Ingezonden persbericht


www.cnvbedrijvenbond.nl
Waarom de CNV BedrijvenBond staakt bij NedCar...

Door Jaap jongejan, voorzitter CNV BedrijvenBond

De CNV BedrijvenBond heeft de leden bij Nedcar opgeroepen het werk vrijdag neer te leggen. Dat begrijpt niet iedereen. Schiet je daarmee niet in eigen voet? Als je alle (financiële) feiten weet, is het antwoord daarop al gauw anders. Voorzitter Jaap Jongejan schetst die feiten daarom nog maar eens. Stel, dat je als werknemer te horen krijgt dat eenderde van het personeelsbestand bij je bedrijf wordt geschrapt. Dat je het bericht krijgt dat 1.000 werknemers de straat op moeten.

Stel, dat je in luttele seconden beseft: weg toekomst en weg werk. En je vraagt je af hoe het er met de werkgelegenheid in jouw provincie Limburg voor staat. Dan schrik je toch enorm?

Stel, dat je dan probeert te redden wat er te redden valt. Dat je twee weken lang dag-in-dag-uit probeert iedereen in actie te krijgen om te voorkomen dat dit verhaal doorgaat.

Stel, dat je het doemscenario uit kunt tekenen: het begint met 1.000 man de straat op en het eindigt met alle 3.000 op straat.

Stel. dat je gedurende de lange weken na de reorganisatieaankondiging merkt dat een Japans bedrijf anders in elkaar zit, dan een Nederlands bedrijf.

Stel, dat je dan - via de CNV BedrijvenBond - het kabinet, fractievoorzitters van politieke partijen om hulp vraagt.

En..
stel, dat zij je beloven hun beste beentje voor te zetten en dat het is gelukt het Ministerie van Economische Zaken zover te krijgen dat zij mee zoeken naar oplossingen.

Hoge baas
Dan kan het toch niet anders, dat je uiteindelijk op de vraag uit komt: Maar wat doen Nedcar en Mitsubishi zelf?

De hoge baas van Mitsubishi, de heer Masuko, wordt uitgenodigd bij de Minister President. Die hoge baas herhaalt daar, wat jij al twee weken hoort: hij wil met Mitsubishi in Nederland blijven, maar dan wel met die 1.000 man minder. Verder zullen de overige werknemers kostenbewuster moeten werken. Goedkoper dus.

Vervolgens hoor je van je bedrijf ook nog dat je het niet in je hoofd moet halen om te gaan staken, anders sluit Nedcar Born direct. Immers: ze zijn in Japan niet gewend aan stakingen, dus daar moet jij in Nederland maar rekening mee houden.

Ondernemerschap?
Ik, Jaap Jongejan, vraag me af: wie helpt nou deze 1.000 werknemers? Wie toont ondernemerschap?
Wie zorgt ervoor dat deze mensen serieus worden genomen? De bonden zijn van goede wil, de politiek is van goede wil, maar geen van allen kunnen iets zonder NedCar zelf in deze.

En wat doet die? De Japanse baas heeft vakbonden toegesproken. Bij voorbaat werd medegedeeld, dat vragen over de toekomst niet mochten worden gesteld, anders zou de Japanse baas niet naar Nederland komen.

Mijn inziens wordt er zo een beeld geschetst door NedCar, alsof de heer Masuko niet van deze wereld is. Iemand die auto's verkoopt in Europa, aan Europese consumenten, weet toch ook dat Europese werknemers gewoon stakingsrecht hebben? Overigens heeft de heer Masuko zelf gewoon in Nederland en België gewoond.

Wijzen
En dan kom ik wederom terug op mijn vraag: wie doet er wat voor die 1.000 mensen? De vakbonden CNV en FNV hebben gesteld dat er een groep van wijze mensen moet komen. Die moet de hele wereld afstropen op zoek naar productie voor NedCar. Ik zeg: geef deze groep een kans! Ga niet nu al 1.000 mensen de op straat gooien, maar schort dat even op.

Als uiteindelijk blijkt dat de club van wijzen succesvol is, dan kunnen mensen aan het werk blijven. Is dit niet geval, dan gaat de reorganisatie door. Maar wel met één groot verschil. Dan heeft iedereen er echt alles aan gedaan om deze mensen aan het werk te houden. En is er bovendien zicht op een toekomst. En is er een plan waar mensen nut en noodzaak van begrijpen.

Uitsmijter
Maar kom niet bij mij aan over de kosten. Dit plan kost, al met al, zo'n drie maanden extra salaris. Maar, zo blijkt, er is nog een uitsmijter. De contractbreuk van Daimler Chrysler. Immers, dit alles is gestart, omdat er geen Smarts meer worden gemaakt bij NedCar. En contractbreuk betekent schadeloosstelling.

Dat ligt allemaal keurig vast. NedCar doet daar geheimzinnig over, maar intussen weten we dat NedCar een uitstekende deal heeft gesloten. Ik hoor dat er is geregeld dat Daimler Chrysler de werknemers van NedCar tot het einde van het jaar moet doorbetalen. Dus waar hebben we het dan over? Is dit een Japanse machtstrijd ten koste van het personeel? Wil Mitsubishi koste wat kost dit geld in eigen zak steken, ten koste van mensen?

Om te voorkomen dat niemand deze mensen uiteindelijk helpt, omdat NedCar zelf niet meewerkt, heeft de CNV BedrijvenBond een ultimatum gesteld aan NedCar. In grote lijnen ziet dat er als volgt uit: NedCar stel een taskforce in. Laat wijze mensen de wereld afstropen naar opdrachten. Schuif de herstructurering tot het eind van dit jaar op (de kosten daarvan worden toch betaald door Daimler Chrysler). En laten we proberen mensen in de tussentijd aan het werk te houden.

En wat doet NedCar met zo'n ultimatum? NedCar blijft nee zeggen.

Dan kun je als vakbond niet anders dan je ultimatum uitvoeren. Natuurlijk wordt er dan gesteld dat het gevaarlijk is als je staakt, want je loopt het risico dat Mitsubishi de fabriek helemaal dichtgooit.

Maar ik zeg: ook daar zit een andere kant aan. Als een bedrijf zo gemakkelijk een fabriek dichtgooit, wanneer werknemers gebruik maken van hun wettelijk recht om actie te voeren, dan vraag ik me af hoelang Mitsubishi überhaupt van plan is om deze fabriek open te houden?

De CNV BedrijvenBond staat volledig achter de werknemers van NedCar. En heus, als de taskforce van wijze mensen met resultaten komt, nemen wij onze verantwoordelijkheid.

Maar na de politiek, na de vakbonden is nu echt het woord aan NedCar. NedCar laat zien dat je voor je eigen mensen staat. Nodig vakbonden uit om het probleem samen op te lossen.

Jaap Jongejan,
voorzitter CNV BedrijvenBond

www.cnvbedrijvenbond.nl



Ingezonden persbericht