Persbericht |kenmerk | |
| | | | | | |bestemd voor |Vakgroep |datum | |sociaal economische |CNV Metaal en elektro|20 april 2006 | |redactie | | |NedCar laat ultimatum bonden verlopen, zonder in te gaan op constructieve eisen
|CNV: NedCar roept staking over zich uit | | |Het ultimatum dat de CNV BedrijvenBond (samen met FNV) aan NedCar heeft gesteld, om het bedrijf de gelegenheid te bieden een staking te voorkomen, is om 18.00 uur vanavond verlopen. Arthur Bot, onderhandelaar bij NedCar: "Het bedrijf is niet op onze eisen ingegaan. Daarmee roept het bedrijf een staking over zichzelf af. NedCar komt nu met een slap werkgroepverhaal waarin alleen hun eigen mensen zitten."
Volgens goed gebruik stellen bonden altijd eerst een ultimatum aan een werkgever. Zo heeft een bedrijf de tijd en de mogelijkheid om, in overleg, alsnog een staking te voorkomen. Bot: "Dit ultimatum is gisteren verzonden. Drie kwartier voor het ultimatum verliep, liet de directie me naar Born komen, om vervolgens niet in te gaan op onze eisen. Terwijl die toch erg constructief zijn. En nu komt NedCar met niets beters dan een eigen werkgroepje, waarin geen extern deskundigen vertegenwoordigd zijn." Sterker nog: NedCar doet geen enkele uitspraak over het opschorten van de herstructurering. Het enige wat NedCar aangeeft is te willen praten om de acties te voorkomen. Bot: "En dat kan maar op één manier. Op basis van onze eisen, voor aanvang van de staking, tot overeenstemming komen. NedCar geeft zelf aan om op zo kort mogelijke termijn het overleg voort te zetten. Dat kan vanavond nog. Onze eisen zijn helder." De eisen die de CNV BedrijvenBond in zijn ultimatum aan NedCar stelde:
. Er moet per direct een zogenoemde taskforce in het leven worden geroepen. Bestaande uit specialisten, aan te wijzen door vakbonden, NedCar en overheid. Deze speciale werkgroep krijgt tot het einde van 2006 de gelegenheid, de continuïteit van NedCar voor zowel de korte als de lange termijn te onderzoeken. En waarbij het aantrekken van productie van derden en vervangende productie voor Mitsubishi een belangrijk onderdeel is.
. De herstructureringsplannen van NedCar moeten opgeschort tot het moment waarop de werkgroep de werkzaamheden heeft beëindigd, in ieder geval tot het einde van het kalenderjaar 2006. Bot: "Wij willen een groep ter zake kundige lieden. Die moet de wereld afstropen op zoek naar productie mogelijkheden voor NedCar. Wij zeggen: gooi niet nu al 1.000 mensen de straat op, om dan pas na te denken over je toekomst. Maar zorg ervoor dat er een plan is waar mensen nut en noodzaak van begrijpen. Zo'n plan kost, al met al, zo'n drie maanden extra salaris. Maar, wellicht dat die betaald kunnen worden uit de contactbreuk van Daimler Chrysler. Dus waar hebben we het dan over? En wat doet NedCar met zo'n ultimatum? Niks. En dat is dus kenmerkend voor de houding van het bedrijf de afgelopen weken.
Voor nadere informatie
Athur Bot, onderhandelaar NedCar: 06 - 20 44 51 90; Nancy Abelskamp, persvoorlichting donderdag: 06 - 22 39 29 64; Jan Immerzeel, persvoorlichting vrijdag (tijdens de 24-uurs staking): 06 - 22 30 30 12.
---- --