Gemeente Stein
Aanslag-/ beschikkingsbiljet gemeentelijke belastingen 2006
24-04-2006
Aanslag-/ beschikkingsbiljet gemeentelijke belastingen 2006
Eind week 17 ontvangt u het aanslag-/ beschikkingsbiljet gemeentelijke
belastingen over het jaar 2006. Dit biljet heeft als dagtekening 29
april 2006. In dit artikel vindt u achtergrondinformatie en uitleg
hierover.
Vooraf
Op het aanslagbiljet gemeentelijke belastingen kunnen zowel
WOZ-beschikkingen als aanslagen onroerende-zaakbelastingen (OZB),
rioolrecht, afvalstoffenheffing (vast recht) of hondenbelasting
voorkomen. Niet iedereen betaalt alle belastingen die hier worden
genoemd. Het maakt verschil of u eigenaar of gebruiker bent, maar ook
of uw pand een woning of een bedrijf is.
WOZ-waarde
Sinds 1997 geldt een landelijke regeling voor de waardering van
onroerende zaken, de Wet waardering onroerende zaken (Wet WOZ). De Wet
WOZ schrijft voor dat gemeenten periodiek een nieuwe waarde
vaststellen voor alle panden in de gemeente. Voorheen gold die
WOZ-waarde voor een periode van vier jaren. Vanaf 2005 is dat nog maar
twee jaar. De nieuwe WOZ-waarde die op het aanslagbiljet staat, geldt
voor de jaren 2005 en 2006.
De WOZ-waarde wordt gebruikt voor verschillende belastingen, zoals de
onroerende-zaakbelastingen, het eigenwoningforfait in de
inkomstenbelasting en de waterschapsheffing omslag gebouwd.
U ontvangt in tegenstelling tot voorgaande jaren géén apart document
(de zogeheten WOZ-beschikking) meer waarin de waarde is vastgesteld.
De nieuw vastgestelde WOZ-waarde die van toepassing is voor uw pand
staat voortaan vermeld op het aanslagbiljet gemeentelijke belastingen.
Dat gebeurt voortaan ieder jaar omdat u met ingang van 2005 jaarlijks
bezwaar kunt maken tegen de WOZ-waarde.
Waardebepaling
Bij de waardebepaling is uitgegaan van het bedrag dat uw pand zou
kunnen opbrengen bij verkoop op de waardepeildatum 1 januari 2003. De
wet schrijft voor dat bij de waardebepaling moet worden uitgegaan van
de veronderstelling dat het pand leeg verkocht en onmiddellijk in
gebruik kan worden genomen. Dit is bij woningen de vrije verkoopwaarde
van het pand. Er mag dus geen rekening gehouden worden met onder meer
het waardedrukkend effect van verhuur of erfpacht.
Voor de waardebepaling heeft de gemeente de beschikking over veel
informatie over een pand: metingen en verkoopprijzen uit het Kadaster,
luchtfotos en al eerder door de gemeente vastgelegde gegevens (bijv.
de grootte van een pand). Deze informatie vult de gemeente aan met de
gegevens over veranderingen in de afgelopen periode (verbouwingen en
dergelijke). Nadat de kenmerken van uw woning zijn vastgesteld, worden
de prijzen van soortgelijke verkochte woningen (rond 1 januari 2003)
onderzocht. Bovendien vindt er een vergelijking plaats van de
verschillende woningen in de omgeving. Niet iedere woning wordt
afzonderlijk bekeken. Vaak volstaat het bezoeken van één of een
beperkt aantal woningen in een straat of buurt. De waarde van andere
vergelijkbare woningen wordt dan hiervan afgeleid. Voor niet-woningen
geldt een afwijkende methode van taxeren.
Als u een nadere onderbouwing van de waardebepaling van uw pand wilt,
dan kunt u bij de gemeente een taxatieverslag opvragen. Meer
informatie over de waardebepaling en de Wet WOZ kunt u ook vinden op
de site www.wozinformatie.nl/publieksinformatie.
Afschaffing gebruikersdeel onroerende-zaakbelastingen op woningen
Het kabinet heeft besloten tot afschaffing van het gebruikersdeel van
de onroerende-zaakbelastingen op woningen. Dit betekent dat met ingang
van 1 januari 2006 geen gebruikersaanslag onroerende-zaakbelasting
voor woningen wordt opgelegd. Tevens is de waarde-eenheid voor 2006
gewijzigd van 2.268,00 naar 2.500,00 van de heffingsmaatstaf
(WOZ-waarde). Tenslotte is de maximale tariefstijging voor 2006
vastgesteld op 2%.
Conform deze wetswijziging heeft de gemeenteraad besloten de tarieven
voor 2006 met 2% te verhogen. Dit betekent dat voor elke volle 2.500
van de heffingsmaatstaf (WOZ-waarde) de navolgende tarieven zijn
vastgesteld:
Woningen:
- eigenaren 2,89 (2005* : 2,83)
Niet-woningen:
- eigenaren 5,44 (2005* : 5,34)
- gebruikers 4,36 (2005* : 4,28)
Om te komen tot tariefstelling voor 2006 zijn de vermelde tarieven
voor 2005* omgerekend naar de nieuwe heffingseenheid ( 2.500).
Afvalstoffenheffing
De afvalstoffenheffing is bedoeld om de kosten te dekken die de
gemeente maakt voor het inzamelen en verwerken van huishoudelijke
afvalstoffen. Naast een vast recht wordt een bedrag per
kilogram/lediging in rekening gebracht.
Uitgaande van 100% kostendekking zijn voor 2006 de navolgende tarieven
vastgesteld:
Vast (basis) tarief 127,56 per perceel (2005: 126,84);
Variabel tarief (container/emmer) 0,18 per kilogram (2005: 0,17);
Variabel tarief (verzamelcontainer) 1,17 per lediging (2005: 1,11).
De belasting die per kilogram/lediging wordt geheven wordt via
halfjaarnotas in rekening gebracht. Deze notas worden ná afloop van
ieder halfjaar toegezonden.
Rioolrechten
Rioolrechten worden geheven van eigenaren van wie een pand direct of
indirect is aangesloten op het gemeentelijk rioleringstelsel. Met de
inkomsten uit de rioolrechten betaalt de gemeente de kosten voor de
aanleg en instandhouding van de gemeentelijke riolering.
Evenals voor de aanslag OZB is voor het rioolrecht de toestand per 1
januari van het belastingjaar bepalend voor het gehele jaar.
Het tarief voor het rioolrecht bedraagt voor het belastingjaar 2006
108,28 per aansluiting per jaar (2005: 100,78).
Hondenbelasting
In de loop der jaren is de hondenbelasting uitgegroeid tot een fiscaal
instrument met als nevendoel, het beperken van het aantal honden en de
daarmee verband houdende overlast in de gemeente.
Het tarief voor de hondenbelasting bedraagt voor het belastingjaar
2006:
81,72 voor de eerste hond (2005: 75,60);
121,20 voor de tweede en iedere volgende hond (2005: 112,20);
324,12 voor een kennel (2005: 300,00).
Betaling
Wie belasting moet betalen, krijgt een aanslag toegezonden. Op de
aanslag staat informatie over het bedrag dat moet worden betaald,
binnen welke termijn(en) betaald moet worden en waarvoor de belasting
verschuldigd is.
Voor het belastingjaar 2006 zijn de onroerende-zaakbelastingen (OZB),
het vast recht van de afvalstoffenheffing en eventueel de rioolrechten
en de hondenbelasting samengevoegd op een aanslagbiljet.
De aanslag moet als volgt worden betaald:
- zonder automatische incasso in twee termijnen vóór 31 mei en 30 juni
2006;
- bij automatische incasso gelden acht in plaats van twee termijnen,
verdeeld over mei 2006 t/m december 2006.
Van de 12.300 huishoudens in de gemeente Stein maakt ruim 70% gebruik
van de automatische incasso. Dat is zondermeer gemakkelijk, omdat u
geen termijnen meer in de gaten hoeft te houden en bovendien nooit te
laat zult zijn met uw betalingen. Heeft u zich nog niet aangemeld voor
automatische incasso maar wilt u dat graag regelen, dan kan dat. Voor
de mensen die nog geen gebruik maken van automatische incasso is een
machtigingskaart bij het aanslagbiljet bijgevoegd.
Bezwaar
Wanneer u het niet eens bent met de WOZ-beschikking of een of meer
aanslagen, kunt u binnen zes weken na dagtekening van het
aanslag-/beschikkingsbiljet schriftelijk bezwaar maken. Een bezwaar
tegen de WOZ-beschikking moet de gemeente ook aanmerken als bezwaar
tegen de aanslag OZB. Andersom geldt dit ook: een bezwaar tegen de
aanslag OZB omvat ook de WOZ-beschikking. U kunt bijvoorbeeld van
mening zijn dat de waarde van uw pand op de waardepeildatum 1 januari
2003 door de gemeente te hoog is vastgesteld. Als u op 1 januari geen
eigenaar of gebruiker was van het pand dat op het aanslagbiljet staat,
kunt u ook bezwaar maken.
U moet het bezwaar motiveren. U moet dus aangeven waarom u het
bijvoorbeeld niet eens bent met de vastgestelde waarde.
Let op !
Met ingang van 2005 geldt er binnen bepaalde grenzen een bezwaarmarge
omtrent de juistheid van de WOZ-waarde. Als u bezwaar maakt tegen de
WOZ-waarde, wordt deze waarde alleen door de gemeente verlaagd als uit
onderzoek blijkt dat de waardeverlaging de bezwaarmarge overschrijdt.
In het onderstaande schema is aangegeven hoe de bezwaarmarge is
vormgegeven.
WOZ-waarde van uw pand: waardeverlaging bedraagt meer dan:
lager dan 200.000 5% van de WOZ-waarde
van 200.000 tot 500.000 4% van de WOZ-waarde, met een minimum van
10.000
van 500.000 tot 1.000.000 3% van de WOZ-waarde, met een minimum van
20.000
vanaf 1.000.000 2% van de WOZ-waarde, met een minimum van 30.000
Het heeft alleen zin om bezwaar tegen de waarde in te dienen, als de
waardeverlaging volgens u meer dan het in de tweede kolom genoemde
bedrag is. Is de waardeverlaging meer dan 100.000, dan geldt geen
bezwaarmarge.
Aan de hand van het volgende voorbeeld zal de werking van de marge
worden uitgelegd.
Stel de WOZ-waarde van uw woning bedraagt 210.000. U bent van mening
dat de WOZ-waarde met 5.000 verlaagd zou moeten worden naar 205.000.
De gemeente zal op grond van de wettelijke bepalingen het
bezwaarschrift echter afwijzen, omdat de waardeverlaging van 5.000 de
marge niet overschrijdt. In het voorbeeld is die marge namelijk 10.000
(4% van 210.000 = 8.400, het minimum drempelbedrag is echter 10.000).
Uw bezwaarschrift kunt u richten aan de heffingsambtenaar van de
gemeente Stein.
Meer informatieVoor meer informatie verwijzen we u naar de
belastinggids 2006, welke bij het aanslagbiljet is bijgevoegd.
Uiteraard kunt u contact opnemen met de afdeling Belastingen, tel. 046
- 4359335. Ook kunt u tijdens de openingstijden terecht bij deze
afdeling (loket 2) in het gemeentehuis.