Ingezonden persbericht
Persbericht
Oranjebeleving nu ruim 30% hoger dan in 2004
Eerste Oranje Index onderzoek in 2006 meet een index 132
Amstelveen, 21 april 2006 Met een indexcijfer van 132 is de Oranjekoorts in
Nederland, in aanloop naar het WK 2006 komende zomer in Duitsland, al ruimschoots
hoger dan in de vergelijkbare periode voor aanvang van EURO 2004 in Portugal (Index
100). Vooral de betrokkenheid van de Nederlanders bij Oranje - 59% in april 2004, nu
75% - is beduidend groter.
Dit blijkt uit het Oranje Index onderzoek (www.oranje-index.nl), een initiatief van TBWA\Brand
Experience Company in samenwerking met Trendbox, dat de komende maanden de
Oranjebeleving rond het WK Voetbal in kaart brengt. Het indexcijfer wordt berekend op basis
van vier indicatoren die regelmatig zullen worden gemeten. Deze indicatoren zijn: de opinie
en het gedrag van consumenten, de commerciële activiteiten rondom Oranje en het WK, de
publicitaire aandacht voor Oranje en het WK en de opinie van een panel van vooraanstaande
voetbalkenners en marketingexperts.
Consumenten
Het eerste consumentenonderzoek van marktonderzoeksbureau Trendbox bevestigt het
vermoeden dat Oranje nu al veel meer `leeft' onder de Nederlanders. De Consumenten Index
komt uit op 124. Enkele opmerkelijke resultaten:
Zo'n acht weken voor aanvang van EURO 2004 gaf 47% van de Nederlanders aan
zeer of tamelijk in het toernooi in Portugal geïnteresseerd te zijn. Voor het WK in
Duitsland is dat op dit moment 54%.
De betrokkenheid bij Oranje is ook zeker groter dan in 2004. Toen gaf 59% aan zich
daar zeer of tenminste enigszins bij betrokken te voelen; nu is dat met 75% fors
hoger.
Hoewel het deelnemersveld bij een WK groter en sterker is dan bij een EK ligt de
verwachting dat Oranje het toernooi zou kunnen winnen op hetzelfde niveau als in
2004, rond de 10%.
Publicitair
De publicitaire index is met 108 een fractie hoger dan de basisindex van 100 uit 2004, maar
scoort flink lager dan de overige drie indicatoren. Een verklaring voor de nog wat matige
persaandacht is wellicht het gebrek aan oefenwedstrijden van het Nederlands Elftal in deze
periode. Terwijl Oranje in 2004 achtereenvolgens tegen Frankrijk (eind maart) en Griekenland
(eind april) oefende. Daarnaast gaat op dit moment veel aandacht uit naar het finales van de
UEFA Champions League en de Eredivisie Play-offs.
Commercieel
Het indexcijfer van 187 voor de commerciële aandacht laat zien dat het bedrijfsleven al meer
inhaakt op Oranje dan in 2004. Dit zien we met name terug in printmedia. Het aantal
advertenties in magazines en kranten hebben nu al waarden die in 2004 pas enkele weken
voor het toernooi werden gemeten. Het aantal Oranje gerelateerde tv-commercials is nu ook
ruimschoots hoger dan in 2004, terwijl het aantal promoties op de winkelvloer een
vergelijkbaar beeld vertoont.
Experts
De input van zowel de marketingexperts als de voetbalexperts leidt tot een hogere index dan
in 2004; het expertcijfer komt uit op 129. Bij de voetbalexperts valt vooral op dat de
---
populariteit van de spelers en het vertrouwen in de bondscoach hoger zijn. De Eredivisie
Play-offs zullen volgens de voetbalexperts geen enkele invloed hebben op de prestaties van
Oranje komende zomer. De marketingexperts zijn er ook niet van overtuigd dat de Play-offs
veel invloed zullen hebben op de timing van commerciële activiteiten. Het merendeel van de
Oranjecampagnes begint volgens hen toch pas kort voor het toernooi.
Achtergrond bij de Oranje Index
In de aanloop naar en tijdens het WK Voetbal 2006 zal de Oranje Index (www.oranje-index.nl)
een graadmeter zijn voor de Oranjebeleving in Nederland. De Oranje Index zal inzichten
verschaffen over hoe Nederland het WK Voetbal beleeft. Wanneer zijn de eerste symptomen
van de Oranjekoorts waar te nemen? Hoe verspreidt het Oranjevirus zich, en welke rol spelen
media en commerciële partijen hierbij? De Oranje Index brengt in kaart hoe intens de
Oranjebeleving is en hoe die zich ontwikkelt.
Initiatiefnemer en partners
Initiatiefnemer van de Oranje Index is TBWA\Brand Experience Company, een adviesbureau
gespecialiseerd in beleveniscommunicatie en sponsoring. De Oranje Index is ontwikkeld in
samenwerking met strategisch marktonderzoeksbureau Trendbox. Verschillende
marktpartijen leveren daarnaast input voor de berekening van de Oranje Index.
Het voetbal expertpanel bestaat uit: Cees van Cuilenborg (editorial director Voetbal
International), Alex Tielbeke (directeur Eredivisie CV), Lex Muller (chef sport SBS), Christiaan
Ruesink (pv. chef sport AD Sportwereld), Humberto Tan (sportpresentator/journalist Talpa),
Jaap Hofman (chef sport RTL Nederland) en Matthijs van Nieuwkerk (presentator/journalist
Holland Sport).
Het marketing expertpanel bestaat uit: Chris Woerts (commercieel directeur Feyenoord), Erik
Romijn (manager sponsoring Heineken), Jeroen Stuart (manager sponsoring Nationale-
Nederlanden), Mark de Klerk (Sports Marketing Nike), Frank Leenders (managing director
TEAM), Vincent Pijpers (manager sponsoring Rabobank), Jan de Jong (adjunct directeur
NOS) en Jeroen den Tex (VP Global Marketing Communication Philips Consumer
Electronics).