Published: 15:36 20.04.2006 GMT+2 /Source: Amsterdam Airport Schiphol
Amsterdam Airport Schiphol wil stiller vliegen verder stimuleren
Schiphol, 20 april 2006
Amsterdam Airport Schiphol wil de komende jaren maatregelen nemen om te bevorderen dat er stiller gevlogen wordt op de luchthaven. Dit heeft de luchthaven vandaag aangekondigd tijdens een vergadering van de Coordination Committee Netherlands. Dit is het orgaan, waarin maatregelen met betrekking tot de toewijzing van 'slots' op Schiphol worden besproken. Hierin zijn alle luchtvaartmaatschappijen, de luchthaven en de slotcoördinator van Schiphol vertegenwoordigd.
In de jaren negentig heeft Schiphol met succes een aantal maatregelen ingevoerd om de toen lawaaiigste vliegtuigen - zogenaamde hoofdstuk 2 vliegtuigen - te weren van de luchthaven. Sinds 1997 ontmoedigt de luchthaven ook het gebruik van de meest lawaaiige toestellen van de daaropvolgende, stillere categorie, de zogenaamde 'onderkant hoofdstuk 3 vliegtuigen'. Deze betalen een toeslag op de start- en landingsgelden en mogen 's nachts en 's avonds alleen starten en landen als hun motoren aan bepaalde eisen voldoen.
Nu er voldoende stillere vliegtuigen beschikbaar zijn, wil Schiphol een stap verder gaan om ook in de komende jaren een verantwoorde, verdere groei van het vliegverkeer via de luchthaven mogelijk te maken. Hiertoe heeft de luchthaven vandaag een aantal ideeën voorgelegd aan de luchtvaartmaatschappijen en de slotcoördinator die Schiphol wil onderzoeken. Deze zijn:
Het verder vergroten van het huidige verschil in start- en landingsgelden voor de lawaaiigste en stilste vliegtuigen. De lawaaiigste moeten momenteel een toeslag op het basistarief betalen van 30%, terwijl de stilste een korting krijgen van 10%;
Het verder vergroten van het huidige verschil in start- en landingsgelden tijdens de nacht (23.00-06.00 uur). Startende toestellen moeten in de nacht momenteel een toeslag betalen van 40%, terwijl deze toeslag voor landende toestellen 27% bedraagt;
Het afschaffen in de nacht, voor de lawaaiigste vrachtvliegtuigen, van de korting die 'full freighters' op de start- en landingsgelden krijgen, omdat ze geen gebruik maken van de terminalvoorzieningen.
Invoering local rule
Verder wil Schiphol dat vrijkomende extra 'slots' (toegekende rechten om op een bepaalde tijd te mogen starten en landen) meer ten goede komen aan vluchten die de positie van de luchthaven als mainport versterken. Daartoe wil de luchthaven een zogenaamde 'local rule' invoeren, die bepaalt dat vrijkomende slots:
In de eerste plaats bestemd zijn voor vluchten van en naar intercontinentale bestemmingen die economisch van belang zijn voor Nederland;
Daarna worden toegekend aan vluchten die voor de aan- en afvoer van passagiers op deze intercontinentale vluchten zorgen.
Om de beschikbare, schaarse nachtcapaciteit van Schiphol efficiënter te gebruiken en de geluidbelasting in de nacht per vlucht te verminderen, wil Schiphol daarnaast een 'local rule' invoeren, die bepaalt dat vrijkomende, extra nachtslots primair bestemd zijn voor vliegtuigen die in hun gewichtscategorie het stilst zijn.
Bovengenoemde maatregelen zullen in de komende maanden verder worden uitgewerkt en besproken met de luchtvaartmaatschappijen en de slotcoördinator. De bedoeling is dat de eerste ervan in april 2007 worden ingevoerd. Het ministerie van Verkeer en Waterstaat moet daar toestemming voor geven.
038-2006/rw
Met 44,2 miljoen passagiers en ruim 1,4 miljoen ton vracht was Amsterdam Airport Schiphol in 2005 de vierde luchthaven van Europa in aantallen passagiers en de derde in vrachtvolume. Zo'n 90 lijndienstmaatschappijen verbinden de luchthaven op rechtstreekse vluchten met ca. 250 bestemmingen over de hele wereld. Schiphol is daarmee één van de vier belangrijkste mainports of hubs van Europa en één van de twee Europese thuisbases van Air France-KLM en de SkyTeam alliantie. De luchthaven Schiphol is ook een belangrijke economische motor voor de regio. Op de luchthaven waren eind oktober 2005, 58.000 mensen werkzaam.
Amsterdam Airport Schiphol is een onderdeel van Schiphol Group. Schiphol Group is een exploitant van luchthavens in binnen- en buitenland en heeft als ambitie om een van de meest toonaangevende luchthavenondernemingen ter wereld te zijn. Zie
Voor informatie: pressoffice@schiphol.nl
Amsterdam Airport Schiphol