Gemeente Arcen en Velden
Ontwerp-
COALITIEAKKOORD
"SAMEN STERK AAN DE SLAG"
1. PROGRAMMA: DE INWONER CENTRAAL
1.1. De burgers moeten in een vroeg stadium betrokken worden bij het ontwikkelen van
beleid, zodat een verkennende en open discussie met hen mogelijk is. De inbreng van
de burgers in de vorm van meepraten en -denken dient meegenomen te worden in een
voorstel voor een nieuwe manier van vergaderen.
1.2. Daartoe biedt bijvoorbeeld het zgn. model "Voorst" een goede mogelijkheid. Bij het
nog nader door een werkgroep uit de raad uit te werken voorstel zal dit model
uitdrukkelijk worden meegenomen. Het streven is het duale systeem maximaal in te
voeren wat inhoudt dat alle partijen zullen worden betrokken bij het bepalen van
standpunten van en besluitvorming in de raad.
1.3. De (telefonische) bereikbaarheid van het gemeentehuis moet worden verbeterd en
brieven moeten met een (eerste) brief worden beantwoord binnen acht weken of zo
nodig - met een uitstelbericht. De tevredenheid over de dienstverlening moet blijvend
onderzocht worden en de conclusies moeten met passende maatregelen worden
gepareerd. Dit klemt temeer gelet op het gegeven dat uitvoering van diverse taken zijn
uitbesteed.
1.4. De mogelijkheden van dorpsblaadjes, lokale omroep en gemeentelijke website moeten
beter benut worden. Zie ook het hiervoor gestelde.
1.5. Samenwerking van Omroep Maaslandradio en de Stadsomroep Venlo moet
gestimuleerd worden.
1.6. Regels moeten met terughoudendheid worden opgesteld en zo mogelijk worden
afgeschaft. Regels die er zijn moeten echter afdoende, voor iedereen gelijk, worden
gehandhaafd.
1.7. De gemeente koestert haar zelfstandigheid. Hiervoor is het nodig samen te werken met
andere gemeenten. Een notitie wordt opgesteld over bestaande en nieuwe
samenwerkingsmogelijkheden, de voorwaarden voor samenwerking en de beoogde
samenwerkingsvormen. Indien uit onderzoek blijkt, dat een samenvoeging van
gemeenten een aantoonbare (kwalitatieve) meerwaarde voor de burgers heeft, dan dient
de discussie daarover breed, ook met de bevolking, te worden aangegaan.
1.8. Bij het besturen van de gemeente wordt gebruik gemaakt van de in de gemeente
aanwezige kwaliteiten en krachten. Samenwerking en overleg met burgers, het
maatschappelijke middenveld en ondernemers is van groot belang. Instelling van
werkgroepen dient te worden bezien. Initiatieven tot het instellen van dorpsplatforms
worden ondersteund. Het vrijwilligerswerk dient breed en klantgericht te worden
ondersteund.
2. PROGRAMMA: ZORG VOOR MENSEN
2.1. De Wet Maatschappelijke Ondersteuning dient met zorg te worden ingevoerd. Het
gestelde onder paragraaf 1.1. en 1.7. dient daarbij nadrukkelijk in acht te worden
genomen, waarbij de informatie naar de burgers veel aandacht behoeft.
2.2. Aandacht en bijstand voor de sociaal zwakkeren (jeugdigen, 75 plussers, gehandicapten
en minima) en alle anderen die het nodig hebben.
Coalitieakkoord 2006-2009 "Samen sterk aan de slag" Gemeente Arcen en Velden 1
2.3. Fietsroutes dienen zowel voor scholieren als toeristen veilig te zijn. Dat geldt met name
voor de Oude Venloseweg en de Verlengde Bosbergstraat. De openbare verlichting is
hierbij een belangrijk aandachtspunt. Ook de provinciale fietspaden langs de N 271 zijn
(ten dele) zeer dringend aan herstel toe.
2.4. Gemeente dient alert te zijn op verkeersveiligheid met handhaafbare maatregelen.
Tegen die achtergrond moeten sommige 30 km gebieden geherwaardeerd worden.
2.5. De verkeersproblematiek m.n. de verkeerscirculatie en het (betaald) parkeren (van
zowel auto's als fietsen) verdient aandacht, met name op toeristische plekken en de
Markt in Velden. Daartoe moeten plannen worden ontwikkeld.
2.6. Aandacht is nodig voor sociale veiligheid. Gedacht wordt aan maatregelen om
vandalisme, drankmisbruik en huiselijk geweld tegen te gaan, aan voldoende openbare
verlichting en doeltreffend onderhoud van de openbare ruimte (heel, schoon en veilig).
2.7. Er wordt een notitie integraal jeugdbeleid opgesteld. Deze dient concrete acties te
bevatten, die leiden tot betere ontwikkelings- en opgroeimogelijkheden voor jeugd en
jongeren en tot het aanpakken van achterstanden in een zo vroeg mogelijk stadium.
2.8. De hoogwatergeul in Lomm is een veiligheidsproject. Omdat financiering geregeld
wordt door een commerciële aanpak, dwingt dat ertoe de belangen en het voorkomen
van overlast en de gevaren voor de volksgezondheid voor burgers nauwlettend in het
oog te houden. Verdere (provinciale CDA) plannen voor Maasbeveiliging voor met
name in Arcen moeten bezien worden. In dit kader zal extra aandacht besteed worden
aan het oefenen bij rampen.
3. PROGRAMMA: DE VOORZIENINGEN
3.1. Gezondheidsvoorzieningen dienen zoveel als mogelijk in gezondheidscentra te worden
geconcentreerd.
3.2. De gemeente dient zijn invloed aan te wenden ten aanzien van een te realiseren
Gezondheidscentrum in Velden. Nagegaan zal worden of dit binnen de kaders gebeurt,
die de raad heeft aangegeven (of nog zal aangeven), waarbij zonodig het plan wordt
herzien, indien dit niet het geval is. De toekomst van de gymnastiekzaal aan de
Kloosterstraat wordt bezien in het kader van Velden Totaal.
3.3. In Arcen moet een Multifunctionele Accommodatie (MFA) worden gerealiseerd. De
ontwikkeling daarvan vergt een inspanning van diverse (al dan niet direct betrokken)
(markt-)partijen. De (financiële) inbreng van de gemeente dient daarbij inzichtelijk te
zijn. Realisering van een dergelijk project noopt tot het koppelen van diverse projecten
aan elkaar, waarbij ook het voor Arcen van belang zijnde project Waag II (zie 3.4.) en
onderwijsvoorzieningen c.s. Ook de bibliotheek kan daarin op verantwoorde wijze
worden gerealiseerd. Startpunt daarbij is het door de raad vastgestelde Plan van Aanpak
en uitgaande van de voorkeurslocatie aan de zuidrand van Arcen. De door het college te
sluiten intentieovereenkomst en zowel het voorlopig als het definitief ontwerpplan
zullen aan de raad worden voorgelegd voor wensen en bedenkingen én het beschikbaar
stellen van een budget. Daarin moet helder worden wat ieders financiële inbreng is,
maar tevens zaken als zeggenschap en risicodeling.
3.4. De Waag II in Arcen dient zo spoedig mogelijk te worden gerealiseerd.
3.5. Zo mogelijk parallel en anders volgtijdelijk aan de ontwikkeling van het MFA Arcen
zal/zullen een of meer Brede Maatschappelijke Voorzieningen (BMV) in Velden
gerealiseerd worden. Het CDA is daarbij geporteerd voor clustering van alle
voorzieningen in Velden-Oost. De PvdA/PK wil ook voorzieningen handhaven in
Velden-West. Op verzoek van de PvdA/PK zal middels een quick scan bezien worden
Coalitieakkoord 2006-2009 "Samen sterk aan de slag" Gemeente Arcen en Velden 2
wat dat voor consequenties voor de voorzieningen in Velden-West betekent, waarbij
het oordeel van belanghebbenden, de demografische ontwikkelingen én de financiële
mogelijkheden zichtbaar gemaakt moeten worden. Qua besluitvorming geldt hetzelfde
als vermeld onder 3.3.
3.6. Er moet een verdere gedachte worden ontwikkeld voor de sportparken in Lomm en
Arcen, met in acht name van het gestelde in 3.9. Sportdeelname zal zoveel mogelijk
gestimuleerd worden.
3.7. De problematiek van de gemeenschapshuizen met name wat betreft investeringen en
exploitatie zal in kaart gebracht worden als ook mogelijke structurele oplossingen.
3.8. Samenwerking van voorzieningen (bijv. gemeenschapshuizen) moet worden bevorderd.
Ook hierbij kunnen werkgroepen van deskundigen ingezet worden (1.7.).
3.9. De bibliotheekvoorziening in Velden en Arcen blijft gehandhaafd.
3.10. Waar mogelijk dienen voorzieningen te worden geprivatiseerd of door verenigingen
zelf geëxploiteerd, onder de voorwaarde dat zij daartoe ook in staat zijn c.q. worden
gesteld.
4. PROGRAMMA: LEEFBAARHEID VAN KERNEN
4.1 De identiteit en het voorzieningenpatroon in Arcen, Lomm en Velden dienen zo veel
mogelijk behouden te worden. De identiteit en kwaliteit van de woonomgeving worden
mede bepaald door de aanwezige bijzondere bebouwing en monumenten, welke
bescherming verdienen.
4.2 Voor Lomm dient zo snel mogelijk een dorpsontwikkelingsplan te worden opgesteld.
4.3 De uitvoering van de provinciale plannen tot declassering en de herinrichting van de N
271 ware te koppelen aan de verdere toeristische ontwikkeling van (Bad) Arcen en het
dorpsontwikkelingsplan Lomm. Van deze gelegenheid kan ook gebruik worden
gemaakt om de natuurwaarden op te waarderen.
4.4 Duurzame, levensloopbestendige en gedifferentieerde (= bijv. starters en senioren)
woningbouw dient, afhankelijk van de vraag, in iedere dorpskern mogelijk te zijn.
Daarbij wordt o.a. gedacht aan het Meuleveld, Veerweg, Jan Verschurensingel en de
Vilgert. Duurzaamheid in de woonomgeving verdient ook extra aandacht.
4.5 Bestemmingsplannen dienen tijdig te worden aangepast met aandacht en zorg voor de
specifieke situatie in de gemeente.
4.6 Er zal een beleidsnotitie wonen worden opgesteld, die periodiek zal worden
geactualiseerd.
4.7 De kwaliteit van het buitengebied (natuur, landschap en bos) dient te worden versterkt.
4.8 Een goed onderhouden openbare ruimte is ook van belang voor de leefbaarheid van de
dorpen. Het is belangrijk om de burgers bij de inrichting en het beheer te betrekken.
4.9 De mogelijkheden voor inzameling en verwerking van grof tuinafval van burgers
worden nagegaan.
5 PROGRAMMA: TOERISME EN WERKGELEGENHEID
5.1. De toeristische functie van met name Arcen dient verantwoord en kwalitatief verder te
worden uitgebouwd. Nieuwe producten, zoals het gezondheidstoerisme, verdienen
speciale aandacht. Bad Arcen kan daarin een speerpunt zijn.
5.2. De contacten met Geldern en Straelen moeten worden gecontinueerd en uitgebreid.
Coalitieakkoord 2006-2009 "Samen sterk aan de slag" Gemeente Arcen en Velden 3
5.3. De mogelijkheden die de in 2012 te houden Floriade biedt, moeten maximaal benut
worden.
5.4. Ter voorkoming van overlast dienen toeristische activiteiten zoveel mogelijk door
(infrastructurele) maatregelen (be-)geleid te worden.
5.5. De reconstructie van het platteland dient blijvend gevolgd te worden en daarop dient
zoveel mogelijk geanticipeerd te worden. Plannen van de provincie maar ook van het
plan Buitengebied zijn de maatstaf.
5.6. De revitalisering van industrieterrein Spikweien dient met voorrang te worden
gerealiseerd. Met de lokale ondernemers zal worden nagegaan hoe de leegstaande
panden zo snel mogelijk kunnen worden gebruikt voor verdere ontwikkeling.
5.7. De gemeente zal daar waar het kan extra de werkgelegenheid moeten stimuleren en
faciliteren. Vrijkomende agrarische bebouwing kan daarbij een rol spelen.
6 PROGRAMMA: ORGANISATIE EN FINANCIERING
6.1. De (regionale) mogelijkheden voor gezamenlijke inkoop en subsidieverwerving dienen
onderzocht te worden en kostenbesparingen door samenwerking met andere(n)
(gemeenten) dienen optimaal benut te worden.
6.2. De raad richt zich op hoofdlijnen van het beleid, met daarbij een adequate
verantwoording door het college en controle door de raad (op de uitvoering).
6.3. Er dient een sober financieel beleid te worden gevoerd, waarbij ten aanzien van
tariefsverhogingen een terughoudend beleid moet worden gevoerd. Dat neemt niet weg
dat kostendekkendheid van tarieven nagestreefd moet worden. De autonome stijging
van de toeristenbelasting dient te worden aangewend voor zaken zoals genoemd in 2.5.,
4.3. en 5.1.
6.4. Er zal een transparant financieel beleid gevoerd worden met regelmatige rapportages
naar de raad, waarbij zowel in kwalitatieve als kwantitatieve zin (cijfermatig) de
uitvoering van beleid integraal wordt weergegeven.
6.5. In een op te stellen notitie inzake de reserves en voorzieningen zal worden aangegeven
hoe met de reserves (incl. algemene reserve) en voorzieningen wordt omgegaan (doel,
aanvullen, minimale en maximale omvang).
6.6. Kosten en opbrengsten van woningbouwprojecten lopen via de grondreserve.
Vastgesteld zal worden, hoe hoog de grondreserve minimaal dient te zijn om risico's op
te kunnen vangen.
6.7. Er zal een actief grondbeleid gevoerd moeten worden, zodat vooral in en rond de
dorpskernen meer grip op ontwikkelingen in handen van de gemeente is.
Arcen, april 2006
CDA PvdA/PK
Coalitieakkoord 2006-2009 "Samen sterk aan de slag" Gemeente Arcen en Velden 4