Gemeente Voerendaal


Voerendaal Actueel - Nieuws

24/4/2006 - Coalitieovereenkomst gemeente Voerendaal 2006-2010

COALITIEOVEREENKOMST gemeente Voerendaal 2006 -2010

I. Algemeen

Onderstaand volgen de hoofdzaken,met als uitgangspunt de gezamenlijke visie 2018 en de door de raad vastgestelde beleidsnota VAART , die de partijen CDA, PvdA, D66 en Leefbaar Voerendaal voor de raadsperiode 2006 t/m 2010 voor de gemeente Voerendaal nastreven.

Een en ander zal nader uitgewerkt worden in de loop van de raadsperiode.

Partijen maken daarnaast werkafspraken over de gang van zaken in de coalitie die o.a. betreffen:


· het zo nodig aanvullen van het coalitieprogramma


· eventuele amendering coalitieprogramma


· het omgaan met vrije kwesties (o.a. informeren over elkaars standpunten)


· periodiek overleg fracties (m.n gericht op duidelijkheid over standpunten).

II. Portefeuilleverdeling

De coalitie kent de volgende portefeuilleverdeling

a. Openbare orde en veiligheid, Dienstverlening, Communicatie, P&O, Samenwerking (met in achtneming van de inhoudelijke verantwoordelijkheid van de portefeuillehouders) en handhaving (burgemeester Dieudonné Akkermans)

b. Wonen, Werken, Natuur en Landschap, RO en Volkshuisvesting, Economie en toerisme (wethouder mevr. Ellie Franssen-Muijtjens, CDA)

c. Onderwijs, Sport, Kunst en cultuur, Welzijn, Gezin- en jeugdbeleid, Zorg, Sociale zaken, Werkgelegenheid en Financiën (wethouder Harry Bressers, PvdA)

d. Openbare ruimte, Verkeer, Milieu en Watermanagement (wethouder mevr. Anny Winthagen-Bock, D66).

Het college van B&W heeft alle ruimte heeft om tijdens deze zittingsperiode tot een andere verdeling te komen teneinde een evenwichtige verdeling van de werkdruk te behouden.

III. Raadscommissies ex art 82 GW

De volgende commissies zijn er:


1. Leefomgeving


2. Samenleving


3. Algemene Bestuurlijke Aangelegenheden (ABA)

De commissies worden als volgt bemenst:


* elke partij levert per commissie een aantal leden gelijk aan hun aantal raadsleden

* dit mogen burgerleden zijn, niet zijnde raadsleden,
* elke commissie wordt voorgezeten door een raadslid; de voorzitter heeft geen stemrecht.

IV. Vertegenwoordiging gemeente in intergemeentelijke organen

De gemeente zal als volgt vertegenwoordigd worden:

GGD Zd Limburg


-AB: burgemeester + portefeuillehouder of 1 raadslid en 2 plv leden.

Parkstad -AB: 3 raadsleden -DB: burgemeester

Sociale Werkvoorzieningschap


-AB: 2 raadsleden en 2 plv raadsleden

Kompas -AB: 2 raadsleden + 2 plv -DB: portefeuillehouder

RD-4 portefeuillehouder

V. Inhoudelijk

Voor inhoudelijke afspraken zie bijlage.

VI. Communicatie

Deze overeenkomst wordt aangeboden aan:


* de burgemeester

* de gemeenteraad (via de Griffier)

* de beoogde wethouders

* de politieke partijen

* de gemeentesecretaris

* de pers.

Aldus overeengekomen/onderschreven te Voerendaal op 6 april 2006.

De (beoogd) raadsleden/beoogd wethouders:

Naam

Handtekening

Van het CDA

E.L.M.Franssen-Muijtjens (beoogd wethouder)

R.J.H.Franssen

H.L.M.Verhoeven Jr.

A.M.C.Brosky

J.J.A.Pleijers (beoogd raadslid)

Van de PvdA

P.J.J.Verbraak

D.I.J.M.de Haas

D.H.H.M.Degens

H.M.H. Bressers (beoogd wethouder)

Van D 66

A.M.E.H.Winthagen-Bock (beoogd wethouder)

A.H.G,Conjaerts

M.Koenen (beoogd raadslid)

Van Leefbaar Voerendaal

W.M.Pieters

BIJLAGE BIJ COALITIEOVEREENKOMST gemeente Voerendaal 2006 2010

INHOUDELIJKE AFSPRAKEN

A. Algemeen Bestuurlijke Aangelegenheden

Commissies ex art 82 GW

Commissies worden meer duaal geaccentueerd, door
* discussies in commissies toe te staan tussen leden en burgers
* hen de bevoegdheid te geven gevraagd én ongevraagd advies te geven
* hen de bevoegdheid te geven om namens de raad zaken, daartoe door de raad aangewezen, af te handelen.

Veiligheid

Er wordt een actief beleid voor meer veiligheid in de buurten gevoerd (bestrijding vandalisme, drugsoverlast,enz.)

De aanstelling van een bijzondere opsporingsambtenaar (BOA) wordt nagestreefd.

Over het gevoerde beleid wordt regelmatig gerapporteerd aan raad, college en inwoners.

Interactieve beleidsontwikkeling (IB)

In 2006 wordt aan de raad een voorstel gedaan tot realisering van de aanpak van Interactieve Beleidsontwikkeling.

Dit houdt onder meer in dat burgers en raadscommissies vanaf het begin betrokken worden bij de ontwikkeling van nieuw beleid. Eveneens betekent dit een andere aanpak door college en organisatie (Informatie vergaren in het veldàProblematiek scherp stellenà Mogelijke oplossingen met betrokkenen à Randvoorwaarden (via raad(s(commissies))à Haalbare oplossingen met betrokkenen à Definitief besluit à Informeren .

Handhaving

Handhaving wordt gescheiden van beleidsuitvoering. Daartoe wordt de handhavingcoördinatie bij de burgemeester gelegd.

Communicatie met inwoners

Voor de communicatie met de inwoners zijn er drie kanalen


· algemeen (informatiebladen, moderne communicatiemiddelen, enz)


· territoriaal (buurtplatforms, zo mogelijk buurtverenigingen, zo nodig per kern oprichten)


· functioneel per deelterrein (platforms, adviescommissies, enz.).

Coördinatie en communicatie van de leefbaarheidprojecten heeft de speciale aandacht van de burgemeester.

Dienstverleningsconcept

Klantgerichtheid is uitgangspunt voor het dienstverleningsconcept van de gemeente Voerendaal

Dit betekent o.m.


· pro-actieve, meedenkende houding organisatie richting inwoners


· brieven binnen enkele dagen bericht van ontvangst en binnen 8 weken afgehandeld, tenzij ...


· e-mail binnen 1 week beantwoorden


· signalen uit de samenleving klantvriendelijk behandelen.

Projectmatige aanpak

Voor de volgende zaken wordt een projectmatige aanpak voorgestaan (streefjaar realisatie)


· Brede school (2007)


· Dross. de Limpensplein Klimmen w.o. Winkel +wonen (2007)


· Starterswoningen (7) + seniorenwoningen (7) (2007 als start)


· Nieuwbouw hoek Hogeweg-Keerberg (2007)


· Herinrichting Cortenbacherveld (visie 2006)


· Fietspad Midweg (2008/2009)


· Ontwikkelen Interactief beleid (2006)


· Gemeenschapsaccommodatie Kunrade (visie 2006)


· Planontwikkeling omgeving
gemeentehuis/Dammerich/Strijthagenstraat (visie 2006)


· Bebouwing hoek Houtstraat Dr. Poelsstraat (2008)


· Sportterreinen Klimmania (oplossingsrichting 2006)

Algemeen: de gemeente gaat bouwlocaties zo veel mogelijk zelf ontwikkelen.

B. Leefomgeving

Ruimtelijke ordening

Nieuw ruimtelijk beleid en de daadwerkelijke inrichting van de openbare ruimte breed aanzetten door inschakeling burgers, landschapsdeskundigen, architecten en kunstenaars.

Meerjarenbouwprogramma

Aandacht voor zorgwoningen, starterwoningen, bouwen in collectiviteit. De gemeente reserveert hiervoor tenminste twee locaties. Herijking overzicht inbreidinglokaties en vrije kavels in 2006.

Eveneens aandacht voor levensloopbestendig bouwen (streefcijfer 10%).

Inschakeling woningcorporaties teneinde op locaties te bouwen waar de behoefte is (vastleggen in prestatiecontracten).

Verplaatsing sportvelden tbv hoogwaardige
bouwkavels

Hellebeuk

Oplossingen zonder enige financiële bijdrage van de gemeente en met in achtneming van de door de provincie geëiste natuurcompensatie (daartoe economisch haalbaarheidsonderzoek door eigenaren/VVE, inclusief noodzakelijke extra toekomstige uitgaven t.b.v. riolering, wegen, verlichting, geluidwal, e.d.).

Centrumplan

Afwerking Centrumplan II met behoud van Pand Dautzenberg .

Geen bovengrondse parkeergarage

Nieuwbouw hoek Hogeweg-Keerberg: claim ontwikkelaar onderzoeken

Klimmen

Winkel en wonen boven winkel met kracht doorzetten.

Bebouwing hoek Houtstraat Dr Poelsstraat met kracht ondersteunen (zo nodig onteigening met spoed opstarten).

Toerisme en recreatie


· Uitgangspunt is het scheppen van goede voorwaarden voor het investeren door derden.


· Imago actief uitdragen


· Potentiële dragers toeristische activiteiten actief mee opsporen (bijv. locatie Kurvers als poort, restauratie kalkovens, thematische route kalkovens).


· Oude wandelpaden trachten te herstellen (sluiten het beste aan bij historie landschap)


· Investeren in landschapsontwikkeling en behoud van (cultuur)historische gebouwen


· met spoed onderzoeken hoe vorenstaande te financieren (bijv. opbrengst toeristenbelasting, externe gelden).

Herinrichting Cortenbacherveld

In de loop van 2006 wordt een toekomstvisie ontwikkeld. Deze onderzoekt de volgende zaken:


· aanleg bos of andere mensgerichte natuur (niet aaneen gesloten bosgebied)


· mogelijke overwegingen:

o versterking visuele samenhang met Terworm-gebied

o hoogwaardige bouwkavels (plantage model)

o natuurcompensatie brede school

o versterken Ecologische Hoofd Structuur (EHS)

o mensgerichte natuur

o aanleg lanen.

Vitaal platteland

De gemeente zal in deze raadsperiode alle mogelijke capaciteit en middelen inzetten om de doelstellingen van het Plan van Aanpak Vitaal Platteland Zuid-Limburg mee te realiseren.

Gedurende deze raadsperiode worden daartoe minimaal 4 projecten in overleg met lokale organisaties opgenomen in Vitaal Platteland.

Economie

Parkstad

Voerendaal erkent het belang van de ontwikkelingen in Parkstad als motor voor de werkgelegenheid, ook in Voerendaal. Daartoe worden de uitgangspunten van de WGR+ ten volle onderschreven.

MKB


· de gemeente biedt ruimte om kleinschalig ondernemerschap (zonder overlast) aan huis te ontwikkelen.


· het gemeentelijk aanbestedingsbeleid wordt zodanig aangepast dat bij onderhandse aanbestedingsvormen steeds minimaal één ondernemer uit Voerendaal wordt uitgenodigd


· doorontwikkeling Lindelaufergewande (fase 3)

C. Samenleving

Wet op de Maatschappelijke Ondersteuning WMO

Compensatieplicht, zoals in de (ontwerp)wet neergelegd wordt loyaal uitgevoerd. Daartoe wordt het door Parkstad ontwikkelde groeimodel naar een zelfredzame samenlevingondersteund, waarbij de zorg voor hen die in deze aanpak tussen de wal en het schip dreigen te komen extra aandacht krijgt.

Indien de door het Rijk verstrekte middelen onvoldoende blijken te zijn zal met kracht een verhoging van de rijksvergoeding via de geëigende kanalen (VNG) worden nagestreefd.

Organisatie op basis van een lokaal front office en een regionaal back office, alsmede instelling van een adviesorgaan (met inschakeling van een nieuw op te richten platform, conform Interactief Beleid).

Zowel aandacht voor mensen in psychische nood als met een lichamelijke handicap (o.a. toegankelijkheid stoepen e.d.)

Eveneens gehandicapte jeugd niet vergeten.

Minimabeleid

De gemeente ontwikkelt een eigen minimabeleid op basis van de beschikbare budgetten, waaronder een sport- en welzijnsfonds.

Werkgelegenheid


· De gemeente heeft een open oog voor de mogelijke bijdrage van de verschillende beleidsterreinen (toerisme, recreatie, kunst en cultuur, enz) aan de werkgelegenheidscreatie in de gemeente


· Uitgangspunt is dat ieder die geacht wordt aan het arbeidsproces deel te nemen ondersteund wordt bij het vinden van werk (ook als zij geen uitkering ontvangen)


· Bij het gunnen van werkzaamheden wordt steeds onderzocht of de verplichting opgelegd kan worden om Voerendaalse werklozen in te schakelen


· Door het verder stimuleren van dagarrangementen (w.o. kinderopvang enz). wordt de mogelijkheid van participatie van zowel mannen als vrouwen in het werkproces verbeterd.

Ouderenbeleid

Verdere uitwerking en zo nodig actualisering nota Ouder worden in Voerendaal.

Samenhangend beleid ontwikkelen t.b.v. de oudere/senioren ten aanzien van Wonen, Welzijn en Zorg.

Hernieuwde aandacht voor ´Toegankelijkheid´ rolstoel en rollatorgebruikers

Beleidsontwikkeling in overleg met Senioren Raad in de zin van ;de adviserende taak naar het college en de raad.

Sportaccommodaties

Met de besturen van de voetbalverenigingen wordt een samenspraak gestart teneinde te komen tot kostenbeheersing.

Gemeenschapsaccommodaties

De uitvoering van de nota accommodatiebeleid wordt allereerst qua kosten inzichtelijk gemaakt, daarbij worden de schotten tussen de diverse projecten verwijderd.

Kunrade

* een gemeenschapsvoorziening in Kunrade is wenselijk
* daartoe zal met spoed een transparantie kostenvergelijking worden opgesteld tussen:


* verbeteren op bestaande locatie

* vernieuwen d.m.v. aanbouw bij de kerk

* vernieuwen d.m.v. het bouwen onder verantwoordelijkheid van de gemeente.

daarbij wordt speciaal aandacht besteed aan de eigendomssituatie in relatie tot de investering en de dekking van de gewenste uitgaven.

Ransdaal

* de gemeente ontwikkelt een plan voor een gemeenschapsvoorziening in Ransdaal op basis van het brede-school-concept (2006).

Borenburg

* m.n. voor jongeren dienen de activiteiten binnen deze accommodatie geactiveerd worden.

Kunst en cultuur

Er wordt een meer initiërend en beleid ontwikkeld. Hierbij wordt gedacht aan beschikbaar stellen ruimten voor activiteiten en tentoonstellingen, stimuleren bijzondere activiteiten en contacten tussen professionele en amateur-kunstenaars, cultuureducatie op scholen.

Imagobevordering en economische impuls zullen daarbij duidelijk dienen mee te wegen.

Subsidieverwerving (m.n provinciale) krijgt duidelijke aandacht.

Onderwijs

Bij de toekomstige ontwikkelingen rond gemeenschapsaccommodaties en scholen wordt het brede-school-concept als uitgangspunt gehanteerd.

Voor de facultatieve vormingsonderwerpen (cultuur, natuur, verkeer,enz.) zal met name aandacht gevraagd worden van de schoolbesturen.

Gezins/Jeugdbeleid

Uitgangspunt is dat

* er voor elke kern een jeugdhonk wordt gerealiseerd,
* jeugdwerkers in elke kern werkzaam zijn,
* de opvoedingsondersteuning wordt voortgezet.

Ook hier aansluiten bij het brede-school-concept (ruimten in de avonduren toegankelijk).

Vrijwilligersbeleid

Het vrijwilligersbeleid dient meer gestructureerd en verbreed te worden.

Het dient daarnaast gefaciliteerd te worden met als doel meer burgers te winnen voor vrijwilligerswerk.

Verenigingen

* De gemeente stelt zich zo veel mogelijk coöperatief op bij zinvolle initiatieven van verenigingen

* De bestaande subsidieregeling wordt heroverwogen in nauw overleg met de verenigingen (uitgangspunt zal daarbij zijn: nadruk op de jeugd).

Wonen/Welzijn/Zorg

In deze raadsperiode wordt een samenhangend beleid ontwikkeld voor het gebied rond Gemeentehuis/Dammerich/Strijthagenstraat, m.n. v.w.b. de aspecten welzijn en zorg.

D. Openbare ruimte, Verkeer, Milieu en Watermanagement

Verkeer en Veiligheid


· Evaluatie Meerjaren Uitvoeringsprogramma (MUP) als volgt

o Uitkomsten enquête en verkeersmetingen beoordelen

o Opstellen verkeerscirculatieplan


· Oog hebben voor problemen die met eenvoudige maatregelen snel zijn op te lossen (bijvoorbeeld de situatie op doorgaande weg Termaar)


· Er wordt een vrijliggend fietspad langs de Midweg aangelegd, gecombineerd met een wandelpad en ingepast in de ecologisch wenselijke ontwikkeling ter plekke


· De parkeerproblematiek wordt per kern in beeld gebracht en oplossingen worden aangedragen


· Aandacht voor een volwaardige opvolger van het CVV-vervoer.

Milieu

* Samenwerking binnen RD-4 wordt onderzocht op prijsvoordelen (plus-pakket).

* Beleid ontwikkelen ter bestrijding hondenoverlast (handhaven APV, goed gespreid plaatsen afvalbakken, enz.).

Watermanagement

Het bestaande beleid wordt voortgezet en er wordt zo veel mogelijk aansluiting gezocht bij nieuwe landelijke regelgeving op dit punt.

E. Financiën

Gezien de ambities zal het een hele toer worden om de gemeentelijke financiën op orde te houden.

Als bronnen voor nieuw beleid worden de volgende zaken nadrukkelijk in gebracht:

* nieuw beleid voor oud beleid (jaarlijkse ombuiging in orde grootte van 1½ %)

* extra inkomsten d.m.v. grondexploitaties
* acquireren externe middelen.


_______________________

Voerendaals Actie- en Activiteitenplan Recreatie en Toerisme, februari 2006.

Voor verdere detaillering zie bijgevoegd overzicht.