Mercedes-Benz Museum en supershowroom op geboortegrond in Stuttgart
(4/21/2006)
In Stuttgart openen in korte tijd twee bouwkundige hoogtepunten hun
deuren: het Mercedes-Benz Center en het nieuwe Mercedes-Benz Museum.
De twee gebouwen staan in sterk architectonisch contrast met elkaar:
het hoekige ontwerp van het Center aan de ene kant en de vloeiende
vormen van het aangrenzende museum aan de andere kant. Bezoekers
kunnen nu onder één dak een ontdekkingstocht maken door de
geschiedenis van Mercedes-Benz, van het prille begin tot de huidige
modellijnen.
De bijzondere architectuur van het vernieuwde Mercedes-Benz Museum is
van Nederlandse makelij. Architect Ben van Berkel van UN studio, ook
bekend als architectenbureau Berkel en Bos, is verantwoordelijk voor
het spraakmakende ontwerp, dat wordt geprezen als een architectonisch
kunstwerk dat het charisma van een legendarisch merk als Mercedes-Benz
perfect weergeeft. De architectuur weerspiegelt ook de filosofie van
het museum. Het herbergt niet alleen de roemruchte historie van
Mercedes-Benz, maar geeft ook een kijkje in de toekomst.
De vorm van het gebouw is dat van twee in elkaar grijpende spiralen.
Bezoekers kunnen zo âspiraalsgewijsâ hun weg door het gebouw vinden.
Het idee voor het ontwerp komt uit de wegenbouw, waarbij de architect
in dit geval werd geïnspireerd door het klaverbladontwerp van de
vlakbij gelegen kruising van de snelwegen B14 en B10. Het 47,5 meter
hoge museum heeft negen verdiepingen, een oppervlakte van 16.500
vierkante meter en voor de bouw werd meer dan 110.000 ton beton
gebruikt. De glazen buitenkant bestaat uit 1.800 driehoekige ramen,
waarvan er geen enkele identiek is. Het plan voor het nieuwe museum
stamt uit 1999, maar de bouw zelf nam slechts 2,5 jaar in beslag.
Tijdlijn
1999 â Daimler Chrysler geeft de opdracht een nieuw Mercedes-Benz
Museum te ontwerpen
2000 â Stuttgart-Untertürkheim wordt gekozen als locatie
2001 - Ontwerpwedstrijd
Januari 2002 - Einde van de ontwerpwedstrijd, winnaar: UN studio van
Berkel & Bos uit Amsterdam
Maart 2002 â Goedkeuring ontwerp
17 september 2003 â Eerste steen wordt gelegd
Vanaf september 2003 â Bouw begint
11 april 2004 â Mercedes-Jelinek-Strasse wordt officieel geopend
3 maart 2005 â Hoogste punt bereikt
Maart 2005 â Werkzaamheden aan het interieur starten
Oktober 2005 â Eerste autoâs en tentoonstellingsobjecten worden
geplaatst
Eind januari 2006 - Alle objecten op hun plaats
Gevolgd door: licht, installatie van techniek en de laatste objecten
(4-6 weken)
April 2006 â Start van een zes weken durende proefperiode
19 mei 2006 â Openingsceremonie Mercedes-Benz Museum
Diversiteit
Het museum is zo ingericht dat bezoekers het idee krijgen door 120
jaar autogeschiedenis te wandelen. Er is keuze uit twee rondleidingen
van twee uur. Beide starten op de negende verdieping. De âLegendâ-tour
voert langs zeven verschillende locaties waar de geschiedenis van het
merk in chronologische volgorde wordt verteld. Van de eerste autoâs
tot legendarische klassiekers zoals de 300 SL Gullwing en van de
eerste dieselmotoren tot de huidige innovaties op het gebied van
milieu en veiligheid. De âCollectionâ-tour brengt de bezoeker langs
vijf collecties waar de enorme diversiteit aan functies waarvoor
Mercedes-modellen zijn gebruikt, centraal staat. Van de wereldberoemde
âPopemobileâ van Paus Johannes Paulus II tot een LF 3500
brandweerauto. Beide tours eindigen bij âRaces and Recordsâ, waar
recordautoâs en fameuze raceautoâs als de C111 uit 1978 en 190E 2.3-16
uit 1983 staan tentoongesteld. De volledige collectie bestaat uit 160
voertuigen en meer dan 1.500 tentoongestelde objecten.
De Passage
Vanuit het museum kun je via De Passage naar het gloednieuwe
Mercedes-Benz Center. Deze Passage is een honderd meter lange glazen
corridor die de twee gebouwen met elkaar verbindt. De Passage herbergt
diverse winkels en horecagelegenheden en creëert een verbinding
tussen de historie van het museum met de huidige modellijnen in het
Mercedes-Benz Center.
Het door Prof. Christopher Kohlbecker ontworpen gebouw is van een
geheel andere architectuur dan het museum. Het ontwerp is met zijn
hoekige vormen en opvallende daktuin een tegenpool van de vloeiende
spiralen en de strakke glazen buitenkant van het museum.
Drie grote showrooms
Het Mercedes-Benz Center heeft een oppervlakte van meer dan 9.100
vierkante meter en er bevinden zich op drie verdiepingen grote
showrooms, waar bezoekers de verschillende modellijnen zoals
cabriolets, SUVâs en de AMG-uitvoeringen kunnen bewonderen. De in
totaal 130 autoâs geven de bezoekers een uitstekend beeld van de
verscheidenheid aan modellen van Mercedes-Benz. Centraal in het Center
staat een 27 meter hoge, kegelvormige toren van aluminium. Deze
herbergt de âBrand Galleryâ, waarin tijdelijke tentoonstellingen met
onderwerpen zoals autosport, veiligheid, innovatie of design
plaatsvinden. Bijzonder zijn ook de zestien onder het maaiveld gelegen
werkplaatsen voor reparaties, onderhoud en overige service.
Milaan en Londen
Stuttgart is na Berlijn, München en Keulen de vierde Duitse stad die
een Mercedes-Benz Center krijgt. De locatie is speciaal, omdat het
Center is gebouwd naast het Mercedes-Benz Museum en voor de poorten
van de DaimlerChrysler fabriek. Het bijzondere architectonische
ontwerp ligt op het kunstmatig verhoogde terrein van Mercedes-Benz
World.
De Metropolitan Centers, zoals in Stuttgart, zijn voortgekomen uit het
idee om een dealerschap voor de toekomst te ontwerpen. Het is niet
alleen de bedoeling bezoekers te informeren over de modellen, maar ook
om hen te fascineren en te enthousiasmeren voor het merk
Mercedes-Benz. De Centers zijn zo ontworpen, dat zowel ouders met
kinderen als liefhebbers van techniek en design volledig op hun wenken
worden bediend. Nu de bestaande Mercedes-Benz Centers in München,
Parijs, Keulen en Berlijn hebben aangetoond dat dit concept werkt -
gemiddeld blijven de bezoekers twee keer zo lang als bij een gewone
dealer - worden er behalve in Stuttgart binnenkort ook vestigingen
geopend in Milaan en Londen.
BedrijfsautoRAI.nl
Open Lieverdedealer.nl in een nieuw venster
AutoRai