Vereniging Milieudefensie
Milieudefensie kondigt acties aan
Luchtvaartwet horrorscenario voor milieu en omwonenden
Amsterdam, 21 april 2006 --- Het kabinet misbruikt de evaluatie van de
Luchtvaartwet om opnieuw groei voor Schiphol veilig te stellen.
Broodnodige verbeteringen aan de gebrekkige geluids- en milieugrenzen
blijven uit. Sterker nog: het kabinet wil die normen juist verder
oprekken. Zo draait de evaluatie van de Wet Luchtvaart uit op een
horrorscenario voor milieu en omwonenden. Milieudefensie wil wél opkomen
voor mens en milieu en voert binnenkort acties uit. Ze roept de Tweede
Kamer op een stokje te steken voor het verder uitkleden van de
Luchtvaartwet.
Het milieuconflict rond Schiphol staat weer op scherp. Milieudefensie
signaleert dat de luchthaven Schiphol opnieuw onder de regels dreigt uit
te komen. Staatssecretarissen Schultz (Verkeer) en Van Geel (Milieu)
zetten de lijn van vorige kabinetten voort, rekken de geluidsgrenzen
maar weer eens op en volgen braaf de agenda van de luchtvaartsector.
Megagroei van Schiphol is heilig.
Campagneleider Verkeer Joris Wijnhoven van Milieudefensie: "Voor deze
evaluatie van de nieuwe Luchtvaartwet heb ik maar één woord:
volksverlakkerij. De Commissie Eversdijk heeft kennelijk drie jaar lang
voor niets gewerkt aan verbeterde regels voor Schiphol. Alles draait om
extra groei. Met truukjes wordt nog geprobeerd te verhullen wat er echt
aan de hand is: alle belemmeringen voor groei worden uit de weg geruimd
om de luchthaven ter wille te zijn. Met de nieuwe term flexibele
geluidsnorm probeert het kabinet voor de zoveelste keer te bereiken dat
de geluidsregels voor Schiphol niet gaan knellen."
In een gebied dat zich uitstrekt van Almere tot Zandvoort en van Alkmaar
tot Leiden krijgen ondertussen steeds meer mensen last van
Schiphollawaai. De 35 plekken vlakbij Schiphol waar nu geluidsgrenzen
gelden, schieten tekort om mensen in dat grote 'buitengebied'
bescherming te bieden. Milieudefensie wil in honderden woongebieden -
veraf en dichterbij - zulke grenzen, zodat overschrijdingen
daadwerkelijk kunnen worden gecorrigeerd. Binnen afgesproken normen zou
Schiphol extra groei alleen kunnen realiseren door schoner en stiller te
vliegen.
Milieudefensie is ook bezorgd over de extra uitstoot van broeikasgassen
door Schiphol, waarvoor helemaal geen normen bestaan. Nu al neemt de
luchthaven tien procent van de totale Nederlandse uitstoot van
broeikasgassen voor haar rekening. Als Schiphol en dit kabinet hun zin
krijgen, kan dat stijgen naar twintig procent in 2020. Joris Wijnhoven
wijst op de groeiende uitstoot van fijn stof en stikstofdioxide door de
luchtvaart en op de toegenomen neerstortrisico's. 'De beloften die na de
Bijlmerramp zijn gedaan zijn definitief begraven'.