Unicef



Unicef-project verkleint digitale kenniskloof in China 24 april 2006, Shanghai - De digitale kenniskloof is in China levensgroot. Kinderen in grote steden zoals Guangzhou en Sjanghai zijn net zo bedreven met het internet als hun leeftijdgenootjes hier in Nederland. Maar op het platteland van China lopen kinderen jaren achter als het om www en @ gaat. Dankzij een speciaal 'Leren op afstand'-project van Unicef werken basisscholen uit het arme westen en het rijke oosten van China nu samen. "De kinderen leren van internet én van elkaar."

Met zijn allen surfen op het web. Foto: Unicef China/2006/Huang Met zijn allen surfen op het web. Foto: Unicef China/2006/Huang

Ook in China ontwikkelt internet zich rap. Eind 2005 waren er al 111 miljoen aansluitingen. Maar van deze ontwikkeling profiteert het platteland slechts mondjesmaat. Slechts 3 procent is daar aangesloten op het web. Voor de ontwikkeling van de plattelandskinderen is dat funest. De kennisachterstand met hun leeftijdgenootjes wordt groter en groter.

Tang chat met Tong
Tang Zijun zit te chatten achter de computer en wil eigenlijk niet gestoord worden. Ze is druk in 'gesprek' met Tong Jingyan. Samen bespreken ze de laatste vorderingen van hun gezamenlijke project over huisvesting. De twee meisjes van elf kennen elkaar intussen goed.

Terwijl Tang in de grote stad Guangzhou in het rijke oosten woont en Tong 600 kilometer verderop op het arme platteland in West-China leeft. Beiden hebben onderzoek gedaan naar de huisvesting in hun omgeving. Ze hebben mensen geïnterviewd en foto's gemaakt. Aandachtig bekijken ze nu elkaars foto's. Wederzijdse verbazing alom.

"Moet je zien wat een grote wolkenkrabbers", zegt Tong, terwijl ze de foto's van Tang bekijkt. "Het lijken wel raketten!" Tang op haar beurt is verwonderd over de huizen op het platteland van Tong. "Huizen met drie verdiepingen. Een verdieping voor de dieren, eentje om te wonen en eentje voor de graanopslag. Handig hoor."

Kinderen uit de stad en van het platteland kunnen veel over elkaar leren door met elkaar te chatten. Foto: Unicef China/2006/Huang Kinderen uit de stad en van het platteland kunnen veel over elkaar leren door met elkaar te chatten. Foto: Unicef China/2006/Huang

Leren en kloof verkleinen

Tang en Tong leren veel van elkaar en van elkaars omgeving. Dat is mogelijk geworden dankzij het 'Leren op afstand'-project van Unicef. Samen met de Chinese overheid is twee jaar geleden besloten tot het opzetten van 'Leren op afstand'. Doel is het verkleinen van de digitale achterstand die plattelandskinderen in China hebben. Vijftien plattelandsscholen zijn 'gelinkt' aan zeven scholen in de grote stad Guangzhou. Het project kost 200.000 euro en is gefinancierd door een Amerikaanse bank.

"Het is heel makkelijk om de mensen op het platteland die toch al achterlopen te vergeten. Maar de digitale revolutie hoeft niet aan hen voorbij te gaan, dat bewijst dit initiatief", vertelt Li He, projectleider van 'Leren op afstand'. "Het project bereikt kinderen die tot voor kort verstoken bleven van deze moderne manier van leren."

Project is succes
Hu Xinghua, als docent betrokken bij het initiatief, bevestigt de mening van Li He. "En er zijn meer voordelen. Kinderen gaan zelf actief op zoek naar informatie. Ze zitten niet meer te wachten totdat 'meester' het antwoord geeft." Daarnaast ziet Hu nog een voordeel. "Ze leren niet alleen van elkaar, maar ook over elkaar en elkaars situatie. Kinderen in de rijke steden leren dat internet op het platteland niet zo vanzelfsprekend is als bij hen in de stad."

Het project 'Leren op afstand' is een groot succes. Binnenkort wordt het aantal scholen dat deelneemt uitgebreid van 15 naar 50. Zo wordt het platteland langzaam maar zeker digitaal ontsloten. Kinderen zoals Tong krijgen zo meer kans zich te ontwikkelen. En er is nog een voordeel, zegt Tong giechelend terwijl ze kijkt of de meester het niet hoort. "Tang heeft me geleerd hoe ik online spelletjes kan spelen!"