Trefwoorden: probleem-gestuurd onderwijs
Promotie mw.drs. Catharina J.A.H. Prince
in de Faculteit der Geneeskunde.
Titel: Problem-based learning as a preparation for professional
practice.
Promotores: prof.dr. A.J.J.A. Scherpbier, prof.dr. C.P.M. van der
Vleuten, prof.dr. H.P.A. Boshuizen, OUN.
Vrijdag 21 april 2006, 12.00 uur
De overgang van de eerste vier jaar naar de co-schappen bij
geneeskunde studenten in Maastricht gaat gepaard met problemen die
gerelateerd zijn aan de professionele socialisatie (aanpassen aan de
nieuwe omgeving). Deze overgang kan worden verbeterd door eerder
patiƫntencontacten in te voeren, hetgeen in het nieuwe curriculum
inmiddels is gerealiseerd.
Hoewel sommige studenten en docenten geloofden dat Probleemgestuurd
Onderwijs (PGO) zou leiden tot minder anatomiekennis, blijken
studenten uit Maastricht niet minder anatomiekennis te hebben dan
studenten van andere faculteiten.
Afgestudeerden blijken door PGO beter voorbereid te zijn wat betreft
algemene vaardigheden dan collegae van andere faculteiten.
De academische zittingen van de Universiteit Maastricht vinden plaats
in de Aula
Universiteit Maastricht