Gemeente Voerendaal
Voerendaal Actueel - Nieuws
24/4/2006 - Coalitieovereenkomst gemeente Voerendaal 2006-2010
COALITIEOVEREENKOMST gemeente Voerendaal 2006 -2010
I. Algemeen
Onderstaand volgen de hoofdzaken,met als uitgangspunt de gezamenlijke
visie 2018 en de door de raad vastgestelde beleidsnota VAART , die
de partijen CDA, PvdA, D66 en Leefbaar Voerendaal voor de raadsperiode
2006 t/m 2010 voor de gemeente Voerendaal nastreven.
Een en ander zal nader uitgewerkt worden in de loop van de
raadsperiode.
Partijen maken daarnaast werkafspraken over de gang van zaken in de
coalitie die o.a. betreffen:
· het zo nodig aanvullen van het coalitieprogramma
· eventuele amendering coalitieprogramma
· het omgaan met vrije kwesties (o.a. informeren over elkaars
standpunten)
· periodiek overleg fracties (m.n gericht op duidelijkheid over
standpunten).
II. Portefeuilleverdeling
De coalitie kent de volgende portefeuilleverdeling
a. Openbare orde en veiligheid, Dienstverlening, Communicatie,
P&O, Samenwerking (met in achtneming van de inhoudelijke
verantwoordelijkheid van de portefeuillehouders) en handhaving
(burgemeester Dieudonné Akkermans)
b. Wonen, Werken, Natuur en Landschap, RO en Volkshuisvesting,
Economie en toerisme (wethouder mevr. Ellie Franssen-Muijtjens, CDA)
c. Onderwijs, Sport, Kunst en cultuur, Welzijn, Gezin- en
jeugdbeleid, Zorg, Sociale zaken, Werkgelegenheid en Financiën
(wethouder Harry Bressers, PvdA)
d. Openbare ruimte, Verkeer, Milieu en Watermanagement (wethouder
mevr. Anny Winthagen-Bock, D66).
Het college van B&W heeft alle ruimte heeft om tijdens deze
zittingsperiode tot een andere verdeling te komen teneinde een
evenwichtige verdeling van de werkdruk te behouden.
III. Raadscommissies ex art 82 GW
De volgende commissies zijn er:
1. Leefomgeving
2. Samenleving
3. Algemene Bestuurlijke Aangelegenheden (ABA)
De commissies worden als volgt bemenst:
* elke partij levert per commissie een aantal leden gelijk aan hun
aantal raadsleden
* dit mogen burgerleden zijn, niet zijnde raadsleden,
* elke commissie wordt voorgezeten door een raadslid; de voorzitter
heeft geen stemrecht.
IV. Vertegenwoordiging gemeente in intergemeentelijke
organen
De gemeente zal als volgt vertegenwoordigd worden:
GGD Zd Limburg
-AB: burgemeester + portefeuillehouder of 1 raadslid en 2
plv leden.
Parkstad -AB: 3 raadsleden -DB:
burgemeester
Sociale Werkvoorzieningschap
-AB: 2 raadsleden en 2 plv raadsleden
Kompas -AB: 2 raadsleden + 2 plv -DB:
portefeuillehouder
RD-4 portefeuillehouder
V. Inhoudelijk
Voor inhoudelijke afspraken zie bijlage.
VI. Communicatie
Deze overeenkomst wordt aangeboden aan:
* de burgemeester
* de gemeenteraad (via de Griffier)
* de beoogde wethouders
* de politieke partijen
* de gemeentesecretaris
* de pers.
Aldus overeengekomen/onderschreven te Voerendaal op 6 april 2006.
De (beoogd) raadsleden/beoogd wethouders:
Naam
Handtekening
Van het CDA
E.L.M.Franssen-Muijtjens (beoogd wethouder)
R.J.H.Franssen
H.L.M.Verhoeven Jr.
A.M.C.Brosky
J.J.A.Pleijers (beoogd raadslid)
Van de PvdA
P.J.J.Verbraak
D.I.J.M.de Haas
D.H.H.M.Degens
H.M.H. Bressers (beoogd wethouder)
Van D 66
A.M.E.H.Winthagen-Bock (beoogd wethouder)
A.H.G,Conjaerts
M.Koenen (beoogd raadslid)
Van Leefbaar Voerendaal
W.M.Pieters
BIJLAGE BIJ COALITIEOVEREENKOMST gemeente Voerendaal 2006 2010
INHOUDELIJKE AFSPRAKEN
A. Algemeen Bestuurlijke Aangelegenheden
Commissies ex art 82 GW
Commissies worden meer duaal geaccentueerd, door
* discussies in commissies toe te staan tussen leden en burgers
* hen de bevoegdheid te geven gevraagd én ongevraagd advies te geven
* hen de bevoegdheid te geven om namens de raad zaken, daartoe door
de raad aangewezen, af te handelen.
Veiligheid
Er wordt een actief beleid voor meer veiligheid in de buurten gevoerd
(bestrijding vandalisme, drugsoverlast,enz.)
De aanstelling van een bijzondere opsporingsambtenaar (BOA) wordt
nagestreefd.
Over het gevoerde beleid wordt regelmatig gerapporteerd aan raad,
college en inwoners.
Interactieve beleidsontwikkeling (IB)
In 2006 wordt aan de raad een voorstel gedaan tot realisering van de
aanpak van Interactieve Beleidsontwikkeling.
Dit houdt onder meer in dat burgers en raadscommissies vanaf het begin
betrokken worden bij de ontwikkeling van nieuw beleid. Eveneens
betekent dit een andere aanpak door college en organisatie (Informatie
vergaren in het veldàProblematiek scherp stellenà Mogelijke
oplossingen met betrokkenen à Randvoorwaarden (via
raad(s(commissies))à Haalbare oplossingen met betrokkenen à Definitief
besluit à Informeren .
Handhaving
Handhaving wordt gescheiden van beleidsuitvoering. Daartoe wordt de
handhavingcoördinatie bij de burgemeester gelegd.
Communicatie met inwoners
Voor de communicatie met de inwoners zijn er drie kanalen
· algemeen (informatiebladen, moderne communicatiemiddelen,
enz)
· territoriaal (buurtplatforms, zo mogelijk buurtverenigingen,
zo nodig per kern oprichten)
· functioneel per deelterrein (platforms, adviescommissies,
enz.).
Coördinatie en communicatie van de leefbaarheidprojecten heeft de
speciale aandacht van de burgemeester.
Dienstverleningsconcept
Klantgerichtheid is uitgangspunt voor het dienstverleningsconcept van
de gemeente Voerendaal
Dit betekent o.m.
· pro-actieve, meedenkende houding organisatie richting
inwoners
· brieven binnen enkele dagen bericht van ontvangst en binnen 8
weken afgehandeld, tenzij ...
· e-mail binnen 1 week beantwoorden
· signalen uit de samenleving klantvriendelijk behandelen.
Projectmatige aanpak
Voor de volgende zaken wordt een projectmatige aanpak
voorgestaan (streefjaar realisatie)
· Brede school (2007)
· Dross. de Limpensplein Klimmen w.o. Winkel +wonen (2007)
· Starterswoningen (7) + seniorenwoningen (7) (2007 als start)
· Nieuwbouw hoek Hogeweg-Keerberg (2007)
· Herinrichting Cortenbacherveld (visie 2006)
· Fietspad Midweg (2008/2009)
· Ontwikkelen Interactief beleid (2006)
· Gemeenschapsaccommodatie Kunrade (visie 2006)
· Planontwikkeling omgeving
gemeentehuis/Dammerich/Strijthagenstraat (visie 2006)
· Bebouwing hoek Houtstraat Dr. Poelsstraat (2008)
· Sportterreinen Klimmania (oplossingsrichting 2006)
Algemeen: de gemeente gaat bouwlocaties zo veel mogelijk zelf
ontwikkelen.
B. Leefomgeving
Ruimtelijke ordening
Nieuw ruimtelijk beleid en de daadwerkelijke inrichting van de
openbare ruimte breed aanzetten door inschakeling burgers,
landschapsdeskundigen, architecten en kunstenaars.
Meerjarenbouwprogramma
Aandacht voor zorgwoningen, starterwoningen, bouwen in collectiviteit.
De gemeente reserveert hiervoor tenminste twee locaties. Herijking
overzicht inbreidinglokaties en vrije kavels in 2006.
Eveneens aandacht voor levensloopbestendig bouwen (streefcijfer 10%).
Inschakeling woningcorporaties teneinde op locaties te bouwen waar de
behoefte is (vastleggen in prestatiecontracten).
Verplaatsing sportvelden tbv hoogwaardige
bouwkavels
Hellebeuk
Oplossingen zonder enige financiële bijdrage van de gemeente en met in
achtneming van de door de provincie geëiste natuurcompensatie (daartoe
economisch haalbaarheidsonderzoek door eigenaren/VVE, inclusief
noodzakelijke extra toekomstige uitgaven t.b.v. riolering, wegen,
verlichting, geluidwal, e.d.).
Centrumplan
Afwerking Centrumplan II met behoud van Pand Dautzenberg .
Geen bovengrondse parkeergarage
Nieuwbouw hoek Hogeweg-Keerberg: claim ontwikkelaar onderzoeken
Klimmen
Winkel en wonen boven winkel met kracht doorzetten.
Bebouwing hoek Houtstraat Dr Poelsstraat met kracht ondersteunen (zo
nodig onteigening met spoed opstarten).
Toerisme en recreatie
· Uitgangspunt is het scheppen van goede voorwaarden voor het
investeren door derden.
· Imago actief uitdragen
· Potentiële dragers toeristische activiteiten actief mee
opsporen (bijv. locatie Kurvers als poort, restauratie kalkovens,
thematische route kalkovens).
· Oude wandelpaden trachten te herstellen (sluiten het beste
aan bij historie landschap)
· Investeren in landschapsontwikkeling en behoud van
(cultuur)historische gebouwen
· met spoed onderzoeken hoe vorenstaande te financieren (bijv.
opbrengst toeristenbelasting, externe gelden).
Herinrichting Cortenbacherveld
In de loop van 2006 wordt een toekomstvisie ontwikkeld. Deze
onderzoekt de volgende zaken:
· aanleg bos of andere mensgerichte natuur (niet aaneen
gesloten bosgebied)
· mogelijke overwegingen:
o versterking visuele samenhang met Terworm-gebied
o hoogwaardige bouwkavels (plantage model)
o natuurcompensatie brede school
o versterken Ecologische Hoofd Structuur (EHS)
o mensgerichte natuur
o aanleg lanen.
Vitaal platteland
De gemeente zal in deze raadsperiode alle mogelijke capaciteit en
middelen inzetten om de doelstellingen van het Plan van Aanpak Vitaal
Platteland Zuid-Limburg mee te realiseren.
Gedurende deze raadsperiode worden daartoe minimaal 4 projecten in
overleg met lokale organisaties opgenomen in Vitaal Platteland.
Economie
Parkstad
Voerendaal erkent het belang van de ontwikkelingen in Parkstad als
motor voor de werkgelegenheid, ook in Voerendaal. Daartoe worden de
uitgangspunten van de WGR+ ten volle onderschreven.
MKB
· de gemeente biedt ruimte om kleinschalig ondernemerschap
(zonder overlast) aan huis te ontwikkelen.
· het gemeentelijk aanbestedingsbeleid wordt zodanig aangepast
dat bij onderhandse aanbestedingsvormen steeds minimaal één ondernemer
uit Voerendaal wordt uitgenodigd
· doorontwikkeling Lindelaufergewande (fase 3)
C. Samenleving
Wet op de Maatschappelijke Ondersteuning WMO
Compensatieplicht, zoals in de (ontwerp)wet neergelegd wordt loyaal
uitgevoerd. Daartoe wordt het door Parkstad ontwikkelde groeimodel
naar een zelfredzame samenlevingondersteund, waarbij de zorg voor hen
die in deze aanpak tussen de wal en het schip dreigen te komen extra
aandacht krijgt.
Indien de door het Rijk verstrekte middelen onvoldoende blijken te
zijn zal met kracht een verhoging van de rijksvergoeding via de
geëigende kanalen (VNG) worden nagestreefd.
Organisatie op basis van een lokaal front office en een regionaal back
office, alsmede instelling van een adviesorgaan (met inschakeling van
een nieuw op te richten platform, conform Interactief Beleid).
Zowel aandacht voor mensen in psychische nood als met een lichamelijke
handicap (o.a. toegankelijkheid stoepen e.d.)
Eveneens gehandicapte jeugd niet vergeten.
Minimabeleid
De gemeente ontwikkelt een eigen minimabeleid op basis van de
beschikbare budgetten, waaronder een sport- en welzijnsfonds.
Werkgelegenheid
· De gemeente heeft een open oog voor de mogelijke bijdrage van
de verschillende beleidsterreinen (toerisme, recreatie, kunst en
cultuur, enz) aan de werkgelegenheidscreatie in de gemeente
· Uitgangspunt is dat ieder die geacht wordt aan het
arbeidsproces deel te nemen ondersteund wordt bij het vinden van werk
(ook als zij geen uitkering ontvangen)
· Bij het gunnen van werkzaamheden wordt steeds onderzocht of
de verplichting opgelegd kan worden om Voerendaalse werklozen in te
schakelen
· Door het verder stimuleren van dagarrangementen (w.o.
kinderopvang enz). wordt de mogelijkheid van participatie van zowel
mannen als vrouwen in het werkproces verbeterd.
Ouderenbeleid
Verdere uitwerking en zo nodig actualisering nota Ouder worden in
Voerendaal.
Samenhangend beleid ontwikkelen t.b.v. de oudere/senioren ten aanzien
van Wonen, Welzijn en Zorg.
Hernieuwde aandacht voor ´Toegankelijkheid´ rolstoel en
rollatorgebruikers
Beleidsontwikkeling in overleg met Senioren Raad in de zin van ;de
adviserende taak naar het college en de raad.
Sportaccommodaties
Met de besturen van de voetbalverenigingen wordt een samenspraak
gestart teneinde te komen tot kostenbeheersing.
Gemeenschapsaccommodaties
De uitvoering van de nota accommodatiebeleid wordt allereerst qua
kosten inzichtelijk gemaakt, daarbij worden de schotten tussen de
diverse projecten verwijderd.
Kunrade
* een gemeenschapsvoorziening in Kunrade is wenselijk
* daartoe zal met spoed een transparantie kostenvergelijking worden
opgesteld tussen:
* verbeteren op bestaande locatie
* vernieuwen d.m.v. aanbouw bij de kerk
* vernieuwen d.m.v. het bouwen onder verantwoordelijkheid van de
gemeente.
daarbij wordt speciaal aandacht besteed aan de eigendomssituatie in
relatie tot de investering en de dekking van de gewenste uitgaven.
Ransdaal
* de gemeente ontwikkelt een plan voor een gemeenschapsvoorziening
in Ransdaal op basis van het brede-school-concept (2006).
Borenburg
* m.n. voor jongeren dienen de activiteiten binnen deze accommodatie
geactiveerd worden.
Kunst en cultuur
Er wordt een meer initiërend en beleid ontwikkeld. Hierbij wordt
gedacht aan beschikbaar stellen ruimten voor activiteiten en
tentoonstellingen, stimuleren bijzondere activiteiten en contacten
tussen professionele en amateur-kunstenaars, cultuureducatie op
scholen.
Imagobevordering en economische impuls zullen daarbij duidelijk dienen
mee te wegen.
Subsidieverwerving (m.n provinciale) krijgt duidelijke aandacht.
Onderwijs
Bij de toekomstige ontwikkelingen rond gemeenschapsaccommodaties en
scholen wordt het brede-school-concept als uitgangspunt gehanteerd.
Voor de facultatieve vormingsonderwerpen (cultuur, natuur,
verkeer,enz.) zal met name aandacht gevraagd worden van de
schoolbesturen.
Gezins/Jeugdbeleid
Uitgangspunt is dat
* er voor elke kern een jeugdhonk wordt gerealiseerd,
* jeugdwerkers in elke kern werkzaam zijn,
* de opvoedingsondersteuning wordt voortgezet.
Ook hier aansluiten bij het brede-school-concept (ruimten in de
avonduren toegankelijk).
Vrijwilligersbeleid
Het vrijwilligersbeleid dient meer gestructureerd en verbreed te
worden.
Het dient daarnaast gefaciliteerd te worden met als doel meer burgers
te winnen voor vrijwilligerswerk.
Verenigingen
* De gemeente stelt zich zo veel mogelijk coöperatief op bij
zinvolle initiatieven van verenigingen
* De bestaande subsidieregeling wordt heroverwogen in nauw overleg
met de verenigingen (uitgangspunt zal daarbij zijn: nadruk op de
jeugd).
Wonen/Welzijn/Zorg
In deze raadsperiode wordt een samenhangend beleid ontwikkeld voor het
gebied rond Gemeentehuis/Dammerich/Strijthagenstraat, m.n. v.w.b. de
aspecten welzijn en zorg.
D. Openbare ruimte, Verkeer, Milieu en Watermanagement
Verkeer en Veiligheid
· Evaluatie Meerjaren Uitvoeringsprogramma (MUP) als volgt
o Uitkomsten enquête en verkeersmetingen beoordelen
o Opstellen verkeerscirculatieplan
· Oog hebben voor problemen die met eenvoudige maatregelen snel
zijn op te lossen (bijvoorbeeld de situatie op doorgaande weg Termaar)
· Er wordt een vrijliggend fietspad langs de Midweg aangelegd,
gecombineerd met een wandelpad en ingepast in de ecologisch wenselijke
ontwikkeling ter plekke
· De parkeerproblematiek wordt per kern in beeld gebracht en
oplossingen worden aangedragen
· Aandacht voor een volwaardige opvolger van het CVV-vervoer.
Milieu
* Samenwerking binnen RD-4 wordt onderzocht op prijsvoordelen
(plus-pakket).
* Beleid ontwikkelen ter bestrijding hondenoverlast (handhaven APV,
goed gespreid plaatsen afvalbakken, enz.).
Watermanagement
Het bestaande beleid wordt voortgezet en er wordt zo veel mogelijk
aansluiting gezocht bij nieuwe landelijke regelgeving op dit punt.
E. Financiën
Gezien de ambities zal het een hele toer worden om de gemeentelijke
financiën op orde te houden.
Als bronnen voor nieuw beleid worden de volgende zaken nadrukkelijk in
gebracht:
* nieuw beleid voor oud beleid (jaarlijkse ombuiging in orde grootte
van 1½ %)
* extra inkomsten d.m.v. grondexploitaties
* acquireren externe middelen.
_______________________
Voerendaals Actie- en Activiteitenplan Recreatie en Toerisme,
februari 2006.
Voor verdere detaillering zie bijgevoegd overzicht.