Gemeente Stein
Kwijtschelding van gemeentelijke belastingen
24-04-2006
Kwijtschelding van gemeentelijke belastingen
In de gemeente Stein zijn voor 2006 de kwijtscheldingsnormen bepaald
op 100% van de bijstandsnorm. Dit betekent dat mensen met een
minimum-inkomen (o.a. bijstands-uitkering) voor kwijtschelding in
aanmerking komen, behalve als wordt beschikt over een vermogen dat een
bepaald bedrag te boven gaat.
Kwijtschelding van belastingen is alleen mogelijk voor de
onroerende-zaakbelastin¬gen, de rioolrechten, het vast recht van de
afvalstoffenheffing en de hondenbelasting (eerste hond).
Cliënten afdeling Werk en Inkomen
Van de belastingplichtigen met een bijstandsuitkering zijn de meeste
gegevens reeds bij de gemeente bekend, zodat kan worden volstaan met
een "verkort" verzoekformulier om kwijtschelding.
De mensen met een bijstandsuitkering worden apart aangeschreven onder
bijvoeging van het "verkort" verzoekformulier. Door indiening hiervan
wordt voldaan aan de kwijtscheldingsregeling van de gemeente Stein.
Het gebruikelijke formulier hoeft dan niet meer aangevraagd te worden.
Mensen die géén bericht hebben ontvangen, kunnen dit alsnog melden bij
de afdeling belastingen.
Overige belastingplichtigen
Omdat de gegevens van de overige belastingplichtigen met een uitkering
op of rond het minimum-inkomen (o.a. AOW-ers en WAO-ers) niet bij de
gemeente bekend zijn, moet deze categorie zelf verzoeken om
kwijtschelding met het gebruikelijk verzoekformulier. Het is namelijk
niet mogelijk gebleken om deze groep te traceren en apart aan te
schrijven.
Regelgeving
Voor het beoordelen van verzoeken om kwijtschelding heeft het Rijk
regels gemaakt. De gemeente Stein past deze regels toe. De regeling
houdt in dat bij de bereke¬ning van kwijtschelding de kosten van
bestaan binnen een bepaalde bandbreedte worden gesteld op 100% van het
inkomen van de belastingschuldige. Met andere woorden: de
kwijtscheldingsnorm is 100% van het totale inkomen (= zonder aftrek
van uitgaven).
Wanneer komt u wel in aanmerking voor kwijtschelding?
U komt in aanmerking voor volledige kwijtschelding als uw netto
besteed¬baar inkomen lager dan of gelijk is aan het norminkomen
(100%-norm) dat op uw gezinssituatie van toepassing is. Het netto
besteedbaar inkomen wordt bepaald door de netto inkomsten per maand te
verminderen met bepaalde maandelijkse lasten.
Netto inkomsten zijn: loon, pensioen of uitkering plus vakan¬tiegeld,
ontvangen alimentatie, huurtoeslag, inkomsten uit kamerverhuur en
kostgangers en een voorlopige teruggaaf inzake "heffingskortingen".
Maandelijkse lasten zijn: de huurprijs van uw woning boven een
bepaalde ondergrens of eventueel maandelijkse hypotheek¬rente van de
woning, beta¬lin¬gen op belastingschulden, betaalde alimentatie en de
kosten van ziektekostenverzekering (nominale basispremie + aanvullende
premie(s). Huurprijs en maandelijkse hypotheekrente zijn aan een
maximum gebonden.
Per 1 januari 2006 zijn de rijksnormen per maand maximaal:
Beneden 65 jaar
- alleenstaande 841,00
- éénoudergezin 1.082,00
- echtpaar/samenwonend 1.202,00
65 jaar en ouder
- alleenstaande 914,00
- éénoudergezin 1.134,00
- echtpaar/samenwonend 1.262,00 *
* Als slechts één partner 65 jaar of ouder is, dan geldt eveneens een
bedrag van 1.262,00.
Als uw netto besteedbaar inkomen hoger is dan deze bedragen, dan wil
dat nog niet zeggen dat u niet voor kwijtschelding in aanmerking komt.
Afhanke¬lijk van uw persoonlijke financiële situatie kan gedeeltelijke
kwijtschelding mogelijk zijn.
Wanneer komt u niet in aanmerking voor kwijtschelding?
U komt onder andere niet voor kwijtschelding in aanmerking als:
u over voldoende betalingscapaciteit beschikt;
u voldoende vermogen heeft: bank/giro- en spaartegoeden (vrij te laten
bedrag tot maximaal
1.830,00), een auto met een dagwaarde van meer dan 2.269,00 en de
overwaarde van de eigen woning. Dit laatste is het verschil tussen de
verkoopwaarde en de op de woning rustende hypotheek;
u het verzoek om kwijtschelding niet binnen 6 weken na dagtekening van
het aanslagbiljet heeft ingediend;
u het kwijtscheldingsformulier niet volledig en/of onjuist heeft
ingevuld;
u de aanvullende informatie die bij het formulier wordt gevraagd niet
(tijdig) heeft ingeleverd;
het feit dat u niet kunt betalen aan u zelf te wijten is, bijvoorbeeld
omdat u bij andere schuldeisers aflossingen (méér dan 136,00)
verricht.
Formulier
U kunt kwijtschelding aanvragen met het 'Verzoek¬formulier
kwijtschelding van gemeentelijke belastingen'. Dit kunt u krijgen bij
de afdeling Belastingen, na een telefoontje krijgt u het
thuisgestuurd.
Het formulier moet u binnen zes weken na dagtekening van het
aan¬slagbiljet bij de gemeente indienen. Dit betekent dat uw
kwijtscheldingsverzoek uiterlijk 11 juni 2006 bij de gemeente binnen
moet zijn. Verzoeken die te laat binnenkomen, worden afgewezen.
Uitstel van betaling
Heeft u een aanvraag om kwijtschelding ingediend, dan krijgt u
automatisch uitstel van betaling. Pas als blijkt dat u geen
kwijtschelding krijgt, moet u de verschuldigde belasting alsnog
betalen binnen de termijnen die op het aanslagbiljet staan vermeld.
Als u niet voor kwijtschelding in aanmerking komt, kan de gemeente
wellicht een betalingsregeling treffen.
Hebt u vragen over het kwijtschelden van belastingen, dan kunt u
terecht bij de afdeling Belastingen in het gemeentehuis, tel. 046 -
4359335.