Jaarcijfers 2005 Zwitserleven

Zwitserleven

PERSBERICHT

Autonome groei premie-inkomen Zwitserleven stijgt met 5% tot euro 1028 miljoen

Recordbedrag nieuwe productie van euro 397 miljoen
10)Genormaliseerde nettowinst stijgt 14% tot euro 47 miljoen (2004: euro 41 miljoen) Multidistributiestrategie uitgerold

Amstelveen, 24 april 2006. Zwitserleven realiseerde in 2005 een autonome groei van het premie-inkomen van 5% tot euro 1028 miljoen (2004: euro 982 miljoen). Aan nieuwe productie werd in 2005 een recordbedrag van euro 397 miljoen gerealiseerd. De nettowinst na belasting en voor eenmalige posten is gestegen van euro 41 miljoen in 2004 naar euro 47 miljoen in 2005, een stijging van 14%.

Toelichting op het resultaat
Het totale premie-inkomen is in 2005 gedaald van euro1,3 miljard tot euro 1 miljard. Deze daling wordt verklaard door de overname van de collectieve pensioenportefeuille van De Goudse Verzekeringen in 2004 (euro 300 miljoen).
In 2005 is met succes Het Verzekeringsfonds van beambten van De Nederlandsche Bank overgenomen (euro 40 miljoen).

Het beleggingsresultaat is in 2005 met ruim 20% gedaald tot euro 434 miljoen. Dit effect werd voornamelijk veroorzaakt door de verkoop van de hypotheekportefeuille in 2004, een transactie die resulteerde in een eenmalige bate van euro 90 miljoen.

De beleggingsportefeuille voor eigen rekening van Zwitserleven bestond eind 2005 voor 92,8% uit obligaties, voor 2,8% uit aandelen en voor 4,4% uit overige beleggingen.

De totale bedrijfskosten zijn in 2005 gestegen met 6% tot euro 127 miljoen. Deze stijging werd voornamelijk veroorzaakt door hogere acquisitiekosten als gevolg van de sterk gestegen nieuwe productie.

De beheers- en personeelskosten inclusief afschrijvingen zijn in 2005 met meer dan 7% gedaald tot euro 54 miljoen.

In 2004 heeft de verkoop van de hypotheekportefeuille geresulteerd in een eenmalige bate na belasting van euro 59 miljoen. In 2005 was er sprake van een eenmalige vrijval uit de voorziening voor belastingverplichtingen van euro 20 miljoen. De totale nettowinst inclusief bijzondere baten daalde hierdoor van euro 100 miljoen in 2004 naar euro 67 miljoen in 2005.

Zwitserleven kon zijn polishouders het afgelopen jaar een resultatendeling laten zien van ruim euro 175 miljoen, een stijging van ruim 33% ten opzichte van 2004.

De solvabiliteit van Zwitserleven, berekend op basis van de voor Zwitserleven geldende regeling, is in 2005 verder versterkt. Ultimo 2005 was de solvabiliteitspositie 272%, tegenover 246% ultimo 2004. Hiermee was de aanwezige solvabiliteit bijna drie keer zo groot dan wettelijk is vereist.

Ontwikkelingen
De pensioenmarkt wordt gekenmerkt door sterk veranderend consumentengedrag. Consumenten maken steeds meer gebruik van het internet en een toenemend aantal van hen wil rechtstreeks contact met de verzekeraar, zonder tussenkomst van het intermediair. Om in te spelen op dit veranderend consumentengedrag heeft Zwitserleven het aantal distributiekanalen in 2005 uitgebreid.

Traditioneel was het intermediair het enige distributiekanaal. Naast dit bestaande kanaal, heeft Zwitserleven een start gemaakt met directe activiteiten. Sinds medio 2005 worden eenvoudige producten via het internet aangeboden. Daarnaast werd in december de eerste Zwitserleven Advieslounge geopend.

De sterke focus op de klant heeft geleid tot een aanpassing naar een marktgerichte organisatie, waarbij de markt is verdeeld in de segmenten grootzakelijke markt, MKB-markt en particuliere markt.

In de grootzakelijke markt heeft Zwitserleven, onder moeilijke marktomstandigheden, toch een aantal collectieve pensioenverzekeringen kunnen overnemen. Verder werden de voorbereidingen getroffen voor het verkrijgen van de zogeheten SAS 70 certificering, die in januari 2006 werd verkregen. SAS 70 is een internationaal erkende standaard voor de controle van interne beheersmaatregelen.

De MKB-markt werd in 2005 geconfronteerd met een groot aantal veranderingen in wet- en regelgeving. Veel aandacht ging uit naar aanpassingen aan VUT, Pre-pensioen en Levensloop (VPL), nieuwe zorgstelsel en Wet Werk en Inkomen naar Arbeidsvermogen (WIA). Ook in de MKB-markt kon Zwitserleven diverse nieuwe bedrijven aan de portefeuille toevoegen.

De effecten van nieuwe wet- en regelgeving waren ook van grote invloed op de particuliere markt. In deze markt heeft Zwitserleven een levensloopproduct ontwikkeld waarvan de kosten vergelijkbaar zijn met die van bancaire producten. Daarmee heeft Zwitserleven de basis gelegd voor toekomstige productinnovaties. Van significante betekenis was het besluit om producten via meerdere distributiekanalen rechtstreeks aan de klant aan te bieden. Naar verwachting zal daardoor een grotere groep klanten worden bereikt.

Commentaar van algemeen directeur Marco Keim:
'We hebben in 2005 het fundament gelegd voor verdere groei. Dat blijkt allereerst uit het behaalde resultaat. Daarnaast hebben we ons als onderneming verder ontwikkeld door het aantal distributiekanalen uit te breiden. Door de klant heel nadrukkelijk centraal te stellen in al onze activiteiten, verwacht ik dat we in 2006 verdere groei kunnen laten zien.'

Profiel Zwitserleven
Zwitserleven heeft als missie om elke Nederlander het Zwitserleven Gevoel te geven: mensen in staat te stellen om financieel onbezorgd van later te kunnen genieten. De levensverzekeraar, gevestigd in Amstelveen, bestaat in Nederland al sinds 1901 en heeft ongeveer 750 medewerkers in dienst. Zwitserleven is de Nederlandse vestiging van het Swiss Life Concern, een internationale pensioenverzekeraar. Het concern beschikt over een wereldwijde netwerkstructuur waardoor Swiss Life, en dus ook Zwitserleven, internationale ondernemingen kan ondersteunen. In 2005 realiseerde Zwitserleven een premie-inkomen van ruim EUR 1 miljard en een nettowinst van EUR 67 miljoen. Daarmee behoort Zwitserleven ook in Nederland tot de top-10.