Gemeente Stein


Kwijtschelding van gemeentelijke belastingen
24-04-2006
Kwijtschelding van gemeentelijke belastingen
In de gemeente Stein zijn voor 2006 de kwijtscheldingsnormen bepaald op 100% van de bijstandsnorm. Dit betekent dat mensen met een minimum-inkomen (o.a. bijstands-uitkering) voor kwijtschelding in aanmerking komen, behalve als wordt beschikt over een vermogen dat een bepaald bedrag te boven gaat.

Kwijtschelding van belastingen is alleen mogelijk voor de onroerende-zaakbelastin¬gen, de rioolrechten, het vast recht van de afvalstoffenheffing en de hondenbelasting (eerste hond).

Cliënten afdeling Werk en Inkomen
Van de belastingplichtigen met een bijstandsuitkering zijn de meeste gegevens reeds bij de gemeente bekend, zodat kan worden volstaan met een "verkort" verzoekformulier om kwijtschelding.

De mensen met een bijstandsuitkering worden apart aangeschreven onder bijvoeging van het "verkort" verzoekformulier. Door indiening hiervan wordt voldaan aan de kwijtscheldingsregeling van de gemeente Stein. Het gebruikelijke formulier hoeft dan niet meer aangevraagd te worden. Mensen die géén bericht hebben ontvangen, kunnen dit alsnog melden bij de afdeling belastingen.

Overige belastingplichtigen
Omdat de gegevens van de overige belastingplichtigen met een uitkering op of rond het minimum-inkomen (o.a. AOW-ers en WAO-ers) niet bij de gemeente bekend zijn, moet deze categorie zelf verzoeken om kwijtschelding met het gebruikelijk verzoekformulier. Het is namelijk niet mogelijk gebleken om deze groep te traceren en apart aan te schrijven.

Regelgeving
Voor het beoordelen van verzoeken om kwijtschelding heeft het Rijk regels gemaakt. De gemeente Stein past deze regels toe. De regeling houdt in dat bij de bereke¬ning van kwijtschelding de kosten van bestaan binnen een bepaalde bandbreedte worden gesteld op 100% van het inkomen van de belastingschuldige. Met andere woorden: de kwijtscheldingsnorm is 100% van het totale inkomen (= zonder aftrek van uitgaven).

Wanneer komt u wel in aanmerking voor kwijtschelding? U komt in aanmerking voor volledige kwijtschelding als uw netto besteed¬baar inkomen lager dan of gelijk is aan het norminkomen (100%-norm) dat op uw gezinssituatie van toepassing is. Het netto besteedbaar inkomen wordt bepaald door de netto inkomsten per maand te verminderen met bepaalde maandelijkse lasten.

Netto inkomsten zijn: loon, pensioen of uitkering plus vakan¬tiegeld, ontvangen alimentatie, huurtoeslag, inkomsten uit kamerverhuur en kostgangers en een voorlopige teruggaaf inzake "heffingskortingen". Maandelijkse lasten zijn: de huurprijs van uw woning boven een bepaalde ondergrens of eventueel maandelijkse hypotheek¬rente van de woning, beta¬lin¬gen op belastingschulden, betaalde alimentatie en de kosten van ziektekostenverzekering (nominale basispremie + aanvullende premie(s). Huurprijs en maandelijkse hypotheekrente zijn aan een maximum gebonden.

Per 1 januari 2006 zijn de rijksnormen per maand maximaal:

Beneden 65 jaar

- alleenstaande 841,00

- éénoudergezin 1.082,00

- echtpaar/samenwonend 1.202,00

65 jaar en ouder

- alleenstaande 914,00

- éénoudergezin 1.134,00

- echtpaar/samenwonend 1.262,00 *


* Als slechts één partner 65 jaar of ouder is, dan geldt eveneens een bedrag van 1.262,00.

Als uw netto besteedbaar inkomen hoger is dan deze bedragen, dan wil dat nog niet zeggen dat u niet voor kwijtschelding in aanmerking komt. Afhanke¬lijk van uw persoonlijke financiële situatie kan gedeeltelijke kwijtschelding mogelijk zijn.

Wanneer komt u niet in aanmerking voor kwijtschelding? U komt onder andere niet voor kwijtschelding in aanmerking als: u over voldoende betalingscapaciteit beschikt;
u voldoende vermogen heeft: bank/giro- en spaartegoeden (vrij te laten bedrag tot maximaal

1.830,00), een auto met een dagwaarde van meer dan 2.269,00 en de overwaarde van de eigen woning. Dit laatste is het verschil tussen de verkoopwaarde en de op de woning rustende hypotheek; u het verzoek om kwijtschelding niet binnen 6 weken na dagtekening van het aanslagbiljet heeft ingediend;
u het kwijtscheldingsformulier niet volledig en/of onjuist heeft ingevuld;
u de aanvullende informatie die bij het formulier wordt gevraagd niet (tijdig) heeft ingeleverd;
het feit dat u niet kunt betalen aan u zelf te wijten is, bijvoorbeeld omdat u bij andere schuldeisers aflossingen (méér dan 136,00) verricht.

Formulier
U kunt kwijtschelding aanvragen met het 'Verzoek¬formulier kwijtschelding van gemeentelijke belastingen'. Dit kunt u krijgen bij de afdeling Belastingen, na een telefoontje krijgt u het thuisgestuurd.

Het formulier moet u binnen zes weken na dagtekening van het aan¬slagbiljet bij de gemeente indienen. Dit betekent dat uw kwijtscheldingsverzoek uiterlijk 11 juni 2006 bij de gemeente binnen moet zijn. Verzoeken die te laat binnenkomen, worden afgewezen.

Uitstel van betaling
Heeft u een aanvraag om kwijtschelding ingediend, dan krijgt u automatisch uitstel van betaling. Pas als blijkt dat u geen kwijtschelding krijgt, moet u de verschuldigde belasting alsnog betalen binnen de termijnen die op het aanslagbiljet staan vermeld. Als u niet voor kwijtschelding in aanmerking komt, kan de gemeente wellicht een betalingsregeling treffen.

Hebt u vragen over het kwijtschelden van belastingen, dan kunt u terecht bij de afdeling Belastingen in het gemeentehuis, tel. 046 - 4359335.