Universiteit Maastricht

Trefwoorden: probleem-gestuurd onderwijs

Promotie mw.drs. Catharina J.A.H. Prince
in de Faculteit der Geneeskunde.
Titel: Problem-based learning as a preparation for professional practice.

Promotores: prof.dr. A.J.J.A. Scherpbier, prof.dr. C.P.M. van der Vleuten, prof.dr. H.P.A. Boshuizen, OUN.
Vrijdag 21 april 2006, 12.00 uur

De overgang van de eerste vier jaar naar de co-schappen bij geneeskunde studenten in Maastricht gaat gepaard met problemen die gerelateerd zijn aan de professionele socialisatie (aanpassen aan de nieuwe omgeving). Deze overgang kan worden verbeterd door eerder patiƫntencontacten in te voeren, hetgeen in het nieuwe curriculum inmiddels is gerealiseerd.
Hoewel sommige studenten en docenten geloofden dat Probleemgestuurd Onderwijs (PGO) zou leiden tot minder anatomiekennis, blijken studenten uit Maastricht niet minder anatomiekennis te hebben dan studenten van andere faculteiten.
Afgestudeerden blijken door PGO beter voorbereid te zijn wat betreft algemene vaardigheden dan collegae van andere faculteiten.

De academische zittingen van de Universiteit Maastricht vinden plaats in de Aula