SOTHEBY'S
Press Release
De mooiste schilderijen uit de 19de eeuw
De veiling van belangrijke 19de eeuwse schilderijen bij Sotheby's Amsterdam op maandag 24 april 2006 biedt indrukwekkende voorbeelden van de Hollandse Romantiek en van het Hollands Impressionisme. De zomerlandschappen, strandtaferelen, ijsgezichten, afkomstig uit verschillende Europese collecties, kunnen gezien worden als de mooiste voorbeelden van de 19de eeuwse Hollandse schilderkunst.
Een van de hoogtepunten is een prachtig Winterlandschap met houtsprokkelaars van B.C. Koekkoek. Baren Cornelis, de beroemdste telg van de grootste schildersdynastie van de 19de eeuw, de familie Koekkoek, werd geboren in Middelburg in 1803 en overleed in Kleef in 1862. Door zijn ongeëvenaarde meesterschap genoot hij al onder zijn tijdgenoten bekendheid als 'Prins der Landschapschilders'. In 1934 verhuisde B.C. Koekkoek naar Kleef. De stad, met de omringende bossen en het nabijgelegen Rijnlandschap beantwoordden het aan zijn ideaalbeeld van een landschap. Koekkoek's weidse landschappen waren zeer in trek. In 1839 kocht koning Willem III een groot bosgezicht. Tsaar Alexander II was zo onder de indruk van dit schilderij dat hij een vergelijkbaar bosgezicht bestelde. Tot de leerlingen van Koekkoek behoorden Barend Klombeek, Alexander Daiwaille, Louwrens Hanedoes, Johannes Tavenraat, Frederik Marinus Kruseman, Lodewijk Johannes Kleijn en Koekkoek's broer Marinus. Koekkoek legde de grondslag voor de stijl die een grote invloed had op de Hollandse landschapschilderkunst van de 19de eeuw, de Kleefse Romantiek. Het nu bij Sotheby's aangeboden doek Winterlandschap met houtsprokkelaars uit 1856 heeft een richtprijs van ¤420.000-600.000.
Een tweede hoogtepunt van de veiling bij Sotheby's is een particuliere collectie belangrijke werken door George Hendrik Breitner uit zijn vroege Haagse periode tot en met zijn beroemde Amsterdamse stijl. Het merendeel van de werken werd door de verzamelaar, Dr. J. ten Bokkel, verworven in de jaren 1980. Veel werken maakten deel uit van de grote Breitner tentoonstellingen. De collectie geeft een fascinerend overzicht van de onderwerpen die Breitner gedurende zijn gehele loopbaan gebruikte; het zwoegen van de werkende klasse in Waspitten in de sneeuw', Bouwplaats bij de Van Diemenstraat en 'Sleperskar op een Amsterdamse brug en de dierlijke kracht van het paard in Gele Rijders. G.H. Breitner (1857-1923) was een van de opvallendste avant-garde kunstenaars uit het fin-de-siècle. Hij ontwikkelde een zeer persoonlijke, expressieve stijl waarin hij de essentiële trekken van het menselijk figuur in een paar streken vastlegt. Met Van Gogh, met wie Breitner in de jaren 1880 samenwerkte, deelde hij een fascinatie voor de menselijke figuur en de ambitie om schoonheid op te offeren ten gunste van expressie en emotie. De stad Amsterdam was voor hem een eindloze bron van inspiratie. De drukke straten met trams, rijtuigen en voorbijgangers, de dienstmeisjes en arbeiders, de bouwputten - Breitner was een van de eerste kunsteenaars die hiervan de schoonheid zag.. Hoogtepunt van de collectie is het prachtige doek Waspitten in de sneeuw (¤ 2600.000-360.000). De drie vrouwen zijn met een rauwe kracht geschilderd; de bijna levensgrote figuren worden afgesneden door de randen van het schilderij. Breitner brengt zijn modellen dicht bij de toeschouwer, om hen als het ware in het tafereel te trekken. In de gedurfde compositie is Breitner's interesse in fotografie herkenbaar.
Afkomstig uit een andere particuliere collectie is een belangrijk Amsterdams stadsgezicht, eveneens door G.H. Breitner. Het doek toont een Paardenkar op de Eenhoornsluis over de Korte Prinsengracht. De Eenhoornsluis was een drukke verbindingsroute met veel verkeer en voorbijgangers, en bood een prachtig gezicht op de gracht en de grachtenpanden. Het doek uit 1911, dat zich ruim dertig jaar in een privé collectie bevond, zal naar verwachting ¤250.000-350.000 opbrengen.
Interessant is een particuliere collectie werken van Hendrik Willem Mesdag (1831-1915), bijeengebracht in het begin van de 20ste eeuw. Hoogtepunt van de collectie, die vier schilderijen en circa twintig werken op papier omvat, is het doek Bomschuiten in de golven (¤120.000-160.000). Mesdag was een van de sleutelfiguren van de Haagse School. Hij studeerde in Brussel en maakte daar kennis met de School van Barbizon en met de grootopgezette zeestukken van de Belgische kunstenaars Louis Artan en P.J. Claeys. In 1868 verhuisde Mesdag Scheveningen waar hij dicht bij zijn inspiratiebron, de zee, kon zijn. Zijn grote doorbraak kwam in 1870, toen hem een gouden medaille werd toegekend tijdens de Salon in Parijs.
Floris Arntzenius (1864-1925) studeerde - met George Breitner, Isaac Israels en Willem Witsen - aan de Amsterdamse Kunstacademie. Als typische vertegenwoordiger van zijn tijd werd hij aangetrokken door zowel de sfeervolle kunst van de Haagse School, als door de meer wereldse kunst van de Amsterdamse Impressionisten. In zijn strandtaferelen werd Arntzenius duidelijk meer geïnspireerd door de Amsterdamse School. Voor hem geen bomschuiten op het strand, geen vissers die de vangst binnenhalen, geen vrouwen die netten boeten. In het nu aangeboden strandgezicht schildert Arntzenius een elegant gezelschap van goed geklede vrouwen in strandstoelen, heren die de krant lezen terwijl de kinderen in het zand spelen. De aquarel zal vermoedelijk ¤75.000-95.000 opbrengen.
Kijkdagen: 20, 21, 22 en 23 pril van 10.00 tot 17.00 uur
Veiling maandag 24 april om 14.00 en 19.00 uur
Beeldmateriaal is beschikbaar en wordt u op verzoek toegestuurd:
Sotheby's Press Office Amsterdam, tel. 020 550 2205/6
diana.ridderikhoff@sothebys.com, www.sothebys.com
Diana Ridderikhoff
Press Office & Marketing
Sotheby's Amsterdam
De Boelelaan 30, 1083 HJ Amsterdam
T +31 20-550 2205 F +31 20-550 2310
E diana.ridderikhoff@sothebys.com
www.sothebys.com