak van continue verandering duidelijk te maken, al lopen er op het moment geen concrete veranderingstrajecten.

Toch is er meer nodig. In zijn boek 'The End of Change' ging Van der Slot al op deze problematiek in: 'Het middenmanagement moet minder het gevoel hebben dat de veranderingen over ze heen komen. Veranderd worden voelt anders dan zelf veranderen'. Dit kan gedaan worden door gedurende de verandering zoveel mogelijk stabiliteit en duidelijkheid te creëren voor individuen binnen de organisatie. 'Ook al ligt het voor de hand, consequente en eenduidige communicatie is hierbij essentieel. Als het gehele management op één lijn staat, betrokkenheid en toewijding uitstraalt werkt dit aanstekelijk voor het individu,' aldus van der Slot. 'De aanpak van de verandering moet dan ook in lijn liggen met het bioritme van het bedrijf. Indien je daaraan voldoet in de structurering van je veranderingsprogramma's neem je veel van de perceptiekloof en daarmee veranderweerstand weg'.

Roland Berger Strategy Consultants
Roland Berger Strategy Consultants is een internationaal strategisch adviesbureau met ruim
1.600 medewerkers, verdeeld over 31 kantoren en 24 landen. In Europa behoort de firma tot de top-3 van strategieadviseurs, wereldwijd tot de top-5. In het Nederlandse kantoor werken ruim 50 mensen. Zie ook www.rolandberger.nl.